حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

لزوم اطاعت مطلق زن از شوهر در دوران ساسانیان ! (گزارش دکتر سعید نفیسی)

یکی از مواردی که به کرات مشاهده شده است باستان ستایان و باستان گرایانِ افراطی در مورد آن بر اسلام خرده می گیرند و اشکال می کنند، وجود برخی قوانین شرعی در مورد زن در اسلام می باشد.

در این مطلب به مساله ای جالب که از فرهنگ ایرانیان در دوران ساسانیان می باشد خواهیم پرداخت.

دکتر سعید نفیسی - مورخ مشهور - در کتاب «تاریخ تمدن ایران ساسانی» در مورد یکی از فرهنگ های حاکم بر جامعه ی ایران در دوره ی ساسانی می نویسد :

زن می بایست مطلقا فرمانبردار شوهر باشد.


نفیسی،سعید، تاریخ تمدن ایران ساسانی،ص 54، ناشر : کتاب پارسه - تهران، 1387 ش.

ملاحظه می فرمایید که اساسا لزوم و ضرورت اطاعت زن از شوهر از مواردی است که در فرهنگ ایران باستان بوده (مطالبی دیگر نیز در وبلاگ در این موضوع قرار خواهیم داد) و فرهنگ مرد سالاری از میراث دوران ایران باستان می باشد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۲۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

اطاعت زن از شوهر در اسلام

اطاعت زن از شوهر واجب است

اطاعت مطلق زن از شوهر در ایران باستان

انجمن زرتشتیان تهران

انجمن زرتشتیان کرمان

انجمن زرتشتیان یزد

انجمن زردشتیان تهران

انجمن زردشتیان کرمان

انجمن زردشتیان یزد

انجمن مسیحیان ایران

ایران در زمان ساسانیان

باستان ستایی

باستان گرایی

تاریخ تمدن ایران ساسانی دانلود

جایگاه زن آیین زرتشت

جایگاه زن در اسلام

جایگاه زن در ایران

جایگاه زن در ایران باستان

جایگاه زن در دوره ساسانیان

جایگاه زن در دوره هخامنشیان

جایگاه زن در دوره ی ساسانیان

جایگاه زن زرتشتی گری

حقانیت شیعه و رد شبهات

حقوق زن در آیین زرتشت

حقوق زن در اسلام

حقوق زن در ایران باستان

دانلود کتاب تاریخ تمدن ایران ساسانی

دروغ های بهرام مشیری

دکتر سعید نفیسی

راه راستی

رضا مرادی غیاث آبادی

زن در آیین زرتشت

زن در ایران باستان

زن در دوره ی ساسانیان

زن ستیزی در اسلام

زن ستیزی در ایران باستان

زنان در ایران باستان

زنان در دوره ی ساسانی

زنان صیغه ای در ایران باستان

زنان صیغه ای در ایران پیش از اسلام

سایت امرداد

سایت برساد

سایت خردگان

سایت راه راستی

سایت همازور

سایت پارسیان دژ

سایت پارسیان دژ زن در ایران

شبهات اسلام ستیزان

شبهات ایران باستان

شبهات ایران ستیزان

شبهات بهرام مشیری

شبهات در مورد جایگاه زن در اسلام

شبهات زرتشتی گری

شبکه توحید

شبکه جهانی ولایت

شبکه نور

شبکه وصال حق

شبکه وصال فارسی

شبکه ولایت

شبکه کلمه

فرشید شرفی

فرشید شرفی شبکه ولایت

مردسالاری در ایران باستان

مردسالاری در دوره ساسانیان

موبد اردشیر خورشیدیان

موبد شهزادی

موبد مهران غیبی

موبدیار مهران غیبی

ندای سنت

ندای شیعه

نقد آیین زرتشت

نقد آیین زردشت

نقد ایران باستان

نقد باستان ستایان

نقد باستان گرایان

نقد باستان گرایی

نقد دین زرتشت

نقد زرتشت

نقد زرتشتی گری

نقد زردشتی گری

نقد کورش پرستان

نقد کوروش پرستان

وبسایت خردگان

وبسایت خردگان زن در ایران

وبسایت همازور

پاسخ به باستان گرایان

پاسخ به بهرام مشیری

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

پاسخ به شبهات باستان ستایان

پاسخ به شبهات باستان گرایان

پاسخ به شبهات بهرام مشیری

پاسخ به شبهات در مورد زن در اسلام

پاسخ به شبهات زردشتیان

پاسخ به شبهات زن در اسلام

پایگاه خردگان

پایگاه خردگان زن در ایران

کورش نیکنام

کورش پرستان

کوروش پرستان

نظرات  (۹)

شما تحصیلات تاریخ باستان دارید که نظر می دید و نقد می کنید؟پژوهش علمی هم یعنی چندتا منبع کنار هم بذارید و تحلیل کنید نه یه صفحه اسکن بذارید فکر کنید تحقیق کردید.
برای پوشوندن نواقص دین تون به بقیه عقاید حمله نکنید.
پاسخ:
اولا : لطفا وقتی با حقائق تاریخی مواجه میشید اینقدر عصبانی نشید !

ثانیا : بله ما تحقیق و تحلیل می کنیم اما تدریجی منتشر می کنیم تا عوام با دیدن 50 صفحه بی خیال خوندن مطلب نشن ! بلکه دونه دونه منتشر میکنیم.

ثالثا : ما به محققین و باستان شناسان و مورخین معتبر و بزرگ و مورد قبول باستان گراها و یا مورد قبول اهل تاریخ و باستان شناسی استناد می کنیم و ادعا نکرده ایم که خودمون باستان شناس هستیم ! افرادی مثل دکتر پرویز رجبی و دکتر نفیسی خودشون از استادان مسلم تاریخ هستند به خصوص دکتر پرویز رجبی که اساسا تخصص ایشون باستان شناسی بوده و از بزرگ ترین باستان شناسان معاصر هستند.

رابعا : آیا این جواب شما به مطلب علمی ای هست که ما قرار دادیم ؟ پاسخ شما در مورد اطاعت مطلق زن از شوهر در ایران دوره ی ساسانی به تصریح استاد سعید نفیسی چیه ؟ چرا به جای پاسخ به مطالب علمیِ ما فقط دوست دارید به حاشیه برید ؟
۲۸ آبان ۹۶ ، ۱۲:۱۱ مهراریایی
بله این مطلب در ویسپرد سوم اومده و ایرادی هم نداره.چون مرد در مقابلش حقوقش رو رعایت میکنه
چقدر متحجرید شما.دلم برای زنت میسوزه جسارتا.
پاسخ:
کجا گفتن مرد رعایت میکنه ؟؟؟!!! این که ازدواج زوری رو برای زن در آیین زرتشت و ایران باستان مشروه کردن رعایت حق زن هست ؟ (ازدواج استقراضی) محروم کردن زن از ارث رعایت حق زن هست ؟! به ازدواج درآوردن زن در کودکی بدون رضایت خودش رعایت حق زن هست ؟!
۲۸ آبان ۹۶ ، ۱۷:۲۰ مهراریایی
ازدواج خردسالی که تو اسلامه...مگه روایت ندارید زن در خانه شوهرش عادت ماهیانه بشه بهتره...عایشه هم که بچه سال بود زن پیامبر شما شد.فیلمشم درست کردن
جواب شما رو به مرور خواهم داد.
اما حقیقتا دلم خیلی برای زنهای شما میسوزه.همه استعددهاشون از بین میره چون جهاد زن در اسلام فقط شوهرداریه.بیچاره واسه علایق خودش هیچوقت فرصت نداره.از طرفی بی اجازه مرد هم هیچوقت نمیتونه بره بیرون....کم کم می پوسه.
چقدر شماها بد هستید.ااااه..حال ادمو بد میکنید.
پاسخ:
اولا : در اسلام چیزی به نام ازدواج خردسال نداریم بلکه این در فرهنگ ایران باستان بوده که در کودکی پسر و دختر رو به عقد هم در می آوردند ! این فرهنگ هنوز هم در برخی مناطقی که تحت تاثیر فرهنگ ایران باستان هست موجوده از جمله در برخی مناطق ایران و افغانستان.

ثانیا : در مورد عادت ماهیانه شدن دختر در خانه ی شوهر باید به چند نکته ی مهم توجه کرد.اون هم مکان و زمان صدور حدیث و در نظر گرفتن سایر احادیث هست.این احادیث محل صدورش شبه جزیره ی حجاز هست و در اون مناطق دختران زمانی که به بلوغ و سن عادت ماهیانه می رسیدند دارای قوت بدنی قابل قبول و رشد جسمی بالایی بودند (با توجه به شرایط جغرفایایی و آب و هوایی) و این نکته ی بسیار مهمی هست. همین الان هم در برخی مناطق جنوبی ایران دقیقا همین شرایط حاکم هست و به همین دلیل دختران در 15 تا 20 سالگی ازدواج میکنن و غالبا هم زندگی های خوب و ساده ای دارند. به همین دلیل هست که در فقه اسلامی طاقت بدنی یکی از شروط مهم برای دختر و زن در نظر گرفته شده. (در کنار سایر شروط)

همچنین زمان صدور رو هم باید در نظر گفت. همچنین احادیث دیگر رو باید در نظر گرفت که بدون رضایت دختر ، به ازدواج در آوردن او شرعا حرام است.

اما هیچ کدوم از این مسائل در ایران باستان رعایت نشده. (ازدواج زوری - ازدواج در کودکی بدون رضایت - ازدواج استقراضی ! و و و ...)

ثالثا : باز هم خلاف گویی ! باز هم دروغ و تدلیس ! شما به جای دلسوزی برای زنان ما برای زنان در ایران باستان و جنایت در حق اون ها دل بسوزونید ! جهاد زن شوهرداری است اما این به معنای نفی اختیارات زن نیست ! بلکه زن در اسلام هم استقلال مالی داره و هم شوهر باید نیازهای مالی و جسمی و جنسی و روحی او رو تامین کنه و حتی نظافت و پخت و پز و بچه داری هم وظیفه ی زن نیست ! این از لطف و روحیه ی پاک زن هست که این کارها رو بر عهده میگیره.

اما در دوران باستان زن نه ارث می برد و نه رضایتش در ازدواج در نظر گرفته میشد (در واقعِ عملی منظورم هست) و هم این که باید مطیع محض شوهر می بود ! این فرهنگ مرد سالارانه ی زن ستیز تا قبل از پیروزی انقلاب هنوز ادامه داشت و به تدریج کم رنگ شد !

به جای صحبت های احساسی و غیر علمی لطفا به مطالب ما پاسخ علمی و منطقی بدید !

کجا ازدواج در خردسالی در باستان بوده؟ در اوستا سن ازدواچ در نظر گرفته شده 15سال هست.در دینکرد کتاب هشت اومده وقتی به سن بلوغ می رسید می تونست ازدواج کنه.ضمن اینکه بین ازدواج تا زفافش هم فاصله بود یعنی مراعات در این حد.(سیر تمدن و تربیت در ایران باستان و زن در ایران باستان از هدایت الله علوی).شما چی؟اول برای اینکه باکرگی دختر مشخص بشه همون اول نه شرایط روحیش رو در نظر میگیرید نه جسمی.به خاطر همین زنهای ایرانی همیشه افسرده هستند

.از کجا میگید رضایت زن مهم نبوده؟این درسته که پدرش در امر ازدواجش دخالت داشت اما به معنی نفی اختیارزن نیست.

پاسخ:
اولا : ما گفتیم ازدواج در سنین پایین در ایران باستان در «واقعِ عملی» رخ میداده.به عبارت «واقعِ عملی» دقت کنید.ما این عبارت رو عامدانه و عالمانه به کار بردیم.چون خود ما هم بهتر از شما قطعا میدونیم که میانگین سن ازدواج در ایران پیش از اسلام حدود 15 سال بوده اما در واقع عملی در بسیاری از مواقع و بسیاری از اماکن در سنین پایین تر دختر و پسر رو به عقد هم در می آوردند و مستندات این مطلب رو در آینده در پست هایی جداگانه قرار خواهیم داد.

ثانیا : این که بین ازدواج و زفاف فاصله بود چندان صحیح نیست و بسیاری از کتبی که از فرهنگ مردم ایران باستان صحبت میکنه با این مطابقت نداره و در آینده اسناد و مدارک این مطلب رو هم د پست هایی جداگانه قرار میدیم.

ثالثا : این که می گویید در فرهنگ اسلامی اول میرن سراغ دختر کاملا غلط هست ! اتفاقا ما احادیثی داریم که فرهنگ و اخلاق جنسی رو آموزش میده و اتفاقا این که بدون هیچ مقدمه و آمادگی به سراغ دختر یا زن برن شدیدا نهی شده است.

رابعا : افسرده بودن زن ایرانی به دلیل فرهنگ غلطی هست که در ایران باستان بود و هنوز هم اثراتش باقی مونده و مرد سالاریِ محض ، بدترین ظلم در حق زن در ایران باستان بود که تا قبل از انقلاب هم ادامه داشت و از انقلاب تا به امروز بسیار کم رنگ تر شده اما هنوز اثراتش باقی هست.

خامسا : این هم که میگیم رضایت زن مهم نبوده از خودمون نمیگیم ! اگر دقت می کردید متوجه می شدید دلیلش چیه !

ما گفتیم در «واقعِ عملی» رضایت زن در نظر گرفته نمی شد و نه در «تئوری». چرا ؟ بنا به شهادت بسیاری از مورخین و باستان شناسان و از جمله استاد پرویز رجبی (باستان شناس قهار) در کتاب هزاره های گمشده ، در آموزه های تئوری ایران باستان و آموزه های تئوری زرتشتی گری ، رضایت دختر شرط هست اما چون در فرهنگ ایران باستان در بسیاری از موارد در سنین پایین دختر و پسر رو به عقد هم در می آوردن عملا رضایت دختر اصلا بهش اهمیت داده نمیشد ! البته از این بگذریم که در ازدواج استقراضی که در آیین زرتشت و در ایران باستان در عهد ساسانیان بوده اصولا زن بزرگ سال رو به زور به عقد دیگری درمیاوردن بدون رضایت او !

شما میگید پدر دخالت داشت ما میگیم اصلا بحثمون این نیست ! اتفاقا طبق نصوص آیین زرتشتی رضایت دختر شرطه (اذن پدر هم شرط است اما منافاتی با رضایت نداره) اما در وادی عمل در فرهنگ ایران باستان این رضایت نادیده گرفته میشد به دلیلی که عرض کردم. این فرهنگ حتی تا به امروز در برخی مناطق ایران و افغانستان موجوده !
با اینکه شدیدا مدعی علم هستید باید خدمتتون عرض کنم بحث علمی رو تا وقتی که طرف رو بتونید مغلوب کنید علمی می دونید.وقتی طرف مقابل ادله و حتی سند میاره زودی مطلب رو به انحراف می کشونید و با حدس و گمان پیش می برید.عزیزمن شاید تو بحث عمر و عایشه و...کسی حریف تون نباشه اما این دلیل نمیشه همه جا همینطور باشید.نقد باستان نقد تفکر امثال کسروی نقد زرتشتی گری و...
پاسخ:
اولا : ما مدعی علم نیستیم و ادعایی هم نداریم بلکه اهل تحقیق هستیم و برای هر چیزی هم خودمون ادله ی قوی ارائه می کنیم و هم از طرف مقابل طلب دلیل می کنیم.شما به تمام کامنت هاتون مراجعه کنید ببینید چند بار به یک منبع معتبر و مورد قبول آدرس دادید ؟! متاسفانه غالبا مبتنی بر احساس و غیر علمی صحبت کردید.

ثانیا : الحمدلله مشخصه که چه کسی بحث رو به انحراف میکشونه !

ثالثا : بحمدلله هم در وهابیت و اهل سنت ورود داریم و هم در باستان و زرتشتی گری و هم در سایر زمینه های عقیدتی.کسی هم مخالفتی داره نقد علمیش رو مطرح کنه نه این که صرفا جنجال راه بندازه !
تا جایی که مطالب شما رو خوندم متوجه شدم نه تنها از جنسیت مونث هیچ اطلاعی ندارید بلکه  فکر میکنید روایات هزارسال پیش درباره زناشویی هنوز کارامد هست..

خب حالا بیخیال شما خودتو درگیر نکن.چه خبر از بازار صیغه و فحشای دینی
مظنه چنده الان؟اینقدر که زحمت میکشی میری یکم تحقیق علمی هم کنارش داشته باش.روحیات زنها رو بشناس....
پاسخ:
به جای فرار از بحث علمی  در مورد کالا بودن زن در ایران باستان و دیانت زرتشتی و دوره ی ساسانیان صحبت بفرمایید !

چرا حتی یک کامنت از کامنت های شما در اون پاسخ علمی نبود ؟! چرا شما و امثال شما اینقدر از بحث علمی عاجز هستید و دستتون خالیه ؟!
پس چرا  کامنتم  درباره تشکیل حکومت رو تایید نکردی
عدالت علویت کو
پاسخ:
کدوم کامنت ؟ بنده هر کامنتی که در اون اهانت نباشه یا مخالف موارد توضیح داده شده در پست ثابت نباشه منتشر میکنم.ممکن هست بعضی از کامنت ها رو به خاطر این که پاسخ به اون ها طول میکشه و نیاز به وقت داره دیرتر تایید کنم.
شما با چه متانتی بحث رو با باستانگراها پیش می برید...بقول خودشون درود بر شما....
چون هرجا دیدم دعوا شده بعدش....برخی بی ادب هاشونم یاد گرفتن زود اهانت می کنند به شخصیت های اسلامی چون میدونن ما با هتاک حرف نمیزنیم چه برسه به بحث.
پاسخ:
ممنون از نظرتون.موفق باشید.
کی اهانت کرده به شخصیت های اسلامی؟...ما توهینی نمی کنیم چون اونها چه گناهی کردن که پیروانی مثل شما دارن؟شنیدم امام عصرتونم که بیان گویا از خودتونم حساب کشی می کنند ...اگر واقعا اینطور باشه ای جونم به این عدالت...قطعا از شماها خیلی بهتره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter