ابن الموقت حنفی (عالم سرشناس اهل سنت): هیچ اجماعی بر عمل به تمامی روایات صحیح بخاری و صحیح مسلم وجود ندارد!
ابن الموقت حنفی (عالم سرشناس اهل سنت): هیچ اجماعی بر عمل به تمامی روایات صحیح بخاری و صحیح مسلم وجود ندارد!
فَإِنْ قُلْت لَیْسَتْ أَصَحِّیَّتُهُمَا لِمُجَرَّدِ اشْتِمَالِ رُوَاتِهِمَا عَلَى الشُّرُوطِ الَّتِی اعْتَبَرَاهَا بَلْ وَلِتَلَقِّی الْأُمَّةَ بَعْدَهُمَا لِقَبُولِ کِتَابَیْهِمَا وَهَذَا مُنْتَفٍ فِی غَیْرِهِمَا قُلْت تَلَقِّی الْأُمَّةَ لِجَمِیعِ مَا فِی کِتَابَیْهِمَا مَمْنُوعٌ أَمَّا لِرُوَاتِهِمَا فَلِمَا ذَکَرَ الْمُصَنِّفُ وَأَمَّا لِمُتُونِ أَحَادِیثِهِمَا؛ فَلِأَنَّهُ لَمْ یَقَعْ الْإِجْمَاعُ عَلَى الْعَمَلِ بِمَضْمُونِهَا وَلَا عَلَى تَقْدِیمِهَا عَلَى مُعَارِضِهَا ...
ابن الموقت الحنفی، شمس الدین محمد بن محمد بن محمد (المتوفى 879 هـ)، التقریر والتحبیر على التحریر فی أصول الفقه، ج3، ص39، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الأولى، 1419 هـ - 1999 م.
پس اگر بگویی صحت روایات دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم صرفا به دلیل اشتمال آن ها بر راویانی که شروطی مشخص و تعیین شده دارند نمی باشد و علاوه بر این، امت پس از آن دو کتابشان را قبول کرده اند و در مورد غیر از بخاری و مسلم چنین چیزی رخ نداده است، من (ابن الموقت حنفی) می گویم: ادعای قبول تمامی روایات و متون صحیح بخاری و صحیح مسلم از سوی امت صحیح نیست.یا به دلیل روات احادیث این دو کتاب و یا به دلیل متون احادیثشان.چرا که اجماع بر عمل به مضمون دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم و مقدم ساختن آن بر روایات معارضشان رخ نداده است ...