حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندي موضوعي
آخرين مطالب
پربيننده ترين مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرين نظرات
  • ۶ دی ۹۷، ۰۰:۰۸ - یا علی
    عالی

تقطیع و سانسور سخنان آیت الله بهجت (رض) در مورد وحدت شیعه و سُنی به بهانه ی ایجاد وحدت!!!

ما قبلا در مورد آسیب شناسی برخی گروه ها و جریانات مرتبط با مساله ی تقریب مذاهب اسلامی مختصری نوشتیم و به دو گروه کلی همراه با ارائه ی برخی شاخص ها جهت شناسایی آن ها اشاره کردیم.این مطلب از طریق لینک زیر در دسترس است:

http://al-shia.blog.ir/post/887

در این مطلب به یکی از رفتارهای آسیب زا و ناپسند در باب تقریب مذاهب اسلامی اشاره می کنیم.

معاونت امور ایران «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» در کانال رسمی آپارات خویش کلیپی از آیت الله بهجت (رض) در مورد وحدت شیعه و اهل تسنن را بارگذاری کرده که متن سخنان آیت الله بهجت (رض) در این کلیپ چنین است:

مردم را آگاه بکنیم؛ ما با اهل‌سنت راه مسالمت کامله را داریم؛ هیچ اشکالی نداریم.آنها به طریقۀ خودشان باشند، ما هم به طریقۀ خودمان.شهادتین را که ما هم قائل هستیم، آنها هم قائل‌اند.و علی‌هذا ما با سنی‌ها هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه جدا بکنند.

لینک کلیپ از کانال رسمی «معاونت امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی»:

https://www.aparat.com/v/YsWQv

اما وقتی به متن کامل سخنان آیت الله بهجت (رض) مراجعه می کنیم در می یابیم که سخنان ایشان بُریده و با خیانت در امانت انعکاس یافته به گونه ای که نگرش ایشان به نحوه برقراری تقریب مذاهب اسلامی را سانسور می کند!

ما در اینجا متن کامل سخنان آیت الله بهجت (رض) را از سایت رسمی ایشان نقل می کنیم و قسمت های سانسور شده در کلیپ فوق را با هایلایت زرد رنگ مشخص می کنیم.همچنین آن دسته از جملاتی که احتمالا به دلیل آن که به مذاق این دوستان خوش نیامده و چه بسا آن را ضد وحدت دانسته اند (!!!) و از این رو به سانسور و حذف آن پرداخته اند را با هایلایت مشخص می کنیم. (قسمت هایی که هایلایت نشده همان متنی است که در کلیپ ساخته شده به وسیله ی «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» مورد استفاده قرار گرفته است)


بیانات آیت‌الله بهجت (ره) دربارۀ وحدت شیعه و سنی


به مناسبت هفته وحدت


مردم را آگاه بکنیم؛ ما با اهل‌سنت راه مسالمت کامله را داریم؛ هیچ اشکالی نداریم.آنها به طریقۀ خودشان باشند، ما هم به طریقۀ خودمان.مدارک را نشان می‌دهیم؛ کاری نداریم.شهادتین را که ما هم قائل هستیم، آنها هم قائل‌اند.


مسئلۀ صحابه مورد اختلاف ما با آنهاست، که صحابه چطور بودند؟ اولاً صحابه رفته‌اند و مرده‌اند؛ ما نمی‌توانیم قلب بکنیم و نگذاریم ابوبکر جای پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بنشیند؛ کارشان را کرده‌اند.خود حضرت امیر علیه‌السلام دربارۀ فدک فرمود: ظالم و مظلوم همه علی‌الله وارد شده‌اند.ما همین‌قدر می‌توانیم بگوییم: صحابه‌ای که با مودت ذی‌القربایی که منصوص قرآن است، موافقند، بالای سر ما هستند، هرکه می‌خواهد باشد. [اگر با آن] مخالفند، شما هم [باید] بگویید، زیر پای شما هستند، هرکه می‌خواهد باشد. چرا؟ «اَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ»، «إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏» و «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ»، همۀ اینها ذوی‌القربی را تعیین کرده‌اند. ما با شما سر این اختلاف [نداریم]؛ خوب زید، ابن عمرو موافق بوده یا مخالف بوده؟ به این تاریخی که سند ماست، سند شما هم ممکن است باشد، مراجعه کنید. هرکه راستی مراجعه کرد و هرچه یقین پیدا کرد، همان کافی است. پس دربارۀ صحابه معنا ندارد که ما حالا [نزاع] بکنیم.


اما فتوا؛ در خود شماها فتوا منحصر به این چهارتا نیست. شیخ [طوسی] در [کتاب] «خلاف» از قریب به بیست نفر از اینها نقل فتاوا می‌کند. خود این چهارتا هم کافی است، دو تا هم کافی است، اگر این اختلاف را [بنا به] «إِخْتِلافُ أُمَّتِی رَحمَة» قبول کردید که این اختلاف، ضرر به جایی ندارد.


مضافاً [اینکه] واضح و آشکار است: اقرار خود علمایشان است که اینها اهل‌سنت نیستند و سنت در دستشان نیست. الا شماره.که آن شماره را هم عرضه به ائمۀ ما کرده‌اند که خیلی جاها گفته‌اند «صَدَقوا» و خیلی جاها گفته‌اند «کذبوا».سنت در تکالیف، پیش ما هست؛ در احکام پیش ما هست. ما اهل سنتیم؛ هم سنی هستیم و هم شیعه.آنها نه سنی هستند و نه شیعه. شیعه نیستند، اگر بگوییم شما شیعه هستید، به ما فحش می‌دهند [و می‌گویند] چه نسبت کفری به ما می‌دهید. اگر بگوییم سنی هستید، خودشان ـ علمایشان در کتاب‌هایشان، ابن‌رشد، غزالی ـ اقرار کرده‌اند به اینکه نه خیر، ما اهل قیاسیم و اهل سنت نیستیم. قیاسی هستیم. پس سنی ما هستیم و شیعه هم ما هستیم. آنها نه سنی هستند نه شیعی، [بلکه] قیاسی و استحسانی و مصلحتی هستند؛ مصالح مرسله و امثال اینها.


و علی‌هذا ما با سنی‌ها هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه جدا بکنند.می‌گوید: هر سال خارجی‌ها می‌آمدند بغداد، در محلۀ شیعه، صبح‌ها صدا می‌زدند برای نماز که «الصَلاةُ خَیرٌ مِنَ النُّوم». در محله سنی‌ها هم یک کسی را وادار می‌کردند که در اذان بگوید «حَیَّ عَلی خَیرِ الْعَمَل». [آنها هم] می‌گفتند یقیناً شیعه‌اند که آمده‌اند و دارند بر [ضد] اهل‌سنت افساد می‌کنند. اینها هم می‌گفتند یقیناً سنی‌ها هستند که دارند افساد می‌کنند اینها را به جنگ هم می‌انداختند تا خودشان مال‌ُ المصالحه را بگیرند.


وعلی‌هذا، به‌حسب ظاهر ما راه واضحی داریم با صَفح با اهل سنت. غلط است و ترویج از خارجی‌هاست که ماها را به جنگ [هم انداختند]  و همچنین می‌توانند حنفی را بر علیه مالکی بیندازند و همچنین هم واقع شده در بغداد نزاعی شده است، نوشته‌اند که بین خود همین مذاهب اربعه، اصلاً بعضی با بعضی جنگ شده است. کما اینکه همین را هم «ابن اثیر» نوشته که در حله و اطراف، بین دو طایفه از شیعه جنگ شد. او می‌گوید: تعجب این است که کِلتَا الطائِفَتَین [هردو گروه] شیعه‌اند.


جنگ انداختن یک عوامل دیگری دارد.

لینک از سایت رسمی آیت الله بهجت (رض):

http://bahjat.ir/fa/content/5698

ملاحظه می فرمایید که بخش های مهم و تاثیرگذار و اساسی از سخنان آیت الله بهجت (رض) سانسور و تقطیع شده و صرفا دو جمله از قسمت های مختلف کنار هم قرار گرفته اند و حتی جمله ی کوتاهی چون «مدارک را نشان می‌دهیم؛ کاری نداریم» نیز سانسور و حذف شده است!!!


بدیهی است که بسیاری از این عبارات و جملات به مذاق این دوستان خوش نیامده و قطعا بسیاری از جملاتی که با هایلایت مشخص شده اند از دید بسیاری از همین دوستان، ضد وحدت و تقریب به حساب می آید!


باز هم سوال گذشته ی خود را تکرار می کنیم که آیا راه برقراری تقریب مذاهب اسلامی از تحریف سخنان و سیره ی علماء می گذرد؟! آیا هدف، وسیله را توجیه می کند؟!

مطلب مرتبط:



جواز برگزاری مراسم نهم ربیع الاول (فرحة الزهراء/عید الزهراء) طبق فتوای حضرت آیت الله العظمی بهجت (رض) (استفتاء)

آیت الله العظمی بهجت (رض): در مجالس عید الزهراء (س) مطاعن خنده دار دشمنان اهل بیت را بدون سب و شتم و لعن بیان کنید تا موجب تقویت ایمان شیعیان گردد

آیت الله العظمی بهجت (رض): در مراسم نهم ربیع الاول از فضائل این شب و مطاعن دشمنان اهل بیت و ادله ی ولایت ائمه بگویید

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter