حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

شاهپور شهبازی (باستان پژوه متعصب و باستان گرا): اسکندر مقدونی همان ذوالقرنین است نه کوروش هخامنشی!

عده ای به خصوص در سال های اخیر - از سر جهل یا تعصب - با دامن زدن به ادعای بی اساس و بی دلیل ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی به دنبال ارائه ی تصویری قدسی از این شخصیت تاریخی هستند.

اما ادعای ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی به قدری بی اساس و بی دلیل و غیر منطقی است که حتی شاهپور شهبازی - باستان پژوه متعصب و محبوب باستان گرایان - نیز آن را مردود خوانده و در مقابل «اسکندر مقدونی» را ذوالقرنین دانسته است!

وی می نویسد:

اما این سخنان و استدلال ها را نمی توان پذیرفت.«ذوالقرنین» یعنی «خداوند دو شاخ» و مقصود از آن،به همان گونه که بسیاری از دانشمندان ایران هم دریافته اند، کسی جز اسکندر مقدونی نمی تواند بود.هر کس به سکه های وی بنگرد، بدین عقیده، یقین می آورد.زیرا در آن جا اسکندر را به صورت مردی با کلاهی چون سر شیر ول با شاخ قوچ نموده اند.توضیح این مطلب را همه می دانند.

شهبازی،شاهپور،زندگی و جهانداری کوروش کبیر،ص255.

وی کمی پایین تر در همان صفحه می نویسد:

... روایات کهن در مورد یکسانی اسکندر مقدونی با «ذوالقرنین» خدشه پذیر نیست.

شهبازی،شاهپور،زندگی و جهانداری کوروش کبیر،ص255.

توضیح: نقل این کلام در وبلاگ به هیچ وجه به معنای تایید ذوالقرنین بودن اسکندر مقدونی نمی باشد.

مطالب مرتبط:

1 - آیا علامه طباطبائی (رض) کوروش هخامنشی را همان ذو القرنین دانسته است؟! (پاسخی به یک ادعا)

2 - شاهپور شهبازی (باستان پژوه متعصب و باستان گرا): ادعای ذوالقرنین بودن کوروش هیچ پشتوانه ی تاریخی و باستان شناسی ندارد!

3 - نقد علمی و مختصر ادعاهای بی پایه و اساس ابوالکلام آزاد در مورد ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی از سوی شاهپور شهبازی (باستان پژوه متعصب و باستان گرا)

نظرات  (۳)

مزخرفه 

کوروش هم مجسمه شاخدار داره

اره الحق هم اسکندر ملعون هسته شما احمق ها فقط عاشق لواط کاران یونانی هستید مثل اسکندر 

پاسخ:
کسی از اسکندر دفاع نکرده و این اتفاقا آقای شاهپور شهبازی باستان گرا هستن که گفتن اسکندر ذو القرنینه!

نمیدانم چه اوضاعی است که اگر هر مورخی از خوبی های تاریخ ایران بستان بگوید ارز نظر برخی باستانگرای ضد اسلام محسوب می‌شود. اما اگر مورخی درباره ایران باستان حتی به دروغ شایعه پراکنی کند راستگوست اصلا ام باستان گرا نیست.این حربه شما حر مذهبی هاست که اگر هرجا کم آوردید طرف مقابل را باستان گرایی متهم میکنید تا ناتوانی خود را در پاسخ گویی پنهان کنید. بارها و بارها من شاهد بوده ام. و اما بعد اینکه متاسفانه علانه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی و استاد تاریخ اسلام مرحوم صادق آیینه وند و سید نورالدین ابطحی و شهید حجت الاسلام و المسلمین هاشمی نژاد و ... کوروش بزرگ را ذوالقرنین می‌دانند هم باستانگرا هستند. آقای سید محمد خان ای نیز باستانگرا است زیرا از کوروش و فرزندش کمبوجیه تعریف نمود.

پاسخ:
نام اشخاص هر چه قدر بزرگ و محترم باشند در میدان بحث علمی وزنه مثبت یا منفی ندارد. ما اصحاب دلیلیم و نه اصحاب اسامی. هیچ دلیل محکمی در تطبیق کوروش بر ذوالقرنین نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter