حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابو الطفیل،صحابی شیعه ای که بخاری به خاطر شیعه بودنش از او روایت نقل نکرد :


ابو الطفیل عامر بن واثلة ، یکی از صحابه ی پیامبر (ص) است که از شیعیان امیرالمومنین (ع) بود و به دلیل شیعه بودنش،بخاری از او روایت نقل نکرد ! :

کتب إلی أبو نصر بن القشیری أنا أبو بکر البیهقی أنا أبو عبد الله الحافظ قال سمعت أبا عبد الله یعنی محمد بن یعقوب الأخرم یقول وسئل لم ترک البخاری حدیث أبی الطفیل عامر بن واثلة قال لأنه کان یفرط فی التشیع.

تاریخ مدینة دمشق،ج26،ص128 ط دار الفکر

الکفایة فی علم الروایة،ص131 ط دائرة المعارف العثمانیة


از محمد بن یعقوب اخرم ( از علمای بزرگ اهل سنت ) سوال کردند که چرا بخاری حدیث ابی الطفیل عامر بن واثلة (صحابی) را ترک کرد؟ او در پاسخ گفت : چون ابو الطفیل در تشیع افراط می کرد.

روایت فوق با دو سند نقل شده که سند روایت در " تاریخ مدینة دمشق " کاملا معتبر است.
















در مورد " محمد بن یعقوب الاخرم " :

ابْنُ الأَخْرَمِ مُحَمَّدُ بنُ یَعْقُوْبَ الشَّیْبَانِیُّ : الإِمَامُ، الحَافِظُ المُتْقِنُ، الحُجَّةُ، أَبُو عَبْدِ اللهِ مُحَمَّدُ بنُ یَعْقُوْبِ بنِ یُوْسُفَ الشَّیْبَانِیُّ.

قَالَ الحَاکِمُ: کَانَ صدرَ أَهْلِ الحَدِیْث ببلدنَا بَعْد ابْنِ الشَّرْقِیّ.


سیر اعلام النبلاء،ج15،ص466و467 ط موسسة الرسالة

نکته ی جالبی که این روایت برای ما به همراه دارد این که بخاری،از نواصب و خوارج احادیث زیادی نقل کرده است (ان شاء الله در مباحث جداگانه به آن خواهیم پرداخت) اما از صحابی پیامبر به خاطر اینکه شیعه ی امیرالمومنین بوده،روایت نقل نکرده است و این است حب و بغض بخاری!

نکته ی جالب دیگر هم این که روایت به خوبی نشان می دهد که تشیع،بر خلاف ادعاهای کذب مخالفین شیعه از صدر اسلام و زمان پیامبر وجود داشته است و عده ای از حابه که ابو الطفیل نیز در زمره ی آنان است شیعه بوده اند.

حال کمی در مورد ابو الطفیل برای شما می نویسیم :

عَامر بْن وَاثِلَة أَبُو الطُّفَیْل الْمَکِّیّ أدْرک ثَمَان سِنِین من حَیَاة رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَمَات بِمَکَّة سنة سبع وَمِائَة وَهُوَ آخر من مَاتَ من أَصْحَاب رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِمَکَّة وَهُوَ من بنی کنَانَة.

الثقات لابن حبان،ج3،ص291 ط دائرة المعارف العثمانیة


عامر بن واثلة،ابو الطفیل مکی هشت سال از زندگی پیامر (ص) را درک کرد و در مکه در سال 107 از دنیا رفت و او آخرین کسی از اصحاب رسول الله (ص) است که در مکه از دنیا رفت و از بنی کنانة است.

عامر بن واثلة بن عبد الله بن عمیر بن جابر بن حمیس بن جدی بن سعد بن لیث بن بکر بن عبد مناة بن کنانة اللیثی، أبو الطفیل.
غلبت علیه کنیته، أدرک من حیاة النبی صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ثمانی سنین، کان مولده عام أحد.


الاستیعاب فی معرفة الاصحاب،ج2،ص798 ط دار الجیل

عامر بن واثلة : کنیه اش بر او غلبه کرده (بیشتر او را با کنیه اش می شناسند) و هشت سال از زندگی پیامر را درک کرد و در سال جنگ احد به دنیا آمده بود.

وکان أبو الطفیل ثقة فی الحدیث وکان متشیعا ...

تهذیب التهذیب،ج5،ص83 ط دائرة المعارف النظامیة

ابو الطفیل ثقه بود و شیعه بود ...


قال ابن عدی له صحبة قد روى عن النبی صلى الله علیه وسلم قریبا من عشرین حدیثا وکانت الخوارج یرمونه باتصاله بعلی وقوله بفضله وفضل أهل بیته ...


تهذیب التهذیب،ج5،ص83 ط دائرة المعارف النظامیة

ابن عدی گفته است که او صحابی است و از پیامر نزدیک بیست حدیث نقل کرده است و خوارج او را به دلیل نزدیک بودنش به علی و سخنش در مورد برتری علی و اهل بیتش مورد سرزنش قرار می دادند ...

قد رُوِیَ عَنهُ نَحْو أَرْبَعَة أَحَادِیث وَکَانَ محباً فِی عَلیّ وَکَانَ من أَصْحَابه فِی مشاهده وَکَانَ ثِقَة مَأْمُونا یعْتَرف بِفضل الشَّیْخَیْنِ إِلَّا أَنه یقدم علیا ...


الوافی بالوفیات،ج16،ص334 ط دار احیاء التراث


از او نزدیک چهل حدیث نقل شده است و او محب علی بود و از اصحابش بود و ثقه است.به فضیلت ابوبکر و عمر اعتراف می کرد ولی علی را بر آنان برتری می داد و مقدم می کرد ...

وَاسْمُ أَبِی الطُّفَیْلِ: عَامِرُ بنُ وَاثِلَةَ بنِ عَبْدِ اللهِ بنِ عَمْرٍو اللَّیْثِیُّ، الکِنَانِیُّ، الحِجَازِیُّ، الشِّیْعِیُّ. کَانَ مِنْ شِیْعَةِ الإِمَامِ عَلِیٍّ.

سیر اعلام النبلاء،ج3،ص468 ط موسسة الرسالة


اسم ابی الطفیل : عامر بن واثلة بن عبد الله بن عمرو اللیثی است.حجازی و شیعه بود.از شیعیان امام علی بود.

وَقِیْلَ: إِنَّ أَبَا الطُّفَیْلِ کَانَ حَامِلَ رَایَةِ المُخْتَارِ لَمَّا ظَهَرَ بِالعِرَاقِ،وَحَارَبَ قَتَلَةَ الحُسَیْنِ.

سیر اعلام النبلاء،ج3،ص469و470 ط موسسة الرسالة


و گفته شده است که حمل کننده ی پرچم مختار بود و با قاتلان حسین جنگید.

ومات بعد سنة مائة. وشهد مع «علیّ» المشاهد کلها، وکان مع «المختار» صاحب رایته، وکان یؤمن بالرّجعة ...


المعارف،ص341 ط الهیئة المصریة


بعد از سال 100 از دنیا رفت و با علی در تمام صحنه ها و پیکار ها حاضر بود و صاحب پرچم مختار بود و به رجعت اعتقاد داشت.


نکته ی جالب آن که ابن قتیبه از علمای بزرگ و متعصب اهل سنت،نام ابو الطفیل را در بین روافض غالی و افراطی ذکر می کند و او را رافضی میداند و او را هم ردیف افرادی چون " مختار " ، " زرارة بن اعین " و " جابر الجعفی " قرار می دهد! :

أسماء الغالیة من الرافضة :

أبو الطّفیل :
صاحب رایة «المختار» ، وکان آخر من رأى رسول الله- صلّى الله علیه وسلم- موتا. و المختار ، و أبو عبد الله الجدلی ، و زرارة بن أعین ، و جابر الجعفی .


المعارف،ص624 ط الهیئة المصریة


اسامی روافض غالی و افراطی :

ابو الطفیل :

صاحب پرچم مختار و آخرین صحابه ای که از دنیا رفت و مختار و ابو عبد الله جدلی و زرارة بن اعین و جابر جعفی.


همانطور که ملاحظه نمودید،علمای اهل سنت ابو الطفیل صحابی را از شیعیان امیرالمومنین می دانند که علی بن ابی طالب را بر تمامی صحابه برتری می داده است و از اصحاب امیرالمومنین بوده است.ابن قتیبه حتی او را از روافض افراطی دانسته است.جدای از بحث این که ابو الطفیل شیعی است یا رافضی،به راستی چرا بخاری از به تصریح " محمد بن یعقوب الاخرم " از علمای بزرگ اهل سنت،از این صحابی روایت و حدیث نقل نکرده است در حالی که از نواصب و خوارج احادیث متعددی نقل کرده! این چیزی جز بغض اهل بیت و امیرالمومنین است؟!




نظرات  (۲)

خیلی سایت خوبی دارید.
پاسخ:
با تشکر / موفق باشید.

عالی بود.ممنونم.

ابوطفیل رضوان الله تعالی علیه خلفا را غاصب میدانست ؟؟

پاسخ:
خواهش می‌کنم جناب دکتر رضائی عزیز.
حسب روایاتی که در کتب شیعه وارد شده و بنا به قرائن متعدد ابوالطفیل از شیعیان جلیل‌القدر امیر مؤمنان علیه السلام و از ارادتمندان اهل‌بیت بوده (شیعه به معنای خاصش و نه عام و صرفا محبت) بنا بر این طبیعتا قائل به خلافت ابوبکر و عُمَر نبوده و ارادتی به آنان نداشته است. الله اعلم.
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter