محکومیت اهانت به پیامبر (ص) از سوی موبد پدرام سروش پور
محکومیت اهانت به پیامبر (ص) از سوی موبد پدرام سروش پور
سخنرانی موبد پدرام سروش پور در نشست «محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی»
نشست علمی و بین الادیانی با موضوع «محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی» روز چهارشنبه ۲۱ آبانماه با حضور نمایندگان دینی پیروان ادیان الهی در تالار همایشهای مرکز مطالعاتی ژرفا معاونت فرهنگی- اجتماعی سپاه برگزار شد.
موبد پدرام سروش پور به همراه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اسقف اعظم مارنرسای بنیامین، رهبر کلیسای شرق آشوری ایران، خاخام یونس حمامی لالهزار رهبر دینی کلیمیان کشور، همایون سامهیح نجفآبادی نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس و مجید بذرافکم، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه در این نشست سخنرانی کردند.
موبد پدرام سروشپور در این نشست اظهار داشت: در تاریخ بشریت تمام پیامبران پایهگذار حرکتهای نو و تاثیرگذار در بین ملل و تمدنها بودند. اگر چه باید بپذیریم بعد از پیامبران معمولا انسانها از پیام اصلی پیامبر و آن حقیقت مشترک فاصله میگیرند. اما شکلگیری فرهنگهای بشری این امکان را فراهم ساخته تا پیروان ادیان مختلف در یک فرهنگ مشترک به هم کمک کنند تا به آن حقیقت مشترک دوباره نزدیک شویم.
وی با بیان اینکه تمام پیامبران از یک حقیقت سرچشمه میگیرند، گفت: به گفته بزرگی، ما همه بمانند گروههایی هستیم که از راههای مختلف برای رسیدن به یک قله تلاش میکنیم و هرچه پیروان ادیان به هم نزدیک شوند، به قله نزدیک شدهاند و بالعکس هرچه از هم دور میشویم باید بدانیم که مسیر را اشتباه رفته و از قله دورتر شدهایم. فرهنگ ایرانی یکی از کهنترین و از پایهگذران تسامح دینی در جهان است. کورش هخامنشی یک نماد تسامح دینی که دنیا به او ، اندیشه و مهتر از همه فروتنی در اوج اقتدارش احترام میگذارند. در دورههای بعید نیز نظیر دوره ساسانی که زرتشتیگری در ایران در اوج بود، بزرگترین کلیسای آشوری در تیسفون در پایتخت ساسانیان به راحتی فعالیت میکرد که تمام اسناد و مدارک آن وجود دارد.
سروشپور با اشاره به اینکه جدا از اینکه به معنویت پیامبران باور داشته باشیم یا نه باید به احترام تاثیر مثبتی که پیامبران در جوامع بشری داشتهاند به ایشان احترام بگذاریم. و همچنین ایشان گله کرد از اینکه متاسفانه افرادی و سیاستمدارانی، دین را در مقابل ارزشهایی قرار میدهند که اتفاقا هدف نهایی ادیان الهی بوده مانند آزادی و نوگرایی و به بهانه عمل نادرست عدهای آن را به نام دین گذاشته و به بهانه آن پیامبران الهی را زیر سوال میبرند.
اگر تاریخ پیامبران الهی را بررسی کنیم تمام پیامبران در زمان خودشان آزاداندیشترین افراد زمانه بودهاند که توانستهاند بتهای زمانه را شناخته و در مقابل آنها بایستند و همچنین تمام پیامبران در زمان خود یک جهان تو و تازه را شکل دادهاند و بیشک پیامی هم که برای پیروانشان داشتهاند همین آزاداندیشی و نوگرایی بوده است.
در کتابهای مقدس، آزادی یکی از اصلیترین موهبتهای الهی است که به واسطه تبلور آن در اندیشه است که انسان ارزش پیدا کرده و اشرف مخلوقات است. این را هم میفهمیم که آزادی محدودیت ندارد هر آنچه که محدودیت داشته باشد دیگر آزادی نیست.
اما پیامبران برخلاف آنان که آزادی را شعار میدهند یک آموزه عمیق را برای ما دارند و آن اینکه آزادی برای همه باید یکسان باشد که همان عدالت است. به عبارت دیگر همه آزاداند نه بعضی آزاد و بعضی آزادتر. پس اگر عدهای بخواهند با آزادی خود حریم آزادی دیگران را زیر سوال ببرند دیگر نمیتوانند آزاد باشند و به همین دلیل است که پیامبران آزادی و عدالت را دو آرمان بشری دانستهاند که راه رسیدن به آن اخلاق نیک است.
اخلاق نیک که اساس آموزشهای تمام پیامبران الهی است بنیان و راه دستیافتن به آزادی پایدار است. البته این امر مسوولیت ما پیروان ادیان الهی را به مراتب سختتر میکند همانطور که دوستان نیز اشاره کردند هر نوع خشونت بر علیه انسانها به نام دین محکوم است به همان اندازه که بیحرمتی به ادیان و پیامبران الهی که برای عده زیادی از انسانها مورد احترام هستند نیز از طرف پیروان ادیان الهی محکوم است. ما باور داریم که تنها در بستر اخلاق نیک است که میتوان جهانی پر از صلح و آرامش ساخت که اساس پیشرفت و نوگرایی باشد امیدوارم در این راه که آرمان نهایی تمام پیامبران الهی بوده گام برداشته و جهانی همازور و همبسته برای تمام انسانها بسازیم.
در پایان نیز موبد با بخشی از اوستای روزانه زرتشتیان به این مضمون سخنان خود را به پایان رساند:همازور بیم (با هم همبسته باشیم) همازور هما اشوبیم (برپایه اشوییها – راستیها و نیکیها- همبسته باشیم)، همازور و همکرفه بسته کشتیان و نیکان و وهان هفت کشور زمین بیم (با همه بهدینان و نیکان و بزرگان کشورها جدا از هر دین و قومیتی همبسته باشیم)
منبع: [کلیک کنید]