حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر مطالعات قرآن و حدیث و فلسفه غرب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آلوسی (عالم مشهور اهل سنت): اگر کسی سگِ امیرالمومنین باشد بهشتی و اهل نجات است!


بارها شاهد آن بوده ایم که مخالفین شیعه با سوء استفاده از تشبیهات و تمثیلات برخی از شیعیان در اشعار و سخنانشان به تمسخر شیعیان می پردازند.


یکی از این تعبیرات استفاده از کلمه ی «سگ» می باشد که فارغ از توضیحات و پاسخ حلی در استفاده از چنین تعبیری و همچنین فارغ از درستی یا نادرستی استفاده از چنین تعبیراتی، در این مطلب قصد داریم تا به کلامی جالب از آلوسی - عالم مشهور و متعصب اهل سنت - اشاره کنیم.


وی در کتاب تفسیرش می نویسد:


وقد اشتهر القول بدخول هذا الکلب الجنة حتى إن بعض الشیعة یسمون أبناءهم بکلب علی ویؤمل من سمی بذلک النجاة بالقیاس الأولوی على ما ذکر وینشد:


فتیة الکهف نجا کلبهم ... کیف لا ینجو غدا کلب علی


ولعمری إن قبله علی کرم الله تعالى وجهه کلبا له نجا ...


الآلوسی البغدادی الحنفی، أبو الفضل شهاب الدین السید محمود بن عبد الله (المتوفى1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج15، ص238، المحقق: ماهر حبوش، الناشر: مؤسسة الرسالة – بیروت، الطبعة: الأولى، 1431 هـ - 2010 م.


اعتقاد به وارد شدن این سگ (سگ اصحاب کهف) به بهشت به شهرت رسیده است تا جایی که برخی از شیعیان فرزندانشان را به «کلب علی» (سگ علی) نامگذاری می کنند و کسی که چنین نامگذاری شده از باب قیاس اولویت امید نجات و بهشتی شدن دارد و چنین سروده شده است:


سگ جوانان کهف نجات یافت و بهشتی شد.چگونه فردای قیامت سگ علی بهشتی نشود؟


و به جان خودم سوگند اگر علی کرم الله تعالی وجهه او را به عنوان سگ خود بپذیرد نجات یافته و بهشتی می شود ...

نظرات  (۳)

سلام علیکم ورحمه الله،استاد عید غدیر رو بهتون تبریک میگم،استاد یه متنی از یکی از روحانیون براتون نقل میکنم لطفا بگید که درسته یا نه،((((( بنده ادّعا می‌کنم اصلاً حدیث برای انسان عادی و عمومی نیست، حدیث خوانی برای افراد عمومی کار خوبی نیست. مگر احادیثی که شرح آن را مراجع و علماء آن‌طور که شما می‌فهمید بفهمند))))).

البته استاد این رک میدونم که بعضی روایات اشاره میکنند که هر روایتی رو رو برای هر کسی نباید خوند،ممنون از جوابتون 

پاسخ:
وعلیکم السلام/تشکر

تا حد زیادی با کلام این شخص موافق هستم.حدیث خوانی به این معنا که انسان های عادی بدون پیش زمینه های علمی و اعتقادی کافی به مصادر اصلی حدیث و کتب مرجع (مانند کتب اربعه یا بحار الانوار و ...) مراجعه کنند می تواند به جای سود رسانی حتی ضرر هم داشته باشد.برای چنین مراجعاتی بهره مندی از پیش زمینه هایی مانند علوم قرآن و حدیث و کلام ضروری است.

مردم عادی می توانند به کتاب هایی که احادیث گزینش شده و معتبر را نقل کرده اند مراجعه کنند.

باسلام،  ببخشید از علمای متقدم کسی این داستان بنی قریظه رو رد کرده؟

 

اینکه گفتن علی علیه السلام در یک روز هفتاد یا هفصد هزارو گردن زده. ممنون میشم قول علما رو دراین باره بیارید

پاسخ:
وعلیکم السلام

شیخ احمد سلمان حفظه الله که از محققین زحمتکش و برجسته ی عرب زبان هستن در این مورد سخنرانی دارن که در یوتیوب موجود هست.به این سخنرانی مراجعه کنید.

موفق باشید

سلام و خدا قوت این مطلب شما اشتباه هست این متن کتاب در رد این ادعا هست نه تایید .

در آن (آیه) اخباری وجود دارد که از سخنان ترمذی، درستی تصریح به “بخل” (درباره افراد بخیل) فهمیده می‌شود. والله اعلم.

و به درستی که از مشهورترین عبارات این است که: “این سگ [اصحاب کهف] وارد بهشت می‌شود”. برخی از شیعیان افراطی غمگین می‌شوند (یعنی حسرت می‌خورند) زیرا برخی شیعیان، پدران خود را سگ علی می‌نامند و می‌گویند: «این سگ وارد بهشت شد، به‌خاطر این‌که در دنیا با دوستان خدا (اولیاء) محبت داشت، پس چگونه علی (ع) [که محبوب‌ترین خلق خدا نزد پیامبر است] اهل بهشت نباشد؟!»

آن‌ها (یعنی شیعیان افراطی) از این علاقه (محبت) نتیجه‌گیری کرده‌اند و بر نظری به قیاس اولوی (قیاس به مورد بالاتر) اتکا کرده‌اند، همان‌طور که در ذکر و شنیده‌ها آمده است.

سپس به این واقعه اشاره کرده‌اند و گفته‌اند:

«سگ اصحاب کهف نجات یافت، چگونه کسی که سگِ علی باشد، نجات نیابد؟!»

و شعری نیز به این مضمون گفته‌اند:

«اگر علی (ع) را خداوند اکرم نکرد و به او روی آورد (لطف کرد)، اما به سگ اصحاب کهف که لطف کرد! (استعاره از بی‌معنی بودن این قیاس)»

و (در ادامه تفسیر آیه): «اَلوَصِید»

یعنی محلی که در آن در بسته شده و محل عبور و ورود به غار (گفتند: ای مردم وارد مکان بسته نشوید و عبور نکنید).

و برخی گفته‌اند که منظور از زمین فضایی است که نه در آن وارد و نه از آن خارج می‌شوند، و با علی و مصاحبه آن شناخته می‌شود (یعنی تفسیر وصید به معنای خاص در اینجا).

و این عبارت، سخنی است که از ابن عباس و مجاهد و عطیه روایت شده است.

و گفته‌اند «وصید» به معنای حیاط است، و منظور، هر چیزی است که کنار زمین قرار گرفته و خارج از زمین اصلی باشد.

پس نمی‌توان گفت: غار کهف دری نداشت و یا حیاطی نداشت؛ چرا که این منع نمی‌کند از آنکه وصید چنین معنایی داشته باشد.

ابن منذر و غیره، از ابن خبیر از عبید سعید و… نقل کرده‌اند و گفته‌اند حکمت قرار گیری “وصید” (در آیه)، این است که ورود سگ به بهشت به خاطر محافظت از اصحاب کهف بوده است.

زیرا می‌خواستند تعبیر کنند که دخول ملک (فرشته) به خانه‌ای که سگ در آن است منع می‌شود، و گفته‌اند: این موضوع به وسیله نقل‌های دیگری مثل [حدیث نبوی] تأیید می‌شود، هم‌چنان که اشاره شده است.

(سپس در پاورقی آمده:)

۱. سنن ترمذی (۲۵۴۲)، حدیث جدید

۲. تفسیر ابن جریر (۱۵/۳۵۵)

۳. روایات متعدد از صحیحین و مسند احمد و ابی عاصم.

پاسخ:
سلام علیکم

آن چه نوشته‌اید، ارتباطی به رد سخن بنده ندارد. آلوسی صراحتا گفته "به جان خودم سوگند اگر علی کرم الله تعالی وجهه او را به عنوان سگ خود بپذیرد نجات یافته و بهشتی می شود". عبارت عربی هم صریح است:

ولعمری إن قبله علی کرم الله تعالى وجهه کلبا له نجا

آن چه هم در ادامه آورده ربطی به رد این سخن ندارد! نمی‌دانم چگونه نتیجه‌گیری کرده‌اید که این را رد کرده در حالی که خودش گفته است؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter