حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آیت الله العظمی بهجت (رض): در مجالس عیدالزهراء به بیان فضائل اهل بیت و ادله ی خلافتشان بپردازید/برخی از علماء به مناسبت نهم ربیع الاول عیدی می دادند


متاسفانه عده ای در سال های اخیر از سر بی اطلاعی یا بعضی غرض های جناحی، به جای اصلاح نوع برگزاری مراسم نهم ربیع الاول، به انکار اصل آن می پردازند.


یکی از شگردهای غیر اخلاقی این افراد، نقل ناقص و تحریف شده و گزینشی اقوال علماء می باشد که بدین منظور ما به نشر اقوال «بدون سانسور» و «بدون تحریف» علماء می پردازیم.باشد که این افراد دست از روش غیر اخلاقی و غیر علمی خود بردارند.


قبلا در مورد نظر آیت الله العظمی بهجت (رض) راجع به اصل برگزاری مجالس عید الزهراء (س) و چگونگی آن سخن گفته ایم که می توانید آن را در لینک های زیر مشاهده بفرمایید:

http://al-shia.blog.ir/post/878


http://al-shia.blog.ir/post/879

http://al-shia.blog.ir/post/880

در این مطلب نیز به توصیه هایی دیگر از ایشان در این مورد اشاره می کنیم.

بیان فضائل اهل‌بیت(ع) در مجالس عیدالزهرا (س)


در مجالسی که به‌ مناسبت حضرت فاطمه علیها السلام برقرار می‌شود (نهم ربیع‌ الاول)، شایسته است فضایل و مناقب اهل‌بیت، به‌خصوص حضرت زهرا علیهم‌السلام بیان گردد و برگزاری مجالس خنده، بدون ذکر فضایل آنها خوب نیست؛ زیرا چه‌بسا با یک کلمۀ مُهمَل، اشخاصی به تردید بیفتند، به‌خصوص در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چه‌بسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار و افراد، و از صحنه‌ها عکس‌برداری کنند، و ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.

از راه‌هایی که مرحوم آقای بروجردی رحمه‌الله نیز همین راه را می‌رفتند، همان بیان مشترکات میان ما و عامّه و ترک مَطاعِن و یا لعن و سبّ آشکار آنهاست. که از جمله، بیان حدیث معروف و مشهور بین فَریقَین، یعنی حدیث ثقلین، است.

لینک از وبسایت آیت الله العظمی بهجت (رض):


http://bahjat.ir/fa/content/632


استدلال، مقدم بر گرفتن این‌گونه مجلس‌هاست


علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بعضی [از مردم] از اینها اِعانه می‌خواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمی‌دادند، بعضی‌ها هم می‌دادند.


بنده خیال می‌کنم اهل علم، اگر می‌خواهند اینجا (عیدالزهرا) خدمتی بکنند به اهل‌بیت علیهم‌السلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌ علیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقین‌آور، به‌طوری‌که اگر این دلیل را به دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست. و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند این‌طور ادله را پیدا کنند، پیدا می‌کنند.

نه سبّی، نه طعنی، نه شَتمی، هیچ کدام لازم نیست. بلکه این [استدلال کردن] مهم‌تر است و ممکن است ـ خدا می‌داند ـ چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است. یکی از این ده‌تا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا می‌داند چقدرها را مستبصر می‌کند.

چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً این‌طور عمل‌ها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم می‌تواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکال‌دار نباشد.


بیانات معظم‌له در درس خارج فقه، کتاب حج

لینک از وبسایت آیت الله العظمی بهجت (رض):


http://bahjat.ir/fa/content/4971

بر اساس این سخنان آیت الله العظمی بهجت (رض):

الف) در مجالس عید الزهراء (س) ادله ی خلافت امیر المؤمنین علیه السلام و فضائل اهل بیت علیهم السلام خصوصا حضرت زهراء سلام الله علیها نقل شود و از مهمل گویی - به دلیل سوء استفاده ی اهل تسنن یا به شک افتادن برخی افراد - پرهیز شود.

ب) برخی از علمای امامیه در روز نهم ربیع الاول به مردم عیدی می داده اند.

ج) استدلال بر حقانیت اهل بیت و نقل فضائل اهل بیت علیهم السلام در چنین مجالسی مقدم بر سب و شتم است چرا که موجب هدایت بسیاری از غیر شیعیان می گردد و راهی برای سوء استفاده ی عامه نیز نمی ماند.

نکته: دقت داشته باشید که آیت الله العظمی بهجت (رض) اصل لعن دشمنان اهل بیت در مجالس نهم ربیع الاول و مزاح و لطیفه گویی را به شرط عدم حضور بیگانه و در حد مشروع فاقد اشکال می دانند.برای آگاهی از این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:

http://al-shia.blog.ir/post/878

این مساله بایستی مورد توجه قرار گیرد که آن دسته از افرادی که با فیلم برداری یا ضبط صوت این مجالس و نشر آن موجب دادن بهانه به دست مخالفین شیعه و جریانات مغرض می شوند، بایستی در مقابل اهل بیت علیهم السلام پاسخگو باشند چرا که چنین مجالسی و آن چه در آن نقل می شود در بسیاری از مواقع مصداق «سرّ اهل بیت علیهم السلام» می باشد و اهل بیت علیهم السلام نیز در روایات به شدت شیعیان را از افشای سرشان بر حذر داشته اند.

مطالب مرتبط:

جواز برگزاری مراسم نهم ربیع الاول (فرحة الزهراء/عید الزهراء) طبق فتوای حضرت آیت الله العظمی بهجت (رض)

آیت الله العظمی بهجت (رض): در مراسم نهم ربیع الاول از فضائل این شب و مطاعن دشمنان اهل بیت و ادله ی ولایت ائمه بگویید

آیت الله العظمی بهجت (رض): در مجالس عید الزهراء (س) مطاعن خنده دار دشمنان اهل بیت را بدون سب و شتم و لعن بیان کنید تا موجب تقویت ایمان شیعیان گردد

فرتورها از وبسایت آیت الله العظمی بهجت (رض)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter