حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

حذف خطبه‌ی فدکیه از بعضی نسخه‌های خطی معتبر و اصیل کتاب «الفاضل فی صفة الأدب الکامل» تالیف ابوالطیب وشاء (از علمای مخالفین شیعه)


ابوالطیب محمد بن احمد بن اسحاق الوشاء (متوفای 325 هـ) (از علمای مخالفین شیعه) کتابی به نام «الفاضل فی صفة الأدب الکامل» دارد که چاپ «دار الغرب الاسلامی» از این کتاب بر اساس شش نسخه‌ی خطی تحقیق و منتشر شده است:


1- نسخه‌ی خطی موجود در موزه‌ی کشور انگلستان با نماد حرف «ل» که نسخه‌ی خطی اصلی و مورد اعتماد به شمار می‌آید.
2- نسخه‌ی خطی موجود در موزه‌ی کشور عراق با نماد حرف «م».
3- نسخه‌ی خطی عباس عزاوی با نماد حرف «ع».
4- نسخه‌ی خطی کتابخانه‌ی «بلدیة» در اسکندریه با نماد حرف «ک»
5- نسخه‌ی خطی «دار الکتب المصریة» با نماد حرف «ت».
6- نسخه‌ی خطی موجود در برلین با نماد حرف «هـ».


نکته‌ی مهم آن است که یکی از مصادری که خطبه‌ی فدکیه در آن نقل شده همین کتاب می‌باشد اما وقتی ما به موضع نقل خطبه‌ی فدکیه در این کتاب مراجعه می‌کنیم با مطلبی مهم رو‌به‌رو می‌شویم.


محقق کتاب در ابتدای نقل خطبه‌ی فدکیه در پاورقی چنین می‌نویسد:


(1) من هنا ساقط من: ل، ع بقدر خمس صفحات.


أبو الطیب الوشاء، محمد بن أحمد بن إسحاق (المتوفى 325 هـ)، الفاضل فی صفة الأدب الکامل، ص210، تحقیق: یحیى وهیب الجبوری، الناشر: دار الغرب الإسلامی، الطبعة: الأولى، 1411 هـ - 1991 م.


(1) از اینجا [یعنی ابتدای نقل خطبه‌ی فدکیه] در نسخه‌های خطی «ل» و «ع» به اندازه‌ی پنج صفحه ساقط شده است.


داستان وقتی جالب تر می‌شود که محقق کتاب دقیقا در انتهای نقل خطبه‌ی فدکیه و در جایی که جمله‌ی پایانی خطبه‌ی فدکیه به اتمام می‌رسد، در پاورقی چنین می‌نویسد:


(4) إلى هنا ینتهی النقص فی: ل، ع.


أبو الطیب الوشاء، محمد بن أحمد بن إسحاق (المتوفى 325 هـ)، الفاضل فی صفة الأدب الکامل، ص213، تحقیق: یحیى وهیب الجبوری، الناشر: دار الغرب الإسلامی، الطبعة: الأولى، 1411 هـ - 1991 م.


(4) در نسخه‌های خطی «ل» و «ع» آن مقدار که ناقص است و ساقط شده اینجا به پایان می‌رسد.


همانطور که ملاحظه می‌فرمایید در دو نسخه‌ی خطی معتبر و اصیل از نسخه‌های خطی این کتاب، خطبه‌ی فدکیه به صورت کامل حذف و ساقط شده است تا مبادا بخشی از مظلومیت انکار نا‌پذیر حضرت زهراء سلام الله علیها به نسل های بعدی برسد!


آیا کسانی که چنین رفتاری دارند حقیقتا دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستند؟!



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter