منصور هاشمی (مدعی دروغین): شیعیان به دلیل جمع بین دو نماز جاهلند!
منصور هاشمی (مدعی دروغین): شیعیان به دلیل جمع بین دو نماز جاهلند!
12. أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ الْقاسِمِ الطِّهْرانِیُّ، قالَ: جاءَ إِلَی الْمَنْصُورِ رِجالٌ مِنَ الشِّیعَةِ، فَقالَ لَهُمْ: ما جاءَ بِکُمْ؟ قالُوا: جِئْنا لِنُناظِرَکَ! فَقالَ: إِنِّی لا أُناظِرُ غَیْرَ عُلَمائِکُمْ، قالُوا: نَحْنُ مِنَ الْعُلَماءِ، فَقالَ: أَتَرَوْنَ أَنِّی لا أَعْرِفُ عُلَماءَکُمْ مِنْ جُهّالِکُمْ؟! مَنِ اعْتادَ الْجَمْعَ بَیْنَ الصَّلاتَیْنِ فَهُوَ مِنْ جُهّالِکُمْ، أَفِیکُمْ رَجُلٌ یُفَرِّقُ؟ قالُوا: لا، قالَ: فَاذْهَبُوا، فَإِنِّی لا أُناظِرُ غَیْرَ عُلَمائِکُمْ!
12. حسن بن قاسم طهرانی ما را خبر داد، گفت: مردانی از شیعه به نزد منصور آمدند، پس به آنان فرمود: چه چیزی شما را به اینجا آورده است؟ گفتند: آمدهایم تا با تو مناظره کنیم! پس فرمود: من با غیر عالمانتان مناظره نمیکنم، گفتند: ما از عالمان هستیم، پس فرمود: آیا میپندارید که من عالمانتان را از جاهلانتان نمیشناسم؟! هر کس به جمع کردن دو نماز معتاد است از جاهلان شماست، پس آیا کسی در میان شما هست که جدا بگزارد؟ گفتند: نه، فرمود: پس بروید؛ چراکه من با غیر عالمانتان مناظره نمیکنم!
منبع: وبسایت رسمی منصور هاشمی
این ادعای منصور هاشمی در حالیست که وی در این مساله ی فقهی با مخالفان اهل بیت علیهم السلام همنوا شده و با صریح روایات اهل بیت علیهم السلام مخالفت کرده است.به عنوان نمونه تنها به یکی از روایات دال بر جواز جمع بین دو نماز اشاره می کنیم:
أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ حِینَ زَالَتِ الشَّمْسُ فِی جَمَاعَةٍ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ وَ صَلَّى بِهِمُ الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ بَعْدَ سُقُوطِ الشَّفَقِ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ فِی جَمَاعَةٍ وَ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِیَتَّسِعَ الْوَقْتُ عَلَى أُمَّتِه.
الصدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (المتوفى 381هـ)، علل الشرائع، ج2، ص321، ح3، الناشر: منشورات کتاب فروشى داورى - قم، الطبعة: الأولى، 1385 هـ - 1966 م.
زراره از امام صادق علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در هنگامى که آفتاب به زوال رفت نماز ظهر و عصر را با جماعت بدون هیچ علّت و سببى خواندند و بین آن دو فاصله نینداختند چنانچه نماز مغرب و عشاء را پس از سقوط شفق جماعت بجا آورده و بدون هیچ سببى بین آن دو فاصله نگذاردند و سر این کار آن بود که حضرت خواستند وقت بر امّت موسع باشد.