اهل مکه در زمان ابن جریج به حلیت نکاح متعه معتقد بودند و اهل مدینه به نکاح دبر زنان !
اهل مکه در زمن ابن جریج به حلیت نکاح متعه معتقد بودند و اهل مدینه به نکاح دبر زنان !
یکی از مسائلی که مخالفین شیعه همواره قصد دارند تا به وسیه ی آن بر شیعیان طعن بزنند،مساله ی نکاح متعه و نکاح دبر است.ما در اینجا فقط یک نمونه از حلیت آن در بین خود علما و عوام اهل سنت را بیان می کنیم :
ابن حجر عسقلانی در کتاب " تلخیص الحبیر " می نویسد :
وَمِنْ الْمَشْهُورِینَ بِإِبَاحَتِهَا ابْنُ جُرَیْجٍ فَقِیهُ مَکَّةَ، وَلِهَذَا قَالَ الْأَوْزَاعِیُّ فِیمَا رَوَاهُ الْحَاکِمُ فِی عُلُومِ الْحَدِیثِ: یُتْرَکُ مِنْ قَوْلِ أَهْلِ الْحِجَازِ خَمْسٌ، فَذَکَرَ فِیهَا مُتْعَةَ النِّسَاءِ مِنْ قَوْلِ أَهْلِ مَکَّةَ، وَإِتْیَانَ النِّسَاءِ فِی أَدْبَارِهِنَّ مِنْ قَوْلِ أَهْلِ الْمَدِینَةِ.
تلخیص الحبیر،ج3،ص329 ط موسسة قرطبة
و از افرادی که در قائل بودن به جواز نکاح متعه مشهور بوده،ابن جریج (از علمای بزرک و مورد وثوق اهل سنت) است و به همین دلیل اوزاعی در آن چه حاکم نیشابوری در کتاب علوم حدیث خودش نقل کرده گفته است که از اهل حجاز قول و سخن پنج گروه ترک می شود که از جمله ی آن ها قول اهل مکه در مورد نکاح متعه و قول اهل مدینه در مورد نکاح دبر زنان است.
با توجه به این مطلب،در زمان ابن جریج،هم خود او قائل به حلیت نکاح متعه بوده است و هم اهل مکه و فقهای آن و همچنین اهل مدینه و علمای آن نیز قائل به حلیت نکاح دبر زنان بوده اند.