حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری در مورد بحث و مشاجره ی مقلدین در مورد شعائر اختلافی عزاداری

متاسفانه در سال های اخیر هر زمان که به ماه محرم نزدیک می شویم، عده ای دانسته یا نادانسته در پازل دشمنان وجودی تشیع و مکتب اهل بیت علیهم السلام بازی کرده و دو قطبی هایی همچون (مسجد/حسینیه)،(تطبیر/اهدای خون)،(مداحی و سینه زنی/سخنرانی و مطالعه)،(اطعام عزاداران/کمک به فقراء)،(سفر زیارتی اربعین/کمک به نیازمندان) و مانند آن را به راه می اندازند و آن قدر به این دو قطبی ها دامن می زنند که موجب به وجود آمدن اختلاف در بین پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام می شوند.

بدیهی است که سلایق و علائق و دیدگاه های پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در تمامی سطوح از انسان های عادی تا افراد محقق و اندیشمند و فقیه و مرجع تقلید متفاوت است و در این بین آن چیزی که بایستی محل رجوع قرار گیرد و بدان عمل شود، نظر مرجع تقلید می باشد چرا که اساسا در چنین مسائلی که جنبه ی فقهی به خود می گیرد تنها نظر مرجع تقلید است که می تواند محل رجوع قرار گیرد.

بنابراین درخواست ما از تمامی کسانی که با سلائق مختلف در فضای مجازی بحث هایی ایجابی یا سلبی در مورد مسائل مرتبط با شعائر حسینی مطرح می سازد آن است که به جای صدور فتوا از جانب خود و یا تحمیل نظر شخصی خود و یا حتی تحمیل نظر مرجع تقلید خویش بر پیروان سایر مراجع و فقهاء، هرکسی را به نظر مرجع تقلید خویش ارجاع دهند و از طرح مسائل اختلافی جدا خودداری کنند که نتیجه ی آن تنها ایجاد اختلاف و شقاق در بین شیعیان می باشد و بدیهی است که حفظ وحدت شیعیان مقدم بر حفظ وحدت شیعیان و پیروان سایر مذاهب و ادیان می باشد و قطعا هر آن کس که دانسته و نادانسته اقدامی در جهت ایجاد تفرقه در صفوف شیعی صورت دهد، به این مکتب خیانت کرده است.

در همین راستا مدتی پیش یکی از دوستان و طلاب فاضل اهل لبنان از دفتر مقام معظم رهبری حفظه الله در مورد چنین موضوعات اختلافی استفتاء کرده و نتیجه ی آن را برای بنده ارسال کردند و بنده متن اصلی استفتاء و پاسخ را در اینجا نقل می کنم.باشد که افراد کوته فکر و یا غافل متنبه گردند و دست از تحریک نقاط حساس در جامعه ی شیعی برداشته و به جای آن به دفاع از مکتب اهل بیت و رد شبهات دشمنان بپردازند.

متن استفتاء


السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
أما بعد ... فأن سؤالنا کما یلی : سماحة الولی الفقیه فی وسط هذه المشاحنات وما تردد حول الأخذ والرد سلبا أو ایجابا فی موضوع التطبیر وما یحصل على وسائل التواصل الاجتماعی کالفیسبوک والنقاش ولسنا أهلا للإختصاص هل یجوز لنا المشارکة سلبا أو إیجابا بهذا الکلام والجدل الذی یحصل. أفیدونا مأجورین مشکورین ...
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته


اما بعد ... سوالمان چنین است که در ادامه می آید : جناب ولی فقیه، در بین این مشاجرات و آن چه که در مورد تایید یا رد مساله ی تطبیر (قمه زنی) مطرح می گردد و بحث هایی که در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک رخ می دهد و ما متخصص نیستیم،آیا برای ما جایز است که چه به صورت سلبی و چه به صورت ایجابی با چنین روشی در بحث و جدلی که صورت می گیرد شرکت کنیم؟ ما را منتفع سازید با تشکر ...

پاسخ


لا یجوز الخوض فی هذه المسائل إذا ترتب علیها مفسدة الشقاق والخلاف بین المؤمنین.


وارد شدن در این مسائل در صورتی که موجب بروز مفسده ی شقاق و اختلاف در بین مؤمنان گردد جایز نمی باشد.

بنابراین درخواست ما از تمامی دلسوزان آن است که هرکسی را در موضوعات اختلافی به مرجع تقلید خود ارجاع داده و از مباحثی که نه تنها خدمتی به مکتب نمی کند، بلکه موجب تحریک احساسات می گردد خودداری کنند.

نظرات  (۳)

۱۵ شهریور ۹۷ ، ۱۹:۱۶ محمد بردبار
سلام . چطوری از این سوال بحث شعائر و رجوع به مجتهد رو بیرون کشیدید ؟؟؟ رهبری اصلا قمه زنی را جزو حزن نمیداند چه برسه به شعائر ... و ایشان قمه زنی رو جایز نمی دانند .... انصاف داشته باشید !!!! این نتیجه گیری هم از خودتان بود نه از رهبری !!! کجا رهبری رجوع به مرجع تقلید داده در این متن !!!؟؟؟؟ کجا آمده که اختلاف شعائر ؟؟؟؟ لطفا در متن نامه نشان دهید 
پاسخ:
وعلیکم السلام.

ما مساله ی عدم «شجار» و عدم «مجادله» و عدم «بحث» در مورد موضوعات اختلافی مربوط به شعائر مثل تطبیر رو بر اساس این استفتاء مطرح کردیم که در سال های اخیر موجب درگیری بین برخی مقلدین میشه و بر اساس صریح این فتوای رهبری این بحث ها جایز نیست چون موجب شقاق و تفرقه ی بین شیعیان میشه.

اما رجوع به مرجع تقلید یک بحث مسلم هست که بر اساس این فتوا مطرح نکردیم بلکه این یک مساله ی واضح هست که در مسائل اختلافی بین مراجع هرکس به مرجع تقلید خودش رجوع میکنه و حق طعن وارد کردن در طرف مقابل رو نداره.برخی مصداق حزن نمیدونن و برخی مصداق حزن میدونن.اینجا هرکس به مرجع خودش رجوع میکنه.بدون این که کسی دنبال تحمیل رای و نظر مرجع خودش بر پیروان و مقلدین مراجع دیگه باشه.

حفظ وحدت شیعیان در شرایط فعلی از هر چیزی مهم تر هست و دو قطبی سازی ها خیانت به مکتب هست.

کسی که پیروا مراجعی هست که قمه تطبیر رو حرام میدونن طبق فتوای مرجع خودش بایستی عمل کنه و حق تجسس در عمل دیگران و یا تحمیل رای خود به دیگران رو نداره و کسی هم که مرجعش تطبیر رو حرام نمیدونه حق تجسس در رای دیگران و تحمیل نظر مرجع خودش به دیگران رو نداره.هرکس به فتوای مرجع خود عمل کنه و بحث های بیهوده و فرسایشی رو راه نیندازه که صرفا موجب خوش خدمتی به دشمنان هست. (در این استفتاء هم یکی از مصادیق اختلافی شعائر مورد بحث قرار گرفته)

موفق باشید.
۱۶ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۵۲ محمد بردبار
سلام . دوست عزیز شما سعی دارید که بگوید نظر رهبری بر قمه زنی است و رجوع به مرجع تقلید . به چند نکته توجه داشته باشید .
اولا : ما قانع نشودیم . از کجای متن شما بحث شعیره و شعائر را استخراج کردید ؟؟؟
ثانیا : از کجای متن رجوع به مجتهد رو اخراج کردید ، چگونه مسلم هست از کدام ادله و دلیل تشخیص دادید که مسلم هست   ؟؟؟ 
ثالثا : متن این استفتاء در مورد امر به معروف و نهی از منکر است . من از شما متعجب هستم که از کجای این مطالب ارجاع به مجتهد رو فهمیدید ؟؟؟
رابعا : اگر ملاک شما قول رهبری است که کلام ایشان واضح است . ایشان تطبیر را جزو ابزار عزادرای نمی داند چه رسد به اینکه جزو شعیره بداند .
ج: بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایى ولى فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهى او باشند، و این حکم شامل فقهاى عظام هم مى‏شود، چه رسد به مقلدین آنان. به نظر ما التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم‌السلام) نیست .
من از شما تعجب می کنم که این مطالب را با چه قرینه ای استخراج کردید !!!
طبع و نظر شما برای ما مشخص است . و حال در پی آن هستید تا آزادانه دنبال شعیره سازی باشید . چون در این ده سال گذشته خیلی شعائر به دستگاه پاک امام حسین اضافه شد که هیچ سنخیتی نه با اهداف و نه با سنت حسینی نداشته است . من نمیدانم چطور و با چه قرینه ای این مطالب رو به رهبری می چسبانید . در ضمن خودتان هم میدانید که ما در کشوری زندگی می کنیم که اکثر مردم نظام ولایت فقیه را قبول داشته و دارند . پس مراجع که قمه زنی را مستحب می دانند باید مطیع امر ولی فقیه باشند . یعنی حکم رهبری مورد ملاک است . در بحث قمه زنی نظر رهبری حرام شرعی است و کسی حتی مراجع حق مخالفت عملی ندارند . لطفا خودتان آب به آسیاب دشمن نریزید !!! باتشکر 
پاسخ:
وعلیکم السلام.

اولا : ما کجا گفتیم نظر رهبری بر قمه زنی است ؟! چرا چیزی را که ما نگفته ایم به ناصواب به ما نسبت می دهید ؟!

ثانیا : ما کجا گفتیم رهبری فرموده اند که هرکس به مرجع خویش مراجعه کند ؟! امکانش هست کلام ما رو بیارید که گفته باشیم رهبری فرموده اند هرکس به مرجع خودش مراجعه کنه؟!

ثالثا : استفتاء در مورد بحث ها و مشاجره هایی هست که در سال های اخیر در مورد قمه زنی چه سلبی و چه ایجابی بین مقلدین انجام میشه که صریح استفتاء این هست که این بحث ها چنانچه موجب شقاق و اختلاف بین شیعیان میشه جایز نیست.اینجا قمه زنی یک مصداق هست و یعنی هرآن چه که چنین حالتی داشته باشه که موجب شقاق و اختلاف بین مومنان بشه جایز نیست چون ایجاد تفرقه بین شیعیان حرام هست.

رابعا : نتیجه ی عقلی و نقلی این هست که در مواقع اختلاف (مانند اینجا) به امام معصوم رجوع بشه و در شرایط فعلی در مسائل فقهی به دلیل عدم حضور مستقیم امام معصوم به فقهاء واجد شرایط باید رجوع بشه که مراجع تقلید هستند.این رو ما به عنوان نتیجه ی عقلی و نقلی مطرح کردیم اما بنده تعجب میکنم که بدون دلیل به ما نسبت میدید ما گفتیم رهبری در استفتاء این رو گفتن !!!

خامسا : در مساله ی تطبیر هم چون اختلاف وجود داره هرکس به مرجع خودش رجوع میکنه.کسی که مقلد رهبری هست به فتوای رهبری و دیگران هم به فتوای مرجع خودشون مراجعه میکنند.

سادسا : بنده اصلا و ابدا به دنبال تثبیت رای خودم در این مساله نبوده و نیستم ! شما هم اصلا و ابدا از رای بنده و مرجع تقلید بنده خبر ندارید و شرعا راضی نیستم که مسائلی رو به بنده نسبت داده اید (در سه چهار خط پایانی) که از اون ها مبرا هستم.باعث تاسف هست که همیشه افرادی با پیش داوری و قضاوت های ناپخته و زودهنگام به دنبال برچسب زدن و تهمت زن هستند.خواهشا انصاف داشته باشید و نیت خوانی نکنید.شرعا از تهمت ها راضی نیستم.صرفا یک بحث علمی مطرح شده است.

ظاهرا علم غیب دارید که میگویید طبع و نظر شما برای ما مشخص است ! عجیب است که وقتی از نظر شخصی خود بنده و مرجع تقلید بنده اطلاع ندارید اینطور اظهار نظر میکنید!

سابعا : موردی که از سایت رهبری زده اید ، دقیقا برخی مراجع تقلید هستند که نسبت به آن موضعی کاملا متفاوت دارند! این مباحث مباحثی کاملا علمی و فقهی است و نه مباحث سیاست زده که بخواهیم با برچسب زدن و انگ زدن طرف مقابل را کنار بزنیم.نظر فقهی رهبری و برخی علماء چنین است و نظر فقهی برخی علمای دیگر متفاوت است.در چنین مواردی هرکس باید به مرجع تقلید خودش مراجعه کند.

آب به آسیاب دشمن ریختن هم مصداقش دقیقا کسانی هستند که با طرح مباحث اختلافی بین شیعیان موجب شقاق می شوند و این به نص فتوای رهبری جایز نیست.

موفق باشید.
۱۷ شهریور ۹۷ ، ۱۵:۰۵ محمد بردبار
سلام علیکم . من متعجبم از شما . لطفا به سوالات پاسخ بدید . 
شما از متن استفتاء پاسخ دهید .
اولا ) شما از این متن چگونه رجوع به مرجع تقلید را دریافتید ؟؟؟ و گفتید مسلم است . خود نیز خوب میدانید که باید قرینه وجود داشته باشد تا بتوانیم اینگونه تاویل بریم ...این کلام شماست : رجوع به مرجع تقلید یک بحث مسلم هست که بر اساس این فتوا مطرح نکردیم بلکه این یک مساله ی واضح هست که در مسائل اختلافی بین مراجع هرکس به مرجع تقلید خودش رجوع میکنه.  
شما از این متن چگونه رجوع به مرجع تقلید را دریافتید ؟؟؟

ثانیا) از کجای متن بحث شعیره را اخراج کردید . این بحث در مورد بحث کردن های است که به درگیری می انجامد ؛ نه شعیره !!! شما که میگویید شعائر یعنی قمه زنی جزو شعائر است . این کلام شماست ما مساله ی عدم «شجار» و عدم «مجادله» و عدم «بحث» در مورد موضوعات اختلافی مربوط به شعائر مثل تطبیر رو بر اساس این استفتاء مطرح کردیم که در سال های اخیر موجب درگیری بین برخی مقلدین میشه و بر اساس صریح این فتوای رهبری این بحث ها جایز نیست چون موجب شقاق و تفرقه ی بین شیعیان میشه.  (شما ناخواسته دارید القا می کنید که قمه زنی جزو شعائر است )

ثالثا : بحث استفتاء در مورد امر به معروف و نهی از منکر و جواب رهبری نیز مشخص است که :  لا یجوز الخوض فی هذه المسائل إذا ترتب علیها مفسدة الشقاق والخلاف بین المؤمنین.


وارد شدن در این مسائل در صورتی که موجب بروز مفسده ی شقاق و اختلاف در بین مؤمنان گردد جایز نمی باشد.

پس اگر بحث علمی باشد اشکالی مطرح نیست . اگر در بحث کردن مفسده نباشد این بحث کردن ها اشکال ندارد . حال شما چگونه از این متن رجوع به مرجع تقلید رو فهمیدید ؟؟؟
رابعا : مگر در بحث اختلاف فقهی ؛ ارجحیت با کلام ولی فقیه نیست ؟؟؟ 
خامسا فرمودید : در مساله ی تطبیر هم چون اختلاف وجود داره هرکس به مرجع خودش رجوع میکنه.کسی که مقلد رهبری هست به فتوای رهبری و دیگران هم به فتوای مرجع خودشون مراجعه میکنند.
در مسئله تطبیر حکم ولی فقیه منع است . یعنی مراجع حق تخلف عملی با این امر را ندارند . ما سابقا هم گفتیم که مردم ایران جمهوری اسلامی را با محوریت ولایت فقیه پذیرفته اند . نمی دانم چرا شما به این نکات اهمیت نمی دهید . ما که شماره 62 استفتا را خدمتتان ارسال کردیم . قمه زنی ممنوع است ... اگر میگوید ممنوع نیست دلیل بیاورید . موردی که از سایت رهبری زده اید ، دقیقا برخی مراجع تقلید هستند که نسبت به آن موضعی کاملا متفاوت دارند! این مباحث مباحثی کاملا علمی و فقهی است و نه مباحث سیاست زده که بخواهیم با برچسب زدن و انگ زدن طرف مقابل را کنار بزنیم.نظر فقهی رهبری و برخی علماء چنین است و نظر فقهی برخی علمای دیگر متفاوت است.در چنین مواردی هرکس باید به مرجع تقلید خودش مراجعه کند.
من نمیدانم چگونه برای شما توضیح بدهم . اگر درجامعه ای که بر محوریت ولی فقیه میگردد و مردم جامعه رای به ولایت فقیه داده اند وظیفه مراجعی که نظراتشان در امور مثلا قمه زنی که جرم محسوب می شود از دیدگاه حقوقی اگر عمل قمه‌زنی در ملاعام صورت گیرد، مرتکبین آن حسب مواد 618 و 638 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قابل مجازات هستند با ولی فقیه چیست ؟ باید امتثال امر کنند یا خیر ؟؟؟ 
لطفا به سوالات پاسخ دهید . 
در ضمن من نگفتم رهبری رجوع به مجتهد رو گفته . من میگویم شما از کدام دلیل در متن اسفتاء استخراج کردید که رجوع به مجتهد کنید ؟؟؟این کلام شماست ...بنابراین درخواست ما از تمامی دلسوزان آن است که هرکسی را در موضوعات اختلافی به مرجع تقلید خود ارجاع داده . 

پاسخ:
وعلیکم السلام.

اولا :مگر ما گفتیم در متن استفتاء آمده که هرکس به مرجع خویش مراجعه کند ؟! اگر چنین ادعایی دارید متن کلام ما را بیاورید! متاسفانه به قول طلاب اول حکم رو صادر کردید و حالا میخواید موضوع رو براش درست کنید! چیزی که ما نوشتیم و دو بار در متن صریحا تکرار کردیم اینه :

بنابراین درخواست ما از تمامی دلسوزان آن است که هرکسی را در موضوعات اختلافی به مرجع تقلید خود ارجاع داده و از مباحثی که نه تنها خدمتی به مکتب نمی کند، بلکه موجب تحریک احساسات می گردد خودداری کنند.

این هم کاملا عقلانی و مبتنی بر نقل هست.چرا که در موارد اختلافی محل رجوع قرآن و اهل بیت هست که در زمان غیبت و عدم حضور مستقیم و فیزیکی امام معصوم به عنوان زمامدار جامعه در موارد حل اختلاف بایستی به فقهاء عادل مراجعه کرد که در حال حاضر مصادیق اون مراجعی هستند که شناخته شده اند.از مقام معظم رهبری حفظه الله تا سایر مراجع.هرکس هم از اون مرجعی که خودش با تحقیق بهش رسیده تقلید میکنه.بنا بر این نتیجه این میشه این که در موارد بروز اختلاف هرکس به قول مرجع تقلید رجوع میکنه و وجود اختلاف در آرای اجتهادی مراجع تقلید هم کاملا طبیعیه.

اگر چنین نیست شما بفرمایید وقتی افراد «مقلد» و نه «مجتهد» در مورد یک مساله ی صد در صد «فقهی» دچار اختلاف میشن وظیفه شون چیه ؟! غیر از اینه که به مرجع تقلید واجد شرایط که بر اساسا تحقیقات انتخاب کرده اند رجوع کنند ؟! (اگر بگید «فقط» نظر ولی فقیه پاسختون در مورد «رابعا» اومده)

ثانیا : باز هم به ما نسبت ناروا و نادرست دادید! لطفا یک جا در متن بیاورید که گفته باشم «قمه زنی» جزو شعائر است! ظاهرا عدم دقت شما باعث شده به ما نسبت نادرست بدهید! همه جا نوشته ایم «شعائر اختلافی» ! می دانید «شعائر اختلافی» یعنی چی ؟! یعنی آن دسته از اعمالی که از اساس محل اختلاف است.یعنی عده ای شعائر و جایز می دانند و عده ای هم خیر.منظور ما از شعائر اختلافی دقیقا همین است.(والا معنا ندارد بگوییم شعائر اختلافی! کسی که شعیره حسینی رو تحریم نمیکنه مگر اینکه از باب مبنای نفوذ حکم ولی فقیه این کار رو بکنه که در مورد «رابعا» در موردش توضیح دادیم) چرا بدون اطلاع و آگاهی به ما نسبت ناروا می دهید.محض اطلاع حضرت عالی بنده به شخصه بر اساس تحقیقاتی که تا این لحظة داشتم و با مراجعه به رای فقهاء مختلف «شعیره» بودن تطبیر برام از طریق علمی ثابت نشده و حتی برخی از فقهائی که تطبیر رو جایز میدونن اون رو «شعیره» نمیدونن مثل آیت الله خوئی رحمه الله.پس لطفا اگر جایی اطلاع کافی ندارید و یا دقت نکردید در کلام بنده قبل از حکم صادر کردن از حودم بپرسید.

ثالثا : بنا بر صریح متن استفتاء واردشدن در اینگونه مسائل (یعنی مسائل اختلافی که مورد بحث و مشاجره ی مقلدین قرار میگیره) جایز نیست.چرا ؟! چون موجب تفرقه و شقاق بین مومنین میشه.یعنی هر مساله ای که موجب شقاق مومنین بشه جایز نیست.تطبیر یک مصداق هست.بحث علمی اون هم در یک مساله ی صد در صد فقهی بین مقلدین اصلا وجهی نداره که در فضای مجازی اینطور با هم مقابله کنند.صرفا بین مراجع و مجتهدین هست و یا استدلال به قول مراجع.چون همه هم مقلد هستند پس به قول مرجع خودشون باید مراجعه کنند.

رابعا : فرمودید : «مگر در بحث اختلاف فقهی ؛ ارجحیت با کلام ولی فقیه نیست ؟؟؟»

پاسخ این هست که خود همین مبنا بین فقهاء اختلافی هست.برخی از فقهاء و مراجع دایره ی نفوذ رو صرفا امور حسبیه میدونن و برخی وسیع تر و برخی کمتر و یک بحث کاملا علمی و فقهی هست.مادامی که این اختلاف بین فقهاء هست ارجاع به رای «فقهی» ولی فقیه برای تمامی مقلدین مراجع صحیح نیست چون خود این مبنا اختلافیه.اون دسته از فقهائی که ولایت مطلقه به معنای اتم و اکملش رو قبول دارن این مبنا رو قبول دارند و برخی دیگر از فقهاء هم قبول ندارند.بحثش هم کاملا مفصل هست و طولانی که در کتب فقهی موجوده.به همین دلیل هست که برخی از مراجع حتی استفتائشون موجود هست که گفته اند اگر بین ولی فقیه و مرجعی دیگه اختلاف رای فقهی باشه لزومی بر تبعیت از رای ولی فقیه نیست.برعکس این هم نظر فقهی مراجع دیگه هست.

در کل مبنایی است اختلافی.

یک مثال جالبش هم این هست که علامه سید جعفر مرتضی عاملی کتابی مختصر دارن در دفاع از تطبیر.کامل بحث میکنن و ادله ی شرعی میارن اما نهایتا ایشون میگه چون ولی فقیه در زمان ما حرام کرده در حال حاضر جایز نیست گرچه فی نفسه جایز هست و بلا اشکال.چرا ؟ چون ایشون قائل به نفوذ حکم ولی فقیه در این مسائل هستند اما برخی علماء و فقهاء بر مبنای ادله ی خودشون نفوذ رای ولی فقیه در این دست از مسائل رو قبول ندارند.مثلا آیت الله روحانی از مراجع تقلید در نقطه ی مقابل مبنای علامه سید جعفر مرتضی هستند و ایشون میگن مقام ولایت فقیه حکمش در چنین مواردی نفوذ نداره.برای مشاهده از سایت ایشون [اینجا] کلیک کنید.

خامسا : با توجه به مساله ی بالا مشخص میشه که چرا رجوع به استفتای رهبری که فرمودید بر تمامی مقلدین واجب نیست چون مبنا اختلافی هست.

سادسا : رای دادن به ولایت فقیه به معنای تبعیت مطلق در مسائل فقهی نیست بلکه تبعیت مطلق از رهبری در وظائف و اختیارات ولی فقیه هست که در قانون اساسی ذکر شده است.

سابعا : سوالتون در مورد رجوع به مرجع تقلید رو چندین بار تکرار کردید! ما در بند اول توضیح دادیم و همون رو دوباره کپی میکنم :


این هم کاملا عقلانی ومبتنی بر نقل هست.چرا که در موارد اختلافی محل رجوع قرآن و اهل بیت هست که در زمان غیبت و عدم حضور مستقیم و فیزیکی امام معصوم به عنوان زمامدار جامعه در موارد حل اختلاف بایستی به فقهاء عادل مراجعه کرد که در حال حاضر مصایق مراجعی هستند که شناخته شده اند.از مقام معظم رهبری حفظه الله تا سایر مراجع.هرکس هم از اون مرجعی که خودش با تحقیق بهش رسیده تقلید میکنه.بنا بر این نتیجه این میشه که در موارد بروز اختلاف هرکس به قول مرجع تقلید رجوع میکنه و وجود اختلاف در آرای اجتهادی مراجع تقلید هم کاملا طبیعیه.

اگر چنین نیست شما بفرمایید وقتی افراد «مقلد» و نه «مجتهد» در مورد یک مساله ی صد در صد «فقهی» دچار اختلاف میشن وظیفه شون چیه ؟! غیر از اینه که به مرجع تقلید واجد شرایط که بر اساسا تحقیقات انتخاب کرده اند رجوع کنند ؟! (اگر بگید «فقط» نظر ولی فقیه پاسختون در مورد «رابعا» اومده.

در پایان باید خدمتتون عرض کنم شما نه نظر شخصی بنده در مورد «تطبیر» رو میدونید و نه مرجع تقلید بنده رو اطلاع دارید چه کسی هست! پس با چه مجوزی چیزی رو که نگفته ام به بنده نسبت میدید ؟! دیدید که مثلا در بحث «شعیره» بودن یا نبودن خود بنده نظر شخصیم و نظر فقیهی که به او مراجعه کرده ام و تحقیق کرده ام و قبول کرده ام این هست که تطبیر «شعیره» نیست.پس با چه مجوزی و چه دلیل قطعی شما خلاف نظرم رو به من نسبت دادید و فرمودید : «شما که میگویید شعائر یعنی قمه زنی جزو شعائر است» ؟! در حالی که ما گفتیم «شعائر اختلافی» یعنی آن دسته از اعمالی که از اساس محل خلاف است و برخی تحریم کرده اند و برخی مباح.

کمی بیشتر تامل کنید.

موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter