حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تناقضات، تعصبات و هواپرستی ابن الجوزی (عالم سرشناس مخالفین شیعه) به تصریح ابو اسحاق الحوینی (عالم سَلَفی)

بارها دیده ایم که مخالفین شیعه به چیزی که آن را «علم الحدیث» می نامند افتخار کرده و معتقدند از طریق آن می توانند احادیث را پالایش کرده و صحیح و سقیم را از یکدیگر تشخیص دهند !

این ادعا در شرایطی صورت می پذیرد که اگر ما به راستی آزمایی آن بپردازیم، خواهیم دید که بسیاری از علمای مخالفین آلوده به هواپرستی و نظر دادن های سلیقه ای و برخاسته از تعصبات شخصی بوده اند و از این رو نمی توان اساسا به اقوال رجالی آن ها اعتماد کرد.

این مساله فقط ادعای ما نیست و این خود علمای مخالفین هستند که به این موضوع اعتراف کرده اند.

ابو اسحاق الحوینی (عالم سرشناس سَلَفی) ابتدا در کتاب «نثل النبال بمعجم الرجال» به نمونه هایی از تناقضات رجالی ابن الجوزی (عالم سرشناس مخالفین شیعه) اشاره می کند :

[ابن الجوزی لم یجر علی حال واحدة فی حکمه على جابر الجعفی].

الحوینی، أبو إسحاق، نثل النبال بمعجم الرجال، جمعه ورتبه: أبو عمرو أحمد بن عطیة الوکیل،ج1، ص 340، الناشر: دار ابن عباس، مصر، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م.

ابن الجوزی در حکم کردن در مورد وثاقت جابر جعفی به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است.

[ابن الجوزی لم یجر على حال واحدة فی حکمه على زیاد البکائی].


الحوینی، أبو إسحاق، نثل النبال بمعجم الرجال،ج2، ص 22، جمعه ورتبه: أبو عمرو أحمد بن عطیة الوکیل، الناشر: دار ابن عباس، مصر، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م.

ابن الجوزی در حکم کردن در مورد وثاقت زیاد بکائی به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است.

[ابن الجوزی لم یجر على حال واحدة فی حکمه على لیث بن أبی سلیم].

الحوینی، أبو إسحاق، نثل النبال بمعجم الرجال،ج3، ص 86، جمعه ورتبه: أبو عمرو أحمد بن عطیة الوکیل، الناشر: دار ابن عباس، مصر، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م.

ابن الجوزی در حکم کردن در مورد وثاقت لیث بن ابی سلیم به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است.

[ابن الجوزی لم یجر على حال واحدة فی حکمه على محمد بن إسحاق].

الحوینی، أبو إسحاق، نثل النبال بمعجم الرجال،ج3، ص 140، جمعه ورتبه: أبو عمرو أحمد بن عطیة الوکیل، الناشر: دار ابن عباس، مصر، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م.

ابن الجوزی در حکم کردن در مورد وثاقت محمد بن اسحاق به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است.

[ابن الجوزی لم یجر على حال واحدة فی حکمه على ابن لهیعة].

الحوینی، أبو إسحاق، نثل النبال بمعجم الرجال،ج4، ص 106، جمعه ورتبه: أبو عمرو أحمد بن عطیة الوکیل، الناشر: دار ابن عباس، مصر، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م.

ابن الجوزی در حکم کردن در مورد وثاقت ابن لهیعة به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است.

[ابن الجوزی لم یجر على حال واحدة فی حکمه على أبی صالح کاتب اللیث].

الحوینی، أبو إسحاق، نثل النبال بمعجم الرجال،ج4، ص 265، جمعه ورتبه: أبو عمرو أحمد بن عطیة الوکیل، الناشر: دار ابن عباس، مصر، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م.

ابن الجوزی در حکم کردن در مورد وثاقت ابو صالح کاتب لیث به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است.

ابو اسحاق الحوینی پس از ذکر این تناقضات، در بخشی از کتاب در مورد علت بروز این تناقضات از سوی ابن الجوزی توضیح جالب و مهمی می دهد :

[ابن الجوزی لم یجر على حال واحدة فی حکمه على الرواة]


* [نقد ابن الجوزی بأنه لم یجرِ على حالٍ واحدة فی حکمه على الرواة تارةً یزکیه إن وقع فی إسنادٍ یحتاجُ إلیه، وتارة ینقل کلام النقاد فی تجریحهم إن وقعوا فی حدیث یحتج به خصمه.


* ابن الجوزی کان یفعل مع: محمَّد بن إسحاق، وجابر الجعفیّ، ولیث بن أبی سلیم، وبقیة بن الولید، وابن لهیعة، وزیاد البکائی، وأبی صالح کاتب اللیث. یحتج بأحدهم فی موضع إذا کان الحدیث حجة له، ویُضعِّفه فی موضعٍ آخر إذا کان الحدیث حجةً علیه.


* عصبیة ابن الجوزی للمذهب هی التی دفعته إلى ذلک بل ودفعته أیضًا إلى تقریع الخطیب البغدادی لتصنیفه کتابًا فی "القنوت" وفی "الجهر بالبسملة"!!]

الحوینی، أبو إسحاق، نثل النبال بمعجم الرجال،ج4، ص 30، جمعه ورتبه: أبو عمرو أحمد بن عطیة الوکیل، الناشر: دار ابن عباس، مصر، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م.

ابن الجوزی در حکم کردن در مورد وثاقت روات احادیث به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است.


* [نقد ابن الجوزی مبنی بر این که وی در حکم کردنش بر روات احادیث به طور یکسان و مشابه عمل نکرده است و یک مرتبه اگر یک راوی در سند روایتی که ابن الجوزی به آن احتیاج دارد قرار گیرد، وی آن راوی را توثیق می کند و مرتبه ی دیگر اگر راوی در سند روایتی قرار گیرد که مخالفش بدان استناد می کند ،وی سخن علماء در تضعیف آن راوی را نقل می کند.


* ابن الجوزی در مورد این روات که نامشان ذکر خواهد شد ،در جایی که حدیث به سودش باشد به آنان استناد می کند و در جایی که به ضررش باشد آن ها را تضعیف می کند : محمد بن اسحاق، جابر جعفی،، لیث بن ابی سلیم، بقیة بن الولید،ابن لهیعة، زیاد البکائی و ابو صالح کاتب اللیث.


* تعصب ابن الجوزی است که باعث بروز چنین رفتاری از وی شده است و همین تعصب وی باعث شده است تا خطیب بغدادی را به دلیل تالیف کتاب هایی در موضوع «قنوت» و «جهر به بسم الله» مورد سرزنش خود قرار دهد.

نظرات  (۲)

ضمن خسته نباشید...برخی مطالبتون خیلی سنگین و تخصصیه.فکر کنم فقط طلاب متوجه میشن:(
پاسخ:
ممنون.سعی ما بر این هست که تا جایی که میشه مطالب رو به زبان ساده بنویسیم.اگر جایی ابهام بود سوال کنید.
ممنون و سپاس
برای ما عموما بررسی روایات سیره و شناخت اهل بیت علیهم السلام جذابتر هست و در حاشیه اون دونستن اینکه حالا مثلا بزرگان اهل سنت در این زمینه چه نظری دارند؟پنهان می کنند؟دروغ میگن؟قبول دارن؟تدلیس می کنند و یه جور دیگه میگن؟و....

مواردی رو دیدم در برخی کامنت ها توضیح داده بودین که واقعا بی نظیر بودند و نخونده بودم.اما چون مقاله مستقل نبود نمیشد لینکش رو نشر داد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter