حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

وجوب اطاعت مطلق و تمام و کمال زن از شوهر در آیین زرتشتی بر اساس روایت پهلوی (متن مشهور زرتشتی)!

یکی از مواردی که به کرات مشاهده شده است باستان ستایان و باستان گرایان افراطی در مورد آن بر اسلام خرده می گیرند و اشکال می کنند، وجود برخی قوانین شرعی در مورد زن در اسلام می باشد.

در این مطلب به مساله ای مهم در فرهنگ و بینش زرتشتی در مورد زن اشاره می کنیم که جا دارد باستان ستایان افراطی و زرتشتیان در مورد آن تامل کرده و پاسخی قابل قبول ارائه کنند.

در کتاب روایت پهلوی - از متون مشهور زرتشتی - چنین می خوانیم :

1 - این که زن در برابر شوهر باید چگونه رفتار کند. 2 - پادشازن هر روز سه بار با شوی گفت و گو کند که چه تو را بایسته است تا همان بیندیشم، بگویم و بکنم زیرا نمی دانم که چه باید بیندیشم، بگویم و بکنم، بگو تا آن چه تو را بایسته است، اندیشم و گویم و کنم.هر چیز خوبی که شوهر گوید ، پس باید آن کند و از آزار و اذیت شوهر بپرهیزد. 3 - اگر بدین آیین احترام شوی کند، مجاز است که در یک سال، دویست و ده درهم از مال شوهر - اگر شوهر نگفته باشد که مده - بدهد و اگر یشت کرده باشد و زوتی و هاونانی از او زاده شده باشد ، مجاز است که تا ششصد درهم بدهد و هر دو - زن و شوهر - را همانا ثواب باشد، جز آن با دستوری (= اجازه) شوی دادن، جایز است.آن چه را که اجازه ی شوی نباشد و بدهد، دزد باشد.

روایت پهلوی (متن فارسی میانه - پهلوی ساسانی) ، ص 50، مترجم : مهشید میرفخرایی، ناشر : مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، نوبت چاپ : چاپ اول، سال چاپ : 1367 خورشیدی.

ملاحظه می فرمایید که در آیین زرتشت زن بایستی مطیع شوهر باشد و اساسا بایستی سه بار در روز ببیند تا شوهرش چه می خواهد تا همان را انجام دهد و این شوهر است که تعیین می کند زن برای او چه انجام دهد.در صورت رعایت این مساله است که شوهر پول و مواجبی به زن خواهد و در غیر این صورت آن پول و مواجب به زن تعلق نخواهد گرفت.

با وجود چنین متونی باستان ستایان و باستان گرایان و زرتشتیان با چه جراتی به سراغ متون اسلامی می آیند ؟! چرا از خود شروع نمی کنند ؟! دیگر زمان هجوم ایشان به سر رسیده و اکنون این ما هستیم که آنان را به چالش کشیده و از آن ها طلب پاسخ می کنیم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۱۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

اطاعت زن از شوهر در اسلام

اطاعت زن از شوهر در ایران باستان

اطاعت زن از شوهر واجب است

اطاعت مطلق زن از مرد در آیین زرتشت

اطاعت مطلق زن از مرد در اسلام

اطاعت مطلق زن از مرد در ایران باستان

انتشارات فروهر

انجمن جوانان زرتشتی

انجمن زرتشتیان تهران

انجمن زرتشتیان کرمان

انجمن زرتشتیان یزد

انجمن زردشتیان تهران

انجمن زردشتیان کرمان

انجمن زردشتیان یزد

انجمن زنان زرتشتی

جایگاه زن آیین زرتشت

جایگاه زن در اسلام

جایگاه زن در ایران

جایگاه زن در ایران باستان

جایگاه زن در دوره ساسانیان

جایگاه زن در دوره هخامنشیان

جایگاه زن در دوره ی ساسانیان

جایگاه زن زرتشتی گری

حقانیت شیعه و رد شبهات

دانلود کتاب روایت پهلوی

دروغ های برنامه سرزمین جاوید

دروغ های بهرام مشیری

دروغ های سرزمین جاوید

زرتشتی گری

زرتشتیان ایران

زردشتیان ایران

زن در آیین زرتشت

زن در ایران باستان

زن در حقوق ساسانی بارتلمه

زن در دوره ی ساسانیان

زن در کتاب روایت پهلوی

زن ستیزی در اسلام

زن ستیزی در ایران باستان

زنان در ایران باستان

زنان در دوره ی ساسانی

سازمان جوانان زرتشتی تهران

سازمان زنان زرتشتی تهران

سایت امرداد

سایت برساد

سایت خردگان

سایت خردگان زن در ایران

سایت خردگان زن در ایران باستان

سایت راه راستی

سایت همازور

سایت همازور زن در ایران باستان

سایت پارسیان دژ

سایت پارسیان دژ زن در ایران

سایت پارسیان دژ زن در ایران باستان

شبهات اسلام ستیزان

شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

شبهات ایران باستان

شبهات ایران ستیزان

شبهات باستان ستایان

شبهات باستان گرایان

شبهات بهرام مشیری

شبهات در مورد جایگاه زن در اسلام

شبهات زرتشتی گری

شبهات زن در اسلام

فرشید ایرانی

فرشید شرفی

فرشید شرفی شبکه ولایت

موبد اردشیر خورشیدیان

موبد شهزادی

موبدیار مهران غیبی

ندای سنت

ندای شیعه

نقد آیین زرتشت

نقد باستان گرایان

نقد باستان گرایی

نقد بهرام مشیری

نقد دین زرتشت

نقد زرتشتی گری

نقد زردشتی گری

وبسایت خردگان

وبسایت خردگان زن در ایران

وبسایت خردگان زن در ایران باستان

وبسایت همازور

وبسایت همازور زن در ایران باستان

وجوب اطاعت زن از مرد در اسلام

پاسخ به باستان گرایان

پاسخ به بهرام مشیری

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

پاسخ به شبهات باستان ستایان

پاسخ به شبهات باستان گرایان

پاسخ به شبهات بهرام مشیری

پاسخ به شبهات در مورد زن در اسلام

پاسخ به شبهات زردشتیان

پاسخ به شبهات زن در اسلام

پایگاه خردگان

پایگاه خردگان زن در ایران

پایگاه خردگان زن در ایران باستان

کورش نیکنام

کورش پرستان

کوروش پرستان

نظرات  (۲)

۱۴ آذر ۹۶ ، ۱۵:۲۵ فریباخانم
سلام و خسته نباشید
ببخشید شما در مورد حجاری های باستان هم مطالعه داشتید؟نماد شاخ شیطان (که در روایات اسلامی و منزل عایشه هم این لفظ رو می بینیم)در نقش رجب و سنگ نگاره کرتیر هم دیده میشه.چه دلیل و ریشه ای میتونه داشته باشه؟کرتیر در زمان حیاتش جنایات فراوانی خصوصا در حق غیر زرتشتیان کرد و عایشه هم که باعث قتل هزاران مسلمان شد.میتونه ربط داشته باشه؟
پاسخ:
کرتیر یکی از ده ها نفری هست که در حق مردم جنایت کردند.کشت و کشتار غیر زرتشتیان و بایکوت کردن اون ها (مثلا مسیحیان) یکی از اعمال ثابت موبدان زرتشتی بود و در این زمینه با حکومت های ابوبکر و عمر مشابهت تام داشته اند.
۲۲ آذر ۹۶ ، ۱۵:۲۱ فریباخانم
جواب علامت شاخ شیطان در حجاری ساسانیان.
گویا با شاخ شیطان روایات اسلامی متفاوت هست
موبد کرتیر Kartir

 گاهی ابهامات و سوالاتی درباره آن موبد باستانی روزگار ساسانی ایجاد میشود. اینکه راز کتیبه هایش چیست، بسباری از اهل تحقیق را در شرق و غرب عالم به خود مشغول داشته. اما اخیرا یکی از پرسشها تناسب انگشتان موبد در نقش رجب است با آنچه شاخ شیطان و نمادهای شیطان پرستی موسوم است. اگر این انطباق واقعی باشد معنایش چنین است که در نگاه شیطان پرستان، دنیای باستانی ایران هم خالی از این اعتقاد نبوده است. و در حقیقت موبد، زعیم سیطانیزم دانسته میشود. شاید بتوان گفت نوعی تاریخ سازی است از ناحیه این پرستندگان. اما بنا بر قول معروف که هر گردی را گردو نباید گرفت، این احتمال هم هست که ابدا ربطی میان نماد معاصران و دنیای باستان(کرتیر) نیست.
اگر از منابع بپرسیم که راز آن دو انگشت کتیبه چیست، متون ایرانی خاموشی میگزنند. انصاف باید داد که در رمز گشایی و دی صفرمان هایی چنین اروپاییان پیشرو بوده اند. جهان باستان ایران را بیش از ایرانی آنان به ایران و جهان شناسانده اند. آنهم البته از همه اقلام و ایادی این را توقع نمیتوان داشت. کتاب تاریخ ایران از آغاز تا اسلام گیرشمن تنها در چند خط از این مغ یادی میکند و با اشاره ای کوتاه به قساوتهای او خصوصا در قبال مانی از بحث خارج میشود، چنانکه نویسنده پارسی "ادیان آسیایی" هم.
اما پاره ای از پژوهندگان تقلا کرده اند تا سر از کار این موبد در آورند و همانند یک استاد حجار، از سنگها نقشهای دلخواه بسازند. و اینبار این نقشها و نوشته های سنگی را، که در برابر محققان سرسختی میکنند، نرم کنند و به سخن آرند. اما که میتواند آسوده به اقوال این سنگ نوردان اطمینان کند؟ و اگر نکند، چه در چنته خواهد داشت؟! ما معاصران تنها باید بگوییم: هذا بضاعتنا.
باری، یکی از این اهل تحقیق تئودور نولدکه است. وی عقیده دارد "کرتیر" به معنی دوست و همینطور نگهبان است.1
هرتزفیلد تصور میکرد این نام نه نام یک انسان بلکه اسم یا عنوانی افتخاری بود. او به تفسیر توماس و وست تردید داشت که میگفتند این واژه به معنای "تاج(crown)" است.2
یکی دیگر از علاقمندان به این سنگ نوشته خانم شامان بود تعبیر این نویسنده شنیدنی است او در آینه این سنگ مردوار، چهره یک الهه و یک ایزد بانو را می بیند - آناهیتا را.گمانش این بودکرتیر عبارت ازپیکره های آناهیتاست از بین بتان که او(کرتیر) نابودشان کرد و به جایشان آتشگاه های "ورهران(waraharan)" را روشن کرد. ماری لوییس شامان بر اساس مطالعات زهنر میگوید این ورهران همان شاه بود که کرتیر مغ را بخت روان ورهران( boxt ruwan waraharsn) معنون کرده بود.3
 تا بدینجا می بینیم با همه تلاش و تکاپو آن انگشتان کماکان لغزگونه و معما مانده اند. شاید بی ظرافتی نباشد نویسنده ای نام کتابش را که درباره ساسانیان است sasanian dilemma یعنی دوراهه یا مخمصه ساسانی نهاده است. دوراهه را با توجه به ثنویت آن روزگار، رواج باور اشه، مظهر پرهیزگاری، و دروغ، مظهر ناپرهیزگاری(ادیان آسیایی، بهار، 1386، 40) و هرمزد و اهریمن زروانیان میشود پی برد، اما این لفظ فرنگی مصیبت و معما را هم میرساند؛ و این دست سنگی معمایی است که اهل نظر به حلش میکوشند و با اینهمه هر کسی از ظن خود یارش شده. 
آیا دو انگشت موبد نشانه وحدت دیانت و حکومت تواند بود که نوشته اند:"اردشیر بابکان حکومت ساسانی را بر پایه دین بنیاد نهاد و دین و ملک را دو برادر هم پشت فرا نمود"؟(دوقرن سکوت، زرین کوب) و آورده اند خسرو انوشیروان شاه - موبد بود(ادیان آسیایی، ص55) یا چیزی از رفض و طرد زروان و مانی را با خود دارد که به کرتیر نسبت داده اند؟ یا ایمای آسوره ها(خدایان) و دیوه ها(شیطان) نیست بلکه به دو تهدید در غرب و شرق زردشتی گری و سلطنت ساسانی(بوداییگری و مسیحیت که در مانویت راه یافته بودند) نشانه رفته؟ چرا که آن نوشته های حجری حاکی از خدمات و مباهات آن روحانی است و کشتن مانی(277م)(ادیان آسیایی) و خاموش کردن صدای بودا و مسیحا که از حلقوم پسر فاتک بر می آمد، آیا کدام خدمت در چشم کرتیر با اینها برابر بود؟ و آیا نمیشود آن را نماد دو نیروی همسو، سپند مینو و اهوره مزدا دانست؟ برای نویسنده معاصر غالب آنست که از دو انگشت بیدرنگ به دوبن گرایی و ثنویت آن روزگار خاطرش را معطوف بدارد اما این برادران پشت و پناه هم را نیز میتوان منظور داشت یا چیزهایی مانند آنها را.
این نوشته زیره ای بود که به کرمان عزیزان آوردیم ولیکن این معنی تشنه توجه اساتید است. 
عبارات انگلیسی در اختیار قرار میگیرد که از مرجع iranica online.org برداشت شده:
1-نولدکه:
He thought Kartyr,Kltyr,Krtyl meant "friend" or "protector"
2-هرتزفلد:
...thought Kartyr Ohormizde was an honorary title or name...he doubted Thomas and West'interpretation of the word as "crown."
3- ماری لوییس شامان:
shd speculated that Kartir included statues of Anahita among the
پاسخ:
بسیار عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter