شیخ محمد آصف محسنی: بسیاری از مصائب مردم فلسطین و ویتنام و عراق و افغانستان و لبنان از مصائب اهل بیت بزرگ تر و دردناک تر است!
شیخ محمد آصف محسنی: بسیاری از مصائب مردم فلسطین و ویتنام و عراق و افغانستان و لبنان از مصائب اهل بیت بزرگ تر و دردناک تر است!
یکی از افرادی که به خصوص در سال های اخیر عَلَم پاکسازی و تنقیه ی موروث روائی شیعه را بلند کرده و ادعاهای بعضا گزاف و بعضا شاذی را در بخش های مختلفی از علوم اسلامی مطرح کرده و بسیاری از عقائد مسلم مکتب اهل بیت را با بهانه هایی همچون خرافه بودن یا غیر مستند بودن و مانند آن مردود می داند، شیخ محمد آصف محسنی می باشد که البته نقد علمی برخی ادعاها و افکار ایشان از امور بسیار ضروری و لازم می باشد.
اما نکته ی اساسی که مورد غفلت بسیاری قرار گرفته آن است که وقتی به کتب ایشان مراجعه می کنیم با نظرات و استدلال هایی رو به رو می شویم که اگر وجود هرگونه تعمد و نیت خاصی را کنار بگذاریم، آن استدلال ها و نظرات خبر از بی اطلاعی یا کم اطلاعی ایشان از مبانی ابتدائی برخی از علوم اسلامی می دهد!
نامبرده پس از ذکر عنوان یکی از ابواب کتاب بحار الانوار «شدة محنهم و أنهم أعظم الناس مصیبة و أنهم علیهم السلام لا یموتون إلا بالشهادة» (شدت بلایا و مصائب وارد بر اهل بیت و این که ایشان بیشترین مصائب را در بین مردم متحمل می شوند و فقط با شهادت از دنیا می روند) چنین می نویسد:
اما القسم الاول من العنوان فالاصوب عدم ثبوته و ان اهل البیت أو آل محمد أو خصوص الائمة مع رسول الله (ص) لیسوا باعظم الناس مصیبة و قد وقع فی زماننا فی افغانستان على شعبها بعد احتلالها من قبل السوفیات ثم من قبل بعض الاحزاب الجهادیة! والطالبان، مصائب لا مثیل لها و کذا على شعب العراق و فیتنام الشمالیة السابقة و على شعب جنوب لبنان و على شعب فلسطین و على شعب راوندا فی افریقیا و على شعب الجزائر و ... والحیاة عبارة عن استقبال المصاعب والآلام، نعم لا شک ان حادثة کربلاء من المصائب الکبیرة کما ان ایذاء الحسن المجتبى من قبل طاغیة الشام من الحوادث المحرقة، و لیس فی سجن الحجاج الثقفی خصوص الشیعة بل عذب فیه غیرهم أیضاً. و جنایات المنصور والرشید على الشباب الهاشمیین و ان کانت تقشعر منها الجلود لکن کم لها من نظیر.
آصف محسنی،محمد، مشرعة بحار الأنوار، ج2، ص11، الناشر: مؤسسة المعارف، الطبعة: الثانیة، 1426 هـ - 2005 م.
اما قسمت اول از عنوان قول صحیح تر آن است که چنین چیزی صحیح نیست و اهل بیت یا آل محمد یا خصوص ائمه همراه رسول الله (ص) بزرگ ترین و بیشترین مصائب را در بین مردم متحمل نشده اند و در زمان ما در افغانستان پس از اشغالش از جانب شوروی و سپس از جانب برخی احزاب جهادی! و طالبان مصائبی رخ داده است که مانندی ندارد و همچنین بر مردم عراق و ویتنام شمالی سابق و مردم جنوب لبنان و مردم فلسطین و مردم رواندا در آفریقا و مردم الجزائر و ... و زندگی عبارت است از رو به رو شدن با سختی ها و دردها.بله، شکی نیست که حادثه ی کربلاء از مصائب بزرگ است همانطور که آزار و اذیت امام حسن مجتبی (ع) از جانب حاکم طاغی شام از حوادثی است که دل انسان را به درد می آورد، و در زندان حجاج ثقفی فقط شیعیان شکنجه نشدند و غیر شیعیان نیز شکنجه شدند و جنایات منصور و رشید نسبت به جوانان بنی هاشم اگر چه بدن انسان را به لرزه درمی آورد اما مانند آن بسیار وجود دارد.
اگر چه پاسخ تفصیلی به این ادعای سخیف و باطل شیخ محمد آصف محسنی در این مقال نمی گنجد اما نکته ی اساسی که نامبرده از آن غفلت کرده آن است که حتی به حکم عقل و بدون در نظر گرفتن نقلیاتی که مؤید استدلال ما هستند، شدت مصائب و دردها و رنج های بشری ارتباط مستقیمی دارد با فردی که مصیبت به او وارد شده و مورد ظلم قرار گرفته است.بدین معنا که وقتی افرادی با مقامات عالیه ی الهی همچون اهل بیت علیهم السلام مورد ظلم و ستم قرار می گیرند، مصیبت ایشان قابل مقایسه با مصیبت غیر ایشان نیست و علاوه بر این مصیت وارده بر ایشان به منزله ی مصیبتی بزرگ برای تمامی مؤمنین و مؤمنات است.
با سلام
شما (و برخی دیگر از بچه شیعه های بیسواد و نفهم که در کانالها مشغول لجن پراکنی هستند) مدعی هستید مرحوم محسنی منحرف است. ولی هم آقای سیستانی پیام تسلیت داد و با تعابیر بلندی ایشان را ستود و هم رهبر معظم انقلاب. رهبری برای ایشان هم مراسم ترحیم برای ایشان برگزار میکنند. بهتر است از خر شیطان پیاده شوید و اینقدر جلوتر از عالمان و رهبران خود حرکت نکنید و الا تفاوتی با اصحاب سقیفه ندارید