حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

اعتراف امیر صنعانی (عالم سلفی العقیده و از طرفداران محمد بن عبدالوهاب) به دلالت حدیث غدیر بر مقام خلافت و ولایت امیرالمومنین (ع)


حدیث شریف غدیر یکی از ادله ی قاطع پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام می باشد که مخالفین شیعه همواره سعی کرده اند تا از طرق مختلف به تحریف (لفظی و معنوی) و سانسور آن بپردازند اما در این میان برخی از علمای مخالفین شیعه ناگزیر به دلالت این حدیث شریف بر خلافت امیرالمومنین علیه السلام اعتراف کرده اند.


امیر صنعانی - عالم سلفی العقیده و از ارادتمندان به محمد بن عبدالوهاب - در شرح و توضیح حدیث غدیر چنین می نویسد:


5580 - "علی بن أبی طالب مولى من کنت مولاه".المحاملی فی أمالیة عن ابن عباس (صحیح المتن)".


(علی بن أبی طالب مولى من کنت مولاه) قد سبق أن لفظ مولى مشترک بین معان، وأبعد من قال: المراد هنا یتولى من کنت أتولاه بل ظاهره أن المراد أن ما ثبت لی من الولایة فهو لعلی إلا ما خصه لاختصاص النبوة.


الأمیر الصنعانی، محمد بن إسماعیل (المتوفی 1182هـ)، التنویر شرح الجامع الصغیر، ج7، ص337، المحقق: د. محمَّد إسحاق محمَّد إبراهیم، الناشر: مکتبة دار السلام، الطبعة: الأولى، 1432 هـ - 2011 م.


5580 - [حدیث] «علی بن ابی طالب مولای هر آن کسی است که من مولای او بوده ام».محاملی آن را در امالی خودش از ابن عباس نقل کرده و این حدیث از جهت متنی صحیح است.


قبلا گفته شد که لفظ «مولی» در بین چند معنا مشترک است و کسانی که گفته اند مقصود از «مولی» در اینجا آن است که علی بن ابی طالب متولی امور کسانی می شود که من متولی امورشان بودم از مقصود دور شده اند بلکه بر اساس ظاهر حدیث مقصود آن است که آن چه از مقام و مرتبه ی ولایت که برای من (پیامبر (ص)) ثابت شده برای علی نیز برقرار است مگر آن چه که مختص به نبوت باشد.


8982 - "من کنت ولیه فعلی ولیه. (حم ن ک) عن بریدة (صح).


(من کنت ولیه) أولى به {النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ} [الأحزاب: 6]، (فعلی) بن أبی طالب (ولیه) أولى به فی نفسه ورُتَب هذه الولایة لا تنحصر فإنه یجب له من الحقوق على المسلمین أمورٌ کثیرة لما فی هذا الحدیث والأول من إیجاب موالاته والانقیاد له والرجوع إلیه ...


الأمیر الصنعانی، محمد بن إسماعیل (المتوفی 1182هـ)، التنویر شرح الجامع الصغیر، ج10، ص387، المحقق: د. محمَّد إسحاق محمَّد إبراهیم، الناشر: مکتبة دار السلام، الطبعة: الأولى، 1432 هـ - 2011 م.


8982 - [حدیث] هر آن کس که من «ولی» او بوده ام علی «ولی» اوست.

(من کنت ولیه) یعنی هر آن کس که من نسبت به او سزاوارتر و اولی بوده ام همانطور که در قرآن کریم آمده است: {النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ} [الأحزاب: 6]، بنا بر این علی بن ابی طالب «ولی» او یعنی اولای نسبت به او و سزاوارتر نسبت به اوست و مراتب این نوع از ولایت منحصر در مساله ی خاصی نیست و موارد فراوانی بر اساس این حدیث و حدیث اول بر مسلمانان نسبت به او (علی بن ابی طالب) واجب می گردد از جمله وجوب موالات علی بن ابی طالب و فرمانبرداری از وی و رجوع به او ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter