مشروعیت قربانی کردن در یشت ها (بخشی از اوستا) و نادرستی توهمات باستان گرایان و زرتشتیان در این مورد
مشروعیت قربانی کردن در یشت ها (بخشی از اوستا) و نادرستی توهمات باستان گرایان و زرتشتیان در این مورد
همواره شاهد آن هستیم که باستان گرایان و زرتشتیان به مساله ی قربان کردن در اسلام که اگر نگوییم در اکثر موارد، در بسیاری از موارد نیازمندان از نتایج آن بهره مند می گردند هجمه کرده و آن را مخالف با عواطف انسانی تلقی می کنند و با جملاتی مضحک و در ظاهر فریبنده همچون «آیا بهتر نیست به درختکاری بپردازیم؟!» سعی در ضد انسانی جلوه دادن مساله ی قربانی هستند.
در حقیقت ریشه ی اصلی چنین ادعاهای پوچی از سوی زرتشتیان و باستان گرایان، تعصب و عدم آشنایی با منابع و متون زرتشتی و تاریخی می باشد چرا که با مراجعه به آن ها در می یابیم قربانی کردن حیوانات در ایران باستان و در آیین زرتشتی وجود داشته است. (و حتی تا به امروز هم ادامه دارد)
در یشت ها (جزئی از اوستا) چندین بار به مساله ی قربانی اشاره شده است که آن ها را نقل می کنیم.
از برای هوشنگ پیشدادی در بالای (کوه) هرا صد اسب، هزار گاو ده هزار گوسفند قربانی کرد.
اوستا، یشت ها،ترجمه و تحقیق : ابراهیم پورداوود، ص 243،آبان یشت،کرده ی 6، بند 21.
آن گاه اهورا مزدا گفت ... از برای او ممالک آریایی باید یک گوسفند بریان کنند.سفید یا سیاه یا رنگ دیگر (اما) یک رنگ (باشد).
اوستا، یشت ها،ترجمه و تحقیق : ابراهیم پورداوود،ص 369، تیر یشت،کرده ی 16، بند 58.
از برای او هوشنگ پیشدادی در بالای کوه زیبای مزدا آفریده ی (هرا) صد اسب هزار گاو ده هزار گوسفند قربانی کرد.
اوستا، یشت ها،ترجمه و تحقیق : ابراهیم پورداوود،ص 377، گوش یشت (درواسپ یشت)،کرده ی 1، بند 3.
از برای او فریدون پسر آثویه از خاندان توانا در (مملکت) چهارگوشه (وَرِنَه) صد اسب هزار گاو ده هزار گوسفند قربانی کرد.
اوستا، یشت ها،ترجمه و تحقیق : ابراهیم پورداوود،ص 381، گوش یشت (درواسپ یشت)،کرده ی 3، بند 13.
از برای او کی گشتاسب بلند همت رو به روی آب دائیتیا صد اسب هزار گاو ده هزار گوسفند قربانی کرد.
اوستا، یشت ها،ترجمه و تحقیق : ابراهیم پورداوود،ص 381، گوش یشت (درواسپ یشت)،کرده ی 7، بند 29.