حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آیت الله العظمی شیخ میرزا جواد تبریزی (رض): روز نهم ربیع الاول روز شادی اهل بیت است و باید آن را گرامی داشت


متاسفانه عده ای در سال های اخیر از سر بی اطلاعی یا بعضی غرض های جناحی، به جای اصلاح نوع برگزاری مراسم نهم ربیع الاول، به انکار اصل آن می پردازند.


یکی از شگردهای غیر اخلاقی این افراد، نقل ناقص و تحریف شده و گزینشی اقوال علماء می باشد که بدین منظور ما به نشر اقوال «بدون سانسور» و «بدون تحریف» علماء می پردازیم.باشد که این افراد دست از روش غیر اخلاقی و غیر علمی خود بردارند.


آیت الله العظمی شیخ میرزا جواد تبریزی (رض) در مورد مراسم نهم ربیع الاول نظری صریح دارند که آن را برای شما مخاطبان گرامی نقل می کنیم.

(2237)


نزد شیعه روز نهم ربیع چه جایگاهى دارد؟


 [جواب‏]


باسمه تعالى؛ روز نهم ربیع را به عنوان رمز شادى به مناسبت شادى اهل بیت علیهم السلام قرار داده ‏اند، و الله العالم.


تبریزی،جواد (1427 هـ)، استفتائات جدید،ج1،ص509،ناشر: سرور،نوبت چاپ: سوم،1385 ش.

در کتاب «الانوار الالهیة فی المسائل العقائدیة» در مورد عید الزهراء (س) آمده است:

بسمه تعالى: هذا الأمر معروف عند الشیعة وله وجوه متعددة:


منها- أن فی هذا الیوم توّج الإمام المهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بالإمامة بعد وفاة والده الإمام الحسن العسکری فی الیوم الثامن من شهر ربیع الأول، وهو المنتقم من أعداء الزهراء (علیها السلام) وأعداء الدین، والموکل بإقامة دولة الحق.


ومنها- أن فی هذا الیوم قتل عمربن سعد قاتل الحسین (علیه السلام) کما فی بعض المنقولات التاریخیة. وعلى کل حال فهو یوم فرح للشیعة عامة ولأهل البیت (علیهم السلام) خاصة.


التبریزی،الشیخ جواد،الأنوار الإلهیة فی المسائل العقائدیة،ص161،الناشر: دار الصدیقة الشهیدة،الطبعة: الرابعة،1425 هـ .


بسمه تعالی: این امر (برگزاری مجالس فرح و سرور در نهم ربیع الاول) در نزد شیعه امری شناخته شده است و وجوه متعددی دارد:


از جمله آن که امام زمان (عج) در این روز پس از شهادت پدرش امام حسن عسکری در روز هشتم ربیع الاول به امامت رسید و اوست که از دشمنان زهراء (س) و دشمنان دین انتقام می گیرد و اوست که برپایی دولت حق در حوزه ی اختیارات اوست.


از جمله ی وجوه این مساله (برپایی فرح و سرور در روز نهم ربیع الاول) آن است که این روز، روز کشته شدن عمر بن سعد قاتل امام حسین علیه السلام است آن طوری که در برخی از نقلیات تاریخی آمده است و به هر حال این روز، روز شادی شیعیان به صورت عام و شادی اهل بیت علیهم السلام به صورت خاص است.

همچنین در کتاب «سیره‏ى عالمانه و پندهاى حکیمانه‏ى استاد الفقهاء و المجتهدین میرزا جواد تبریزى‏» داستان جالبی نقل شده که آن را به صورت کامل در اینجا می آوریم.

فاضل محترم، سید محمود غریفى مى‏گوید: به دنبال آن بودم که در خصوص شجاع الدین ابولؤلؤ، در کتاب «صراط النجاة» و «انوار الالهیة» جستجو کنم، در نهایت به یک استفتاء دست یافتم. آن را در یک برگه ثبت کردم. شب هنگام مرحوم میرزا قدس سره را در عالم خواب دیدم. خطاب به من فرمود: «سید محمود! نزد فرزندم برو. من نظر صریح و روشنى در خصوص نهم ربیع‏الاول دارم. آن را بگیر و براى محبین منعکس کن.» سیّد محمود مى‏گوید: صبح نزد فرزند مرحوم میرزا قدس سره رفتم و گفتم: «آقا در مورد ابولؤلؤ مطلب و نظر جدیدى دارند؟» فرزند میرزا گفت: ایشان در ایّام بیمارى هنگامى که فهمیدند فرزندشان قصد زیارت ابولؤلؤ در کاشان را دارند، گفتند: به آن عبد صالح سلام برسان [و این حرف میرزا قدس سره خود دال بر اعتقاد قوى و قلبى ایشان به آن وجود نازنین بود] و مورد دیگر اینکه آقا استفتائى دارند در مورد نهم ربیع الاول که آن استفتاء، در کتب استفتائى ایشان منتشر نشده است. همچنین ایشان معتقد بودند که این روز را باید گرامى داشت [به هر طریق ممکن‏] ولو اینکه به بهانه‏ ى تتویج امام زمان علیه السلام باشد. سیّد محمود مى‏گوید: این دو مطلب بسیار جذاب بود؛ مطلب اولى را یادداشت کرده و دومى که به صورت مکتوب بود را، از فرزند میرزا قدس سره دریافت کردم.


تبریزى، جعفر، سیره‏ى عالمانه و پندهاى حکیمانه‏ى استاد الفقهاء و المجتهدین میرزا جواد تبریزى« قدس سره»، ص278، ناشر: دار الصدیقة الشهیدة ( سلام الله علیها)،1433 هـ .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter