حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندي موضوعي
آخرين مطالب
پربيننده ترين مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرين نظرات
  • ۶ دی ۹۷، ۰۰:۰۸ - یا علی
    عالی

سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [30]

در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :

چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!


مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»


در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.

سید کمال حیدری در صفحه ی 40 و 41 می نویسد :

إنّ الحسّ لا ینال غیر الجزئى المتغیّر، والعلوم لا تستنتج ولا تستعمل غیر القضایا الکلّیة، وهى غیر محسوسة ولا مجرّبة، فإنّ التشریح مثلًا إنّما ینال من الإنسان أفراداً معدودین قلیلین أو کثیرین، یعطى للحسّ فیها مشاهدة أنّ لهذا الإنسان قلباً وکبداً مثلًا، ویحصل من تکرارها عدد من المشاهدة یقلّ أو یکثر، وذلک غیر الحکم الکلّى فى قولنا: «کلّ إنسان فله قلب أو کبد»، فلو اقتصرنا فى الاعتماد والتعویل على ما یستفاد من الحسّ والتجربة فحسب، من غیر رکون على العقلیّات من رأس، لم یتمّ لنا إدراک کلّى ولا فکر فطرىّ ولا بحث علمىّ. فکما یمکن التعویل أو یلزم على الحسّ فى مورد یخصّ به، کذلک التعویل فى ما یخصّ بالقوّة العقلیّة.

ومرادنا بالعقل هو المبدأ لهذه التصدیقات الکلّیة والمدرک لهذه الأحکام‏ العامّة، ولا ریب أنّ الإنسان معه شى‏ء شأنه هذا الشأن.

الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 40 و 41، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.

با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از تفسیر المیزان به سرقت رفته است!

وخامسا : ان الحس لا ینال غیر الجزئی المتغیر والعلوم لا تستنتج ولا تستعمل غیر القضایا الکلیة وهی غیر محسوسة ولا مجربة ، فان التشریح مثلا انما ینال من الانسان مثلا افرادا معدودین قلیلین أو کثیرین ، یعطی للحس فیها مشاهدة ان لهذا الانسان قلبا وکبدا مثلا ، ویحصل من تکرارها عدد من المشاهدة یقل أو یکثر وذلک غیر الحکم الکلی فی قولنا : کل انسان فله قلب أو کبد ، فلو اقتصرنا فی الاعتماد والتعویل على ما یستفاد من الحس والتجربة فحسب من غیر رکون على العقلیات من رأس لم یتم لنا ادراک کلی ولا فکر نظری ولا بحث علمی ، فکما یمکن التعویل أو یلزم على الحس فی مورد یخص به کذلک التعویل فیما یخص بالقوة العقلیة ، ومرادنا بالعقل هو المبدأ لهذه التصدیقات الکلیة والمدرک لهذه الأحکام العامة ، ولا ریب ان الانسان معه شئ شأنه هذا الشأن.

الطباطبائى، السید محمد حسین‏ (المتوفى1412هـ)، المیزان فی تفسیر القرآن‏،ج1، ص48، الناشر: منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة فی قم المقدسة‏، الطبعة : الخامسة، 1417هـ .


نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter