ابن حزم آندلسی (عالم مشهور مخالفین شیعه): بر اساس قرآن بایستی پاها را در وضو مسح کرد و گروهی از صحابه و تابعین نیز در وضو پاهایشان را مسح می کردند!
ابن حزم آندلسی (عالم مشهور مخالفین شیعه): بر اساس قرآن بایستی پاها را در وضو مسح کرد و گروهی از صحابه و تابعین نیز در وضو پاهایشان را مسح می کردند!
ابن حزم آندلسی - عالم مشهور مخالفین شیعه - در اعترافاتی صریح چنین می نویسد:
مَسْأَلَةٌ: وَأَمَّا قَوْلُنَا فِی الرِّجْلَیْنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْمَسْحِ. قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: {وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ} [المائدة: 6] وَسَوَاءٌ قُرِئَ بِخَفْضِ اللَّامِ أَوْ بِفَتْحِهَا هِیَ عَلَى کُلِّ حَالٍ عَطْفٌ عَلَى الرُّءُوسِ: إمَّا عَلَى اللَّفْظِ وَإِمَّا عَلَى الْمَوْضِعِ، لَا یَجُوزُ غَیْرُ ذَلِکَ. لِأَنَّهُ لَا یَجُوزُ أَنْ یُحَالَ بَیْنَ الْمَعْطُوفِ وَالْمَعْطُوفِ عَلَیْهِ بِقَضِیَّةٍ مُبْتَدَأَةٍ.
وَهَکَذَا جَاءَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ: نَزَلَ الْقُرْآنُ بِالْمَسْحِ - یَعْنِی فِی الرِّجْلَیْنِ فِی الْوُضُوءِ - وَقَدْ قَالَ بِالْمَسْحِ عَلَى الرِّجْلَیْنِ جَمَاعَةٌ مِنْ السَّلَفِ، مِنْهُمْ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَابْنُ عَبَّاسٍ وَالْحَسَنُ وَعِکْرِمَةُ وَالشَّعْبِیُّ وَجَمَاعَةٌ غَیْرُهُمْ، وَهُوَ قَوْلُ الطَّبَرِیِّ، وَرُوِیَتْ فِی ذَلِکَ آثَارٌ.
الظاهری، علی بن أحمد بن سعید بن حزم أبو محمد (المتوفى456هـ)، المحلى، ج1، ص301، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الثالثة، 1424 هـ - 2003 م.
مساله: اما سخن ما در مورد پاها در وضو آن است که قرآن بر مسح پاها در وضو نازل شده است و خداوند در قرآن کریم می فرماید: {وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ} [المائدة: 6] و کلمه ی «ارجلکم» در این آیه چه به خفض لام خوانده شود و چه به فتح لام در هر حال معطوف به به کلمه ی «رءوس» است چه به صورت لفظی و چه به صورت موضع آن کلمه و غیر این صحیح نیست.چرا که صحیح نیست بین معطوف و معطوف علیه فاصله بیفتد.
و از ابن عباس اینگونه در روایات آمده است که «قرآن بر مسح [پاها] نازل شده است و گروهی از سَلَف قائل به مسح پاها در وضو بوده اند.از جمله ی ایشان می توان علی بن ابی طالب، ابن عباس، حسن بصری، عکرمه، شعبی و گروهی غیر از آنان را نام برد و طبری نیز قائل به همین نظریه است و در این زمینه روایاتی نقل شده است.
نکته: ابن حزم بر خلاف این اعترافات صریحش قائل به مسح پاها در وضو نمی باشد!