حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندي موضوعي
آخرين مطالب
پربيننده ترين مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرين نظرات
  • ۲۴ مهر ۹۷، ۱۲:۳۹ - نگار جهانشاهی
    عالیه

ابراهیم نخعی (از بزرگان اهل سنت و از تابعین) : اگر فقط بلد باشم دو سوره ی قرآن را تکرار کنم بهتر از این است که نماز تراویح بخوانم!

از جمله بدعت های عمر بن الخطاب که بعد ها به سنت (!!!) تبدیل شد و هر ساله مخالفین شیعه نیز به اقامه ی آن توجه خاصی داشته و برای آن استحباب نیز قائل هستند نماز تراویح می باشد. تقدیس و تکریم این بدعت از آن جا بسیار عجیب و غیر عقلانی می باشد که حتی بسیاری از علمای بزرگ مخالفین شیعه، نماز نافله ی مستحبی در خانه را بهتر از نماز تراویح می دانسته اند و خودشان هرگز تراویح نخوانده اند !

در مصنف ابن ابی شیبة و شرح معانی الآثار طحاوی روایتی با سند معتبر آمده که از این قرار است:

حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، عَنْ سُفْیَانَ، عَنْ أَبِی حَمْزَةَ، عَنْ إِبْرَاهِیمَ، قَالَ: «لَوْ لَمْ یَکُنْ مَعِی إِلَّا سُورَةٌ أَوْ سُورَتَانِ لَأَنْ أُرَدِّدَهُمَا، أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَقُومَ خَلْفَ الْإِمَامِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ».

إبن أبی شیبة الکوفی، ابوبکر عبد الله بن محمد (متوفاى235 هـ)، المصنف فی الأحادیث والآثار،ج3، ص 360،ح 7799، تحقیق: أبو محمد أسامة بن إبراهیم، الناشر : الفاروق الحدیثة، الطبعة : الأولى، 1429 هـ - 2008 م.

حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، عَنْ سُفْیَانَ، عَنْ أَبِی حَمْزَةَ، عَنْ إِبْرَاهِیمَ، قَالَ: «لَوْ لَمْ یَکُنْ مَعِی إِلَّا سُورَةٌ أَوْ سُورَتَانِ لَأَنْ أُرَدِّدَهُمَا، أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَقُومَ خَلْفَ الْإِمَامِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ».

الطحاوی الحنفی، ابوجعفر أحمد بن محمد بن سلامة (متوفاى321هـ) ، شرح معانی الآثار ، ج1، ص 151، ح 2062، تحقیق : محمد زهری النجار ، ناشر : دار الکتب العلمیة - بیروت ، الطبعة : الأولى ، 1399م.

ابراهیم نخعی می گوید : اگر من فقط دو سوره از قرآن را بلد بودم که تکرار کنم برایم دوست داشتنی تر از آن بود که در ماه رمضان پشت سر امام جماعت بایستم و نماز تراویح بخوانم.

بدر الدین عینی (عالم سرشناس اهل سنت) در مورد این روایت می نویسد :

ش: أخرج أثر إبراهیم النخعی من أربع طرق صحاح ...

العینی الغیتابی الحنفی، بدر الدین ابومحمد محمود بن أحمد (المتوفى 855هـ)، نخب الأفکار فی تنقیح مبانی الأخبار فی شرح معانی الآثار،ج5، ص 470 و 471، المحقق: أبو تمیم یاسر بن إبراهیم، الناشر: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامیة - قطر، الطبعة: الأولى، 1429 هـ - 2008 م.

شرح روایت : این اثر از چهار طریق صحیح از ابراهیم نخعی نقل شده است ... (وی سپس به نقل چهار طریق می پردازد)

سؤال مهمی که اینجا مطرح می شود آن است که با وجود چنین اخبار و روایاتی از بزرگان اهل سنت، به چه دلیل مخالفین شیعه تاکید خاصی بر به جا آوردن بدعت تراویح دارند ؟!

بررسی سندی روایت

ابراهیم النخعی

إِبْرَاهِیْمُ النَّخَعِیُّ أَبُو عِمْرَانَ بنُ یَزِیْدَ بنِ قَیْسٍ : الإِمَامُ، الحَافِظُ، فَقِیْهُ العِرَاقِ، أَبُو عِمْرَانَ إِبْرَاهِیْمُ بنُ یَزِیْدَ بنِ قَیْسِ بنِ الأَسْوَدِ بنِ عَمْرِو بنِ رَبِیْعَةَ بنِ ذُهْلِ بنِ سَعْدِ بنِ مَالِکِ بنِ النَّخَعِ (2) النَّخَعِیُّ، الیَمَانِیُّ، ثُمَّ الکُوْفِیُّ، أَحَدُ الأَعْلاَمِ.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج4، ص520، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

مغیرة

مُغِیْرَةُ بنُ مِقْسَمٍ أَبُو هِشَامٍ الضَّبِّیُّ مَوْلاَهُم الإِمَامُ، العَلاَّمَةُ، الثِّقَةُ، أَبُو هِشَامٍ الضَّبِّیُّ مَوْلاَهُم، الکُوْفِیُّ، الأَعْمَى، الفَقِیْهُ.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج6، ص10 و 11، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

ابو حمزة

أَبُو حَمْزَةَ القَصَّابُ عِمْرَانُ بنُ أَبِی عَطَاءٍ الوَاسِطِیُّ : هُوَ: عِمْرَانُ بنُ أَبِی عَطَاءٍ الوَاسِطِیُّ. سَمِعَ: ابْنَ عَبَّاسٍ، وَمُحَمَّدَ ابْنَ الحَنَفِیَّةِ.وَهُوَ قَلِیْلُ الحَدِیْثِ، صَدُوْقٌ.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج5، ص387، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

سفیان الثوری

سفیان بن سعید بن مسروق بن حمزة بن حبیب الثوری أبو عبد الله وهم إخوة أربعة سفیان والمبارک وحبیب وعمر کان مولد سفیان سنة خمس وتسعین ومات بالبصرة مختفیا عند عبد الرحمن بن مهدى وفى داره مات فی شعبان سنة إحدى وستین ومائة وقبره بالبصرة فی مقبرة بنى کلیب قد زرته مرارا وکان رحمة الله علیه من الحفاظ المتقنین والفقهاء فی الدین ممن لزم الحدیث والفقه وواظب على الورع والعبادة ولم یبال بما فاته من حطام هذه الفانیة الزائلة مع سلامة دینه له حتى صار علما یرجع إلیه فی الامصار وملجئا یقتدى به فی الاقطار.

التمیمی البستی، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، مشاهیر علماء الأمصار، ص 268، تحقیق: مرزوق على ابراهیم، الناشر: دار الوفاء للطباعة والنشر والتوزیع - المنصورة، الطبعة: الأولى 1411 هـ - 1991 م.

أبو نعیم

أبو نعیم الفضل بن دکین الملائی مولى طلحة بن عبید الله القرشی کان مولده سنة ثلاثین ومائة سمع الاعمش وغیره من التابعین ومات سنة ثمانی عشرة ومائتین وکان حافظا متقنا ثبتا.

التمیمی البستی، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، مشاهیر علماء الأمصار، ص 275، تحقیق: مرزوق على ابراهیم، الناشر: دار الوفاء للطباعة والنشر والتوزیع - المنصورة، الطبعة: الأولى 1411 هـ - 1991 م.

فهد بن سلیمان

قَالَ ابنُ یُونُس: کان دلّالًا فِی البَزّ. وکان ثقة ثبْتًا. تُوُفِّیَ فِی صفر سنة خمسٍ أیضًا.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (المتوفى 748 هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام،ج6، ص 588، المحقق: الدکتور بشار عوّاد معروف، الناشر: دار الغرب الإسلامی، الطبعة: الأولى، 2003 م.


نظرات (۷)

یعنی اون وقتی که این روزها گذاشتید تا ثابت کنید هرکی تراویح بخونه الاغه و تراویح بدعته و عمر فلانش کرده و...برای یه پژوهش علمی گذاشته بودید الان یه چیزی اختراع و کشف کرده بودین.کی این جمگ های مذاهب اسلامی تو مملکت ما تمام میشه؟
عزیزانی که وقتی برای این مباحث نمیذارن؛خوشحال میشیم چندتا از دستاوردهای علمی و پژوهشی شون برای ایران آریایی رو بدونیم یا قدمی که در بهبود اوضاع کشور برداشتند.؟
پاسخ:
این ها همون هایی هستند که زمان جنگ یا فرار کردن خارج از کشور یا رفتن داخل سوراخ موش!
نه برادر نفرمایید.....اینها فدایی خاک وطن هستن.گردنبند فروهر میندازن.خالکوبی شو می کنند.اینقدر به انسانیت پایبند هستن که با وجود مخالفت با دین از دراویش صوفیه جنایتکار حمایت می کنند یا دم سفارت فرانسه شمع روشن می کنند،الان هم بزرگترین دغدغه شون ازادی بانوان!از قید حجاب هست. نمیدونیم این همه احساس انسانیت و تعهد به وطن رو کجا جا بدیم؟
۳۶سال پیش این موقع اونهایی که با رمز"یا علی بن ابیطالب"خرمشهر رو آزاد کردن چی؟نظرشون درباره اینا چیه؟
اونهایی جنگیدن متولدین دهه سی و چهل بودن یعنی تربیت شده نظام سابق و اگر اونجوری مقاومت کردن و دیندار بودند مدیون نظام اموزشی دهه چهل هستن.پس چی دلیلی داره صبح تا شب فحش بدین به حکومت قبل ای شیعیان علی عادل که گفت من کراهت دارم از فحش؟
پاسخ:
اون هایی که جنگیدن همونایی هستن که رژیم شاه رو ساقط کردن :))
ساقط کردن و اولین چیزی که بعدش نابود شد مکتب اعتقادی اسلام بود.نگو نه که خندم می گیره و می فهمم اصلا تو این مملکت زندگی نمی کنی
پاسخ:
این هم از انواع مغلطه هست که کسی حرفی رو بزنه و بعد بگه انکار نکن که خنده ام نمیگیره ! ما داریم از مکاتب و ادیان و مذاهب صحبت می کنیم و نه اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و و و ...
نمیخواد از تایید حرف من در برید.نیازیم نیست و اصلا مهم هم نیست.....اما واقعیت اینه که قشر حزب اللهی و آخوند اینقدر از مردم عادی فاصله گرفتن که آخرش تاریخ تکرار میشه و همون اتفاقی که برای مغ های دوره هخامنشی افتاد برای شما هم میفته...
والا اگر نماینده علی شما هستید که واویلا...می فهمیم هرچی مشیری گفته درست بوده.

پاسخ:
مشیری فعلا دروغ هاش رو بتونه جمع کنه هنر کرده !
اونم نگه خودمون داریم می بینیم
چقدر شما حاضرجواب و بلبل زبون هستی..البته تو خونه پشت سیستم نشستن و رجز خوندن هنر نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter