حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابن الوزیر یمانی (از علمای اهل سنت) : ثابت شده است که علی بن ابی طالب بعد از پیامبر(ص) اعلم امت است

 

یکی از حقایقی که بر هیچ انسان عاقل و صاحب انصافی پوشیده نیست،اعلمیت امیرالمومنین نسبت به سایرین بعد از رسول خدا (ص) است که البته برخی خواسته اند در این حقیقت انکار ناپذیر نیز مناقشه کنند !
حال ببینید تصریح یکی از علمای بزرگ اهل سنت یمن را که امیرالمومنین علیه السلام را اعلم امت پس از رسول خدا دانسته و مهم آن که این تنها قول خود ابن الوزیر نیست بلکه می گوید " قد ثبت " و این یعنی بر مبنای قرآن و روایات و حقایق تاریخی این حقیقت ثابت شده است :

أنَّه قد ثبت أنّ أمیرَ المؤمنین علیًّا -علیه السلام- أعلمُ هذه الأمة بعدَ رسول الله - صلى الله علیه وسلم - ...

العواصم والقواصم فی الذب عن سنة أبی القاسم،ج1،ص144 ط موسسة الرسالة


http://shamela.ws/index.php/author/2280


ثابت شده است که امیر المومنین علی علیه السلام بعد از پیامبر،اعلم امت است ...

نکته ی جالب آن که محقق وهابی و متشدد کتاب یعنی شعیب الارنؤوط نه تنها این ادعای ابن الوزیر یمانی را رد نمی کند،بلکه روایاتی را در تایید این کلام او نقل می کند که در تصویر ملاحظه می فرمایید.


در مورد ابن الوزیر یمانی :

شوکانی در مورد او می نویسد :

وَبِالْجُمْلَةِ فَصَاحب التَّرْجَمَة مِمَّن یقصر الْقَلَم عَن التَّعْرِیف بِحَالهِ وَکَیف یُمکن شرح حَال من یزاحم أَئِمَّة الْمذَاهب الْأَرْبَعَة فَمن بعدهمْ من الْأَئِمَّة الْمُجْتَهدین فِی اجتهاداتهم ویضایق أَئِمَّة الأشعریة والمعتزلة فِی مقالاتهم وَیتَکَلَّم فِی الحَدِیث بِکَلَام أئمته المعتبرین مَعَ إحاطته بِحِفْظ غَالب الْمُتُون وَمَعْرِفَة رجال الْأَسَانِید شخصا وَحَالا وزمانا ومکانا وتبحره فِی جَمِیع الْعُلُوم الْعَقْلِیَّة والنقلیة على حد یقصر عَنهُ الْوَصْف. وَمن رام أن یعرف حَاله وَمِقْدَار علمه فَعَلَیهِ بمطالعة مصنفاته فَإِنَّهَا شَاهد عدل على علو طبقته فَإِنَّهُ یسْرد فِی المسئلة الْوَاحِدَة من الْوُجُوه مَا یبهر لب مطالعه ویعرفه بقصر بَاعه بِالنِّسْبَةِ إِلَى علم هَذَا الإِمَام کَمَا یَفْعَله فِی العواصم والقواصم ...


البدر الطالع بمحاسن من بعد القرن السابع،ج2،ص90 ط دار المعرفة

محمد بن إبراهیم بن علی بن المرتضى بن المفضل الحسنی القاسمی، أبو عبد الله، عز الدین، من آل الوزیر: مجتهد باحث، من أعیان الیمن.


الاعلام للزرکلی،ج5،ص300 ط دار العلم للملایین











نظرات  (۲)

۱۰ اسفند ۹۳ ، ۱۵:۴۸ ابراهیم بن شیبة الایرانی
پاسخ به ادعای یکی از خونندگان این مطلب در مورد ابن الوزیر یمانی :

ادعای خواننده ی مطلب :

با سلام.ابن وزیر یمانی از علمای زیدی مذهب شیعه است که به امامت حضرت امیر(ع) معتقد است.

پاسخ ما :

سلام علیکم و رحمة الله

ادعای شما مبنی بر اینکه ابن الوزیر یمانی زیدی مذهب است و شیعه است به هیچ وجه قابل قبول نیست و برخی از وهابیون و نواصب وقتی نتوانسته اند که برخی نظرات ابن الوزیر را تحمل کنند،به او نسبت شیعی بودن داده اند اما لازم است که در پاسخ بگوییم آن چیزی که قطعی است این است که ابن الوزیر از علمای اهل سنت می باشد و الا حتی نواصب به حاکم نیشابوری و نسائی و امثالهم هم نسبت شیعی بودن و رافضی بودن داده اند ! در مورد مذهب و اعتقادات ابن الوزیر و جایگاه ابن الوزیر در نزد اهل سنت لازم است خدمت شما به طور خلاصه عرض کنیم که :

همانطور که در متن نیز گفته ایم،شوکانی در مورد این عالم بزرگ اهل سنت می گوید :

وَبِالْجُمْلَةِ فَصَاحب التَّرْجَمَة مِمَّن یقصر الْقَلَم عَن التَّعْرِیف بِحَالهِ وَکَیف یُمکن شرح حَال من یزاحم أَئِمَّة الْمذَاهب الْأَرْبَعَة فَمن بعدهمْ من الْأَئِمَّة الْمُجْتَهدین فِی اجتهاداتهم ویضایق أَئِمَّة الأشعریة والمعتزلة فِی مقالاتهم وَیتَکَلَّم فِی الحَدِیث بِکَلَام أئمته المعتبرین مَعَ إحاطته بِحِفْظ غَالب الْمُتُون وَمَعْرِفَة رجال الْأَسَانِید شخصا وَحَالا وزمانا ومکانا وتبحره فِی جَمِیع الْعُلُوم الْعَقْلِیَّة والنقلیة على حد یقصر عَنهُ الْوَصْف. وَمن رام أن یعرف حَاله وَمِقْدَار علمه فَعَلَیهِ بمطالعة مصنفاته فَإِنَّهَا شَاهد عدل على علو طبقته فَإِنَّهُ یسْرد فِی المسئلة الْوَاحِدَة من الْوُجُوه مَا یبهر لب مطالعه ویعرفه بقصر بَاعه بِالنِّسْبَةِ إِلَى علم هَذَا الإِمَام کَمَا یَفْعَله فِی العواصم والقواصم ...

البدر الطالع بمحاسن من بعد القرن السابع،ج2،ص90 ط دار المعرفة

همچنین در نرم افزار معتبر المکتبة الشاملة ساخت عربستان سعودی نیز کتب او را در بین کتب علمای اهل سنت قرار داده اند و در وبسایت های معتبر اهل سنت نیز او را از علمای بزرگ اهل سنت برشمرده اند و در هیچ کتاب معتبر از کتب تراجم و رجال نیز او را شیعه (شیعه ی اثنا عشری و یا زیدی) نخوانده اند و چنین ادعایی به هیچ وجه وارد نیست و شما هم بهتر است تا بدون اطلاعات دقیق سخنی نگویید.

اگر هم قرار باشد که کسی را به خاطر اینکه امیرالمومنین (ع) را بر سایر صحابه برتری می دهد شیعه ی زیدی و یا اثنی عشری بدانیم،بهتر است تا بسیاری از صحابه و تابعین و خود پیامبر (ص) را نیز چنین بخوانیم !

موفق باشید
۱۰ اسفند ۹۳ ، ۱۶:۰۵ ابراهیم بن شیبة الایرانی
در ادامه ی پاسخ از شما می خواهیم تا به مقدمه ی کتاب "العواصم و القواصم فی الذب عن سنة ابی القاسم" با تحقیق شعیب الارنووط نیز مراجعه کنید تا جایگاه و علم ابن الوزیر یمانی در بین علمای اهل سنت برای شما بیش از پیش مشخص شود :

قالوا فی «العواصم» ومصنفه :

1 - «کان مقبلاً على الاشتغال بالحدیث، شدید المیل إلى السُّنَّة». الحافظ ابن حجر «إنباء الغمر» 7/ 372


2 - «إن العواصم والقواصم یشتمل على فوائد فی أنواع من العلوم، لا توجد فی شیء من الکتب، ولو خرج هذا الکتاب إلى غیر الدیار الیمنیة لکان من مفاخر الیمن وأهله». الشوکانی «البدر الطالع» 2/ 91


3 - «والذی یغلب على الظن أنّ شیوخه لو جمعوا جمیعاً فی ذاتٍ واحدةٍ لم یبلغ علمهم إلى مقدار علمه، وناهیک بهذا، ولو قلت: إن الیمن لم تنجب مثله، لم أبعد عن الصواب». الشوکانی «البدر الطالع» 2/ 92


4 - «کان فرید العصر، ونادرة الدهر، خاتمة النُّقاد، وحامل لواء الإسناد، وبقیة أهل الاجتهاد، بلا خلاف وعناد، رأساً فی المعقول والمنقول، إماماً فی الفروع والأصول». صدّیق حسن خان «أبجد العلوم» 3/ 190

همچنین لازم است تا شما نظر "إسماعیل الأکوع" در مقدمه ی این کتاب در مورد ابن الوزیر را نیز مطالعه بفرمایید تا از مکان عالی و خاص ابن الوزیر یمانی در بین علمای اهل سنت بیشتر خبردار شوید.

کوتاه سخن أن که ابن الوزیر یمانی از علمای بزرگ و مورد اعتماد اهل سنت می باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter