حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

دار الافتاء مصر : برگزاری جشن میلاد پیامبر از بهترین اعمال و راه های نزدیکی به خداست / برگزاری جشن میلاد پیامبر و اهل بیت و صالحین امری مشروع و جایز است

 

 

یکی از فتاوای شاذ و برخاسته از جهل وهابیون،تحریم برگزاری هر نوع جشن و سرور در میلاد اشخاص از جمله میلاد پیامبر (ص) است که البته غالب علمای اهل سنت در این زمینه نظری مخالف وهابیت دارند.

دار الافتاء مصر در پاسخ به استفتائی در مورد حکم جشن گرفتن در میلاد پیامبر و اهل بیت و صحابه این گونه پاسخ می دهد:

والاحتفال بذکری مولد سید الکونین و خاتم الانبیاء والمرسلین نبی الرحمة وغوث الامة سیدنا محمد - صلی الله علیه و آله وسلم- من أفضل الأعمال وأعظم القربات لأنها تعبیر عن الفرح والحب للنبی - صلی الله علیه و آله وسلم – و محبة النبی – صلی الله علیه وآله وسلم – أصل من اصول الایمان ...

و جشن گرفتن به منسابت میلاد سید دو عالم و خاتم الانبیاء پیامبر رحمت و فریادرس امت سیدنا محمد (ص) از بهترین اعمال و راه های تقرب به خداست چرا که نشان دهنده ی شادی و حب نسبت به پیامبر (ص) است و دوستی پیامبر (ص) اصلی از اصول ایمان است ...

والاحتفال بمولده – صلی الله علیه و آله وسلم – هو الاحتفاء به، والاحتفاء به – صلی الله علیه و آله وسلم – أمر مقطوع بمشروعیته...

و جشن گرفتن در میلاد پیامبر (ص) به منزله ی بزرگداشت پیامبر (ص) است و بزرگداشت پیامبر (ص) امری است که مشروعیتش قطعی است ...


وقد درج سلفنا الصالح منذ القرن الرابع والخامس علی الاحتفال بمولد الرسول الاعظم – صلوات الله علیه و سلامه – باحیاء لیلة المولد بشتی انواع القربات من اطعام الطعام، و تلاوة القرآن،و الاذکار،و انشاد الاشعار والمدائح فی رسول الله – صلی الله علیه و آله وسلم – کما نص علی ذلک غیر واحد من المؤرخین مثل الحافظین ابن الجوزی وابن کثیر،والحافظ ابن دحیة الاندلسی،والحافظ ابن حجر،وخاتمة الحفاظ جلال الدین سیوطی رحمهم الله تعالی.

و سلف صالحمان از قرن چهارم و پنجم به برگزاری جشن میلاد پیامبر و احیاء شب تولد پیامبر (ص) با انواع کارهایی همچون اطعام و تلاوت قرآن و اذکار و سرودن اشعار و مدح پیامبر (ص) می پرداخته اند همانطور که اکثر مورخین مثل حافظ ابنالجوزی و ابن کثیر و حافظ ابن دحیة اندلسی و حافظ ابن حجر  و ختم حفاظ جلال الدین سیوطی رحمهم الله آن را ثبت و نقل کرده اند.

ونص جماهیر العلماء سلفا وخلفا علی مشروعیة الاحتفال بالمولد النبوی الشریف،بل ألف فی استحباب ذلک جماعة من العلماء والفقهاء،بینوا بالأدلة الصحیحة استحباب هذا العمل،بحیث لا یبقی – لمن له عقل وفهم وفکر سلیم – انکار ما سلکه سلفنا الصالح من الاحتفال بذکری المولد النبوی الشریف،وقد اطال ابن الحاج فی " المدخل " فی ذکر المزایا المتعلقة بهذا الاحتفال،وذکر فی ذلک کلاما مفیدا یشرح صدور المؤمنین،مع العلم أن ابن الحاج وضع کتابه " المدخل " فی ذم البدع المحدثة التی لا یتناولها دلیل شرعی،وللامام السیوطی فی ذلک رسالة مستقلة سماها " حسن المقصد فی عمل المولد " .

و جمهور علما از سلف و خلف قول به مشروعیت جشن گرفتن در میلاد پیامبر دارن بلکه گروهی از علماء و فقهاء در استحباب این عمل کتاب نوشته اند و با دلایل صحیح استحباب این عمل را بیان کرده اند تا جایی که برای فرد صاحب عقل و فهم و فکر سلیم جایی برای انکار آن چه سلف صالحمان در برگزاری جشن به مناسبت میلاد پیامبر انجام داده اند نمی ماند و این الحاج در کتاب "المدخل" به ذکر مزایای این جشن پرداخته است و در آن کلام مفیدی را بیان کرده است که باعث شرح صدر مومنین می شود با علم به این که ابن الحاج کتابش را در ذم بدعت های به وجود آمده ای نوشته است که ریشه و مبنای شرعی ندارند و امام سیوطی در این زمینه رساله ی مستقلی به نام " حسن المقصد فی عمل المولد " دارد.

و نهایتا در بند آخر فتوا می خوانیم :

وکذلک الحکم فی الاحتفال بموالد آل البیت وأولیاء الله الصالحین واحیاء ذکراهم بانواع القرب المختلفة،فان ذلک أمر مرغب فیه شرعا،لما فی ذلک من التأسی بهم والسیر علی طریقهم ...

و حکم برپایی جشن و سرور در میلاد اهل بیت و اولیاء صالح خداوند و برگزاری یادبود برای آنان با انواع راه هایی که باعث نزدیکی به خداوند می گردد نیز چنین است و شرعا به این کار تشویق و ترغیب شده است چرا که در آن الگو گیری از این بزرگان و قدم برداشتن در راه آنان است ...


لینک مطالعه ی فتوا به صورت کامل از دار الافتاء المصریة :



http://dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=140&text=%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D9%84%D8%AF%20%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A8%D9%88%D9%8A

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter