تحریف حدیث مفضل از امام صادق علیه السلام از سوی میرزا حسینعلی نوری (ملقب به بهاء الله - مدعی دروغین) و تعیین وقت برای ظهور!
تحریف حدیث مفضل از امام صادق علیه السلام از سوی میرزا حسینعلی نوری (ملقب به بهاء الله - مدعی دروغین) و تعیین وقت برای ظهور!
فی حدیث المفضل سئل عن الصادق فکیف یا مولای فی ظهوره فقال علیه السلام فی سنة الستین یظهر امره و یعلو ذکره ...
امر و خلق، ج2، ص256و257.
نوری، میرزا حسینعلی (ملقب به بهاء الله) (متوفای 1309 هـ)، ایقان (نسخه ی خطی مشکین قلم)، ص211.
در حدیث مفضل از [امام] صادق سوال شده است که ای مولایم در وقت ظهورش چگونه است؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: امر او در سال شصتم ظاهر می شود و نامش بالا می رود ...
این در حالیست که وقتی به اصل حدیث مراجعه می کنیم در می یابیم:
اولا: تعیین زمان برای ظهور از سوی امام صادق علیه السلام در همان حدیث به شدت رد شده است.
ثانیا: میرزا حسینعلی نوری با تحریف عبارتی از روایت، به دنبال اثبات عقیده ی فاسدش بوده است و روایت را صریحا تحریف لفظی کرده است.
نکته: انگیزه ی میرزا حسینعلی نوری از تحریف روایت مورد نظر، دفاع از سال ظهور علی محمد باب (1260 هـ) به عنوان سال ظهور است.
متن بخش های مورد نظر از روایت مفضل به همراه ترجمه:
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَأَلْتُ سَیِّدِیَ الصَّادِقَ ع هَلْ لِلْمَأْمُولِ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِیِّ ع مِنْ وَقْتٍ مُوَقَّتٍ یَعْلَمُهُ النَّاسُ؟ فَقَالَ: «حَاشَ لِلَّهِ أَنْ یُوَقِّتَ ظُهُورَهُ بِوَقْتٍ یَعْلَمُهُ شِیعَتُنَا».
الحلی، الحسن بن سلیمان (متوفى القرن التاسع)، مختصر بصائر الدرجات، ص516، الناشر: مکتبة العلامة المجلسی، الطبعة: الأولى، 1430 هـ .
از مفضل بن عمر روایت شده است که گفت: از آقایم حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم: آیا مأموریت مهدى منتظر وقت معینى دارد که باید مردم بدانند کى خواهد بود؟ فرمود: حاشا که خداوند وقت ظهور او را طورى معین کند که شیعیان ما آن را بدانند.
عبارتی که میرزا حسینعلی نوری آن را تحریف کرده چنین است:
قَالَ ع: «یَا مُفَضَّلُ یَظْهَرُ فِی شُبْهَةٍ لِیَسْتَبِینَ، فَیَعْلُو ذِکْرُهُ، وَ یَظْهَرُ أَمْرُه ...
الحلی، الحسن بن سلیمان (متوفى القرن التاسع)، مختصر بصائر الدرجات، ص517، الناشر: مکتبة العلامة المجلسی، الطبعة: الأولى، 1430 هـ .
امام صادق علیه السلام فرمودند: اى مفضل! او در وضع شبهه ناکى آشکار مىشود، تا اینکه امرش روشن شود و نامش بالا رود و کارش آشکار گردد ...