حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

حمود بن عبد الله التویجری (عالم مشهور وهابی) : استفاده از ساعت برای مردان حرام است و مصداق تشبه به کفار و زنان است!

یکی از نتایج مشهور دوری مخالفین شیعه از فقه اهل بیت علیهم السلام، صدور فتاوای عجیب و غریب و مضحک از سوی آنان می باشد.

شیخ حمود التویجری - عالم مشهور وهابی - در یکی از کتاب های خویش استفاده از ساعت برای مردان را یکی از مصادیق تشبه به کفار و زنان دانسته و از این رو آن را برای مردان حرام می داند و توضیحات مفصلی نیز ارائه می کند.

به بخش های مهم از کلام او اشاره می کنیم :

النوع الثامن عشر: من التشبه بأعداء الله تعالى تحلی الرجال بساعات الذهب والفضة وتحلی الرجال والنساء بساعات الحدید.

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 159، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

نوع هجدهم : از [مصادیق] تشبه به دشمنان خداوند، پوشیدن ساعات طلا و نقره برای مردان و ساعات آهنی برای مردان و زنان است.

وفی هذا الحدیث دلیل على المنع من التحلی بساعات الشبه والحدید؛ لأنه إذا منع من التختم بهما فلأن یمنع من التحلی بالساعات المتخذة منها بطریق الأولى والأحرى.


وإذا تحلى الرجل بشیء من الساعات المتخذة منهما فقد جمع بین التشبه بالنساء والتشبه بأهل النار، ولا یجوز التشبه بأهل النار ولا بالنساء وقد لعن رسول الله - صلى الله علیه وسلم - المتشبهین من الرجال بالنساء ...

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 160، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

و در این حدیث دلیلی است بر منع استفاده از ساعت های از جنس آهن و مس زرد (برنج) چرا که وقتی از تختم به آن ها منع شده باشد، استفاده از ساعت های از جنس آن ها به طریق اولی ممنوع است.


و اگر مردی از ساعتی از جنس آن ها استفاده کند بین تشبه به زنان و تشبه به اهل آتش جمع را جمع کرده است و تشبه به اهل آتش و زنان جایز نیست و پیامبر (ص) مردانی که خود را شبیه زنان می گردانند لعن کرده است ...

... فکذلک هی دالة بمفهوم الأولى على المنع من لبس ساعات الحدید لأنها أکبر من الخواتم. وعلة المنع کون الحدید حلیة أهل النار وهم الکفار والمسلم منهی عن التشبه بأعداء الله تعالى.


وللمنع فی حق الرجال علة أخرى وهی التشبه بالنساء فی لبسهن الأساور بل وفی تحلیهن بالساعات فی هذه الأزمان.

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 164، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

... اینچنین است که روایت به مفهوم اولیه اش دال بر منع از استفاده از ساعت های از جنس آهن است چرا که این مورد مهم تر و بزرگ تر از خاتَم هاست و علت منع استفاده از ساعت های از جنس آهن آن است که آن زینت اهل آتش است و اهل آتش کفارند و مسلمان از تشبه به دشمنان خداوند نهی شده است.


برای منع مردان از استفاده از ساعت های از جنس آهن دلیل دیگری نیز وجود دارد و آن تشبه به زنان است در به دست کردن دستبندها و بلکه زینت دادن خود به ساعت در این زمان.

فإن ادعى بعض المتشبهین بالنساء أنهم لا یقصدون الزینة بلبس الساعات فی أیدیهم وإنما یقصدون بها معرفة الوقت.


قیل: هذه الدعوى لا تزیل عنهم وصف التشبه بالنساء إذ لا فرق بین وضع الساعة فی ذراع الرجل ووضعها فی ذراع المرأة ولا فرق أیضًا بین من یقصد بلبسها الزینة ومن یقصد بذلک معرفة الوقت لأن کلا منهما متشبه بالنساء فهما سواء فی علة المنع. ومن کان مقصوده معرفة الوقت فله مندوحة عن التشبه بالنساء فیضع الساعة فی جیبه ونحوه من المواضع المعدة لوضع الأشیاء فیها والله الموفق.


وقد جعل کثیر من الناس دعوى معرفة الوقت حیلة لهم على استحلال التزین بالساعات والتشبه بالنساء والحیل لا تبیح المحرمات.

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 165، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

اگر برخی از کسانی که [با دست کردن ساعت] خود را به زنان شبیه می سازند ادعا کنند که آنان با دست کردن ساعت قصد زینت ندارند و هدفشان دانستن وقت است.


به آنان گفته می شود : این ادعا وصف آنان به تشبه به زنان را برطرف نمی سازد چرا که تفاوتی بین قرار دادن ساعت در ذراع (حد فاصل آرنج تا نوک انگشت میانه) مرد با قرار دادن ساعت در ذراع زن نیست  و همچنین تفاوتی بین کسی که آن را به قصد زینت در دست می کند با کسی که آن را به قصد آگاهی از زمان در دست می کند وجود ندارد زیرا هر دو متشبه به زنان هستند و در نتیجه هر دو در علت منع یکی هستند و هرکس که قصدش آگاهی از زمان است راهی برای عدم تشبه به نساء وجود دارد و می تواند ساعت را در جیبش و مانند آن بگذارد.


ادعای آگاهی از زمان حیله ای است که باعث شده تا بسیاری از مردم زینت داده شدن به ساعت ها و تشبه به زنان را با استفاده از آن حلال کنند و حیله ها امور حرام را مباح نمی سازند.

قلت: وعلى هذا فالساعة داخلة فی مسمَّى السوار إذا لبست فی الید. السوار ممنوع فی حق الذکور من أی نوع کان من أنواع الحلیة لما فی لبسهم له من التشبه بالنساء والله أعلم.

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 166، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

من (حمود التویجری) می گویم : بنا بر این ساعت هم در صورتی که در دست قرار گیرد داخل در موضوع دستبند می شود.استفاده از دستبند (النگو و مانند آن) ، هر نوع از انواع زینت که باشد، برای مردان ممنوع است به این دلیل که استفاده از آن ها موجب تشبه به زنان است.

وأما الرجال فلا یجوز لهم لبس الساعات بالکلیة لما فی ذلک من التشبه بالنساء وقد لعن رسول الله - صلى الله علیه وسلم - المتشبهین من الرجال بالنساء ...

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 170، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

اما در دست کردن ساعت برای مردان کلا جایز نیست به این دلیل که مصداق تشبه به زنان است و پیامبر (ص) کسانی که خود را شبیه زنان می سازند را بعن کرده است ...

وإذا کانت الساعة من حدید ونحوه فللمنع منها فی حق الرجال علتان التشبه بالنساء والتشبه بأهل النار وهذا مما یزید المنع تأکیدًا والله أعلم.


وقد رأینا المتحلین بالساعات من الرجال یضعونها فی الیسار تقلیدا للإفرنج وذلک أن أعداء الله تعالى یعظمون الیسار کما یعظم المسلمون الیمین فهم یأکلون بالیسار ویشربون بالیسار وکتابتهم وکتبهم منکوسة من جهة الیسار ولبسهم للساعات فی الیسار وهم أول من لبسها وتحلى بها. وقد قلدهم کثیر من جهال المسلمین فی تعظیم الیسار بالأکل والشرب بها والتحلی فیها بالساعات وغیر ذلک مما تبعوهم فیه وهؤلاء قد جمعوا بین التشبه بالنساء والتشبه بالأحیاء من الکفار وبالأموات منهم وهم أهل النار فالله المستعان.

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 171، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

و اگر ساعت از جنس آهن و مانند آن باشد، برای منع استفاده از آن به وسیله ی مردان دو دلیل وجود دارد.یکی تشبه به زنان و دیگری تشبه به اهل جهنم و این باعث می شود تا منع از چنین کاری شدیدتر و بیشتر گردد والله اعلم.


ما دیده ایم که آن دسته از مردانی که از ساعت استفاده می کنند آن را به تقلید از فرنگی ها در دست چپ خود می کنند و این بدان خاطر است که دشمنان خداوند دست چپ را تعظیم می کنند همانطور که مسلمانان دست راست را تعظیم می کنند و به همین دلیل است که فرنگی ها با دست چپ غذا می خورند و با دست چپ می نوشند و نوشتن و کتاب هایشان هم برعکس ماست و از جهت چپ است و ساعت را در دست چپ می کنند و آن ها اولین کسانی هستند که ساعت به دست کرده اند و خود را با آن زینت داده اند و بسیاری از جاهلان از مسلمانان از آنان در غذا خوردن با دست چپ و نوشیدن با دست چپ و ساعت در دست چپ کردن و غیر از آن تقلید کرده اند و این افراد بین تشبه به زنان و تشبه به زندگان کفار و مردگان آنان که اهل آتشند جمع کرده اند فالله المستعان.

قلت ولبس الساعات فی الأیدی هو مما أحدثه الأعاجم الکفار من الإفرنج وأشباههم من أعداء الله تعالى فلا یجوز للمسلم أن یتشبه بهم فی لبس هذه الحلیة لقول النبی - صلى الله علیه وسلم -: «من تشبه بقوم فهو منهم» وللحدیث الآخر: «لیس منا من تشبه بغیرنا» وقد تقدم ذکر هذین الحدیثین فی أول الکتاب وفی أثنائه مرارًا والله الموفق.

التویجری، حمود بن عبد الله التویجری، الإیضاح والتبیین لما وقع فیه الأکثرون من مشابهة المشرکین، ص 172، الطبعة: الثانیة، 1405 هـ .

من (حمود التویجری) می گویم : ساعت در دست کردن از اموری است که کافران غیر عرب از فرنگی ها و مانند آن ها آن را به وجود آورده اند و بنا بر این برای مسلمان جایز نیست که در استفاده از این زینت خود را به آنان شبیه گرداند به این دلیل که پیامبر فرمودند : «هرکس خود را به قومی شبیه گرداند از آن هاست» و به دلیل حدیث دیگری که می گوید : «هر آن کس که خود را به غیر ما شبیه گرداند از ما نیست» و این دو حدیث در اول کتاب و در حین بحث ذکر شد والله الموفق.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter