ام المومنین ام سلمة از شهادت امام حسین خبر می دهد
ام المومنین ام سلمة (رض) از شهادت امام حسین علیه السلام خبر می دهد :
أَخْبَرْنَاهُ أَبُو الْحُسَیْنِ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الشَّیْبَانِیُّ بِالْکُوفَةِ، ثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَازِمٍ الْغِفَارِیُّ، ثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ الْقَطَوَانِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنِی مُوسَى بْنُ یَعْقُوبَ الزَّمْعِیُّ، أَخْبَرَنِی هَاشِمُ بْنُ هَاشِمِ بْنِ عُتْبَةَ بْنِ أَبِی وَقَّاصٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ وَهْبِ بْنِ زَمْعَةَ، قَالَ: أَخْبَرَتْنِی أُمُّ سَلَمَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اضْطَجَعَ ذَاتَ لَیْلَةٍ لِلنَّوْمِ فَاسْتَیْقَظَ وَهُوَ حَائِرٌ، ثُمَّ اضْطَجَعَ فَرَقَدَ، ثُمَّ اسْتَیْقَظَ وَهُوَ حَائِرٌ، دُونَ مَا رَأَیْتُ بِهِ الْمَرَّةَ الْأُولَى، ثُمَّ اضْطَجَعَ فَاسْتَیْقَظَ وَفِی یَدِهِ تُرْبَةٌ حَمْرَاءُ یُقَبِّلُهَا، فَقُلْتُ: مَا هَذِهِ التُّرْبَةُ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: " أَخْبَرَنِی جِبْرِیلُ عَلَیْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ أَنَّ هَذَا یُقْتَلُ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ - لِلْحُسَیْنِ - فَقُلْتُ لِجِبْرِیلَ: أَرِنِی تُرْبَةَ الْأَرْضِ الَّتِی یُقْتَلُ بِهَا فَهَذِهِ تُرْبَتُهَا.
هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّیْخَیْنِ، وَلَمْ یُخْرِجَاهُ.
المستدرک علی الصحیحین،ج4،ص440،ح8202 ط دار الکتب العلمیة
ام سلمة (رض) می گوید : شبی رسول خدا (ص) خوابیده بود که ناگهان حیرت زده از خواب بیدار شد، و دوباره خوابید و همچنان حیرت زده از خواب پرید، برای بار سوم خوابید و ناگهان از خواب بیدار شد و در دست او خاک قرمزی بود که آن را می بوسید. من عرض کردم: «ما هذه التربة یا رسول الله» یعنی؛ ای رسول خدا (ص) این خاک چیست؟ پیامبر فرمودند: «اخبرنی جبرئی علیه الصلاة و السلام ان هذا یقتل بأرض العراق للحسین فقلت لجبرئیل: ارنی تربة الارض التی یقتل فیها فهذه تربتها.» یعنی؛ جبرئیل (ع) به من خبر داد که حسین در سرزمین عراق کشته خواهد شد و من به جبرئیل گفتم آن خاکی را که او در آن خاک کشته خواهد شد به من نشان بده، و این همان خاک است.
این حدیثی است صحیح بنا بر شروط بخاری و مسلم که آن ها آن را نیاورده اند.
ذهبی نیز حدیث را بنا بر شروط بخاری و مسلم صحیح می داند.
این حدیث را بسیاری از علمای اهل سنت با سند های مختلف در کتب خود نقل کرده اند.از جمله :
مسند اسحاق بن راهویه،ج4،ص130،ح1897 ط مکتبة الایمان
المطالب العالیة لابن حجر العسقلانی،ج16،ص212،ح3971 ط دار العاصمة
المنتخب من مسند عبد بن حمید،ص442،ح1533 ط مکتبة السنة
مصنف ابن ابی شیبة،ج7،ص477،ح37366 ط مکتبة الرشد
المعجم الکبیر للطبرانی،ج3،ص108،ح2817 ط مکتبة ابن تیمیة
المعجم الکبیر للطبرانی،ج3؛ص108،ح2819 ط مکتبة ابن تیمیة
المعجم الکبیر للطبرانی،ج3،ص109،ح2820 ط مکتبة ابن تیمیة
المعجم الکبیر للطبرانی،ج3،ص109،ح2821 ط مکتبة ابن تیمیة
المعجم الکبیر للطبرانی،ج23،ص289،ح637 ط مکتبة ابن تیمیة
المعجم الکبیر للطبرانی،ج23،ص308،ح697و698 ط مکتبة ابن تیمیة
المعجم الکبیر للطبرانی،ج23،ص328،ح754 ط مکتبة ابن تیمیة
ترتیب الامالی الخمیسیة،ج1،ص215،ح785 ط دار الکتب العلمیة
ترتیب الامالی الخمیسیة،ج2،ص115،ح1800 ط دار الکتب العلمیة
الشریعة للآجری،ج5،ص2172،ح1662 ط دار الوطن
الشریعة للآجری،ج5،ص2173،ح1663 ط دار الوطن
دلائل النبوة للبیهقی،ج6،ص468 ط دار الکتب العلمیة
الآحاد و المثانی،ج1،ص309،ح428 ط دار الرایة
الآحاد و المثانی،ج1،ص310،ح429 ط دار الرایة
و بسیاری از منابع دیگر که به دلیل جلوگیری از طولانی شدن مطلب از ذکر آن خودداری می کنیم.