حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

عدم اطلاع شیخ محمد آصف محسنی از ابتدائیات علوم قرآنی در مبحث تحدی خداوند در قرآن کریم!

یکی از افرادی که به خصوص در سال های اخیر عَلَم پاکسازی و تنقیه ی موروث روائی شیعه را بلند کرده و ادعاهای بعضا گزاف و بعضا شاذی را در بخش های مختلفی از علوم اسلامی مطرح کرده و بسیاری از عقائد مسلم مکتب اهل بیت را با بهانه هایی همچون خرافه بودن یا غیر مستند بودن و مانند آن مردود می داند ، شیخ محمد آصف محسنی می باشد که البته نقد علمی برخی ادعاها و افکار ایشان از امور بسیار ضروری و لازم می باشد.

اما نکته ی اساسی که مورد غفلت بسیاری قرار گرفته آن است که وقتی به کتب ایشان مراجعه می کنیم با نظرات و استدلال هایی رو به رو می شویم که اگر وجود هرگونه تعمد و نیت خاصی را کنار بگذاریم، آن استدلال ها و نظرات خبر از بی اطلاعی یا کم اطلاعی ایشان از مبانی ابتدائی برخی از علوم اسلامی می دهد!

در این مطلب به بیان یکی از این موارد می پردازیم.

شیخ محمد آصف محسنی در کتاب «مشرعة بحار الانوار» که مورد انتقاد بسیاری از فضلاء و محققین نیز قرار گرفته و حاوی نظرات شاذ بسیاری می باشد، در مورد تحدی خداوند در قرآن کریم چنین می نویسد :

وأما الإتیان بمثل سورة الکوثر والعصر وأمثالهما فالظاهر عدم التحدی به، بل الظاهر تیسره للفضلاء.فتأمل.

آصف محسنی،محمد، مشرعة بحار الأنوار،ج1، ص 323، الناشر : مؤسسة المعارف، الطبعة : الثانیة، 1426 هـ - 2005 م.

اما ظاهر آن است که آوردن سوره هایی مانند کوثر و عصر و مانند آن ها مورد تحدی قرار نگرفته است بلکه آوردن مانند آن ها برای افراد فاضل امکان پذیر است.پس تامل کن.

مشاهده ی اسکن کتاب مشرعة بحار الانوار (کلیک کنید  1  2  3)

ملاحظه می فرمایید که شیخ محمد آصف محسنی - بر خلاف ظاهر و کلام صریح خداوند در قرآن کریم - معتقد است که افراد فاضل می توانند مانند سوره های کوچک قرآن (کوثر، عصر و ...) را بیاورند.

اشکال و نقد اصلی ما صرفا مخالفت این ادعا با ظاهر قرآن کریم نیست ! بلکه در این جا نکته ای اساسی و واضح وجود دارد که شیخ محمد آصف محسنی کاملا از آن غافل بوده است و الا چنین ادعایی از سوی ایشان مطرح نمی شد.

ابتدا به اصلی ترین آیات تحدی در قرآن کریم و مکی یا مدنی بودن آن ها دقت کنید :

قُلْ فَأْتُوا بِکِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ (قصص / 49 / مکی)

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا  (إسراء / 88 / مکی)

أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ (یونس / 38 / مکی)

أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ (هود / 13 / مکی)

فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ کَانُوا صَادِقِینَ (طور / 34 / مکی)

وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ (بقرة / 23 / مدنی)

ملاحظه می فرمایید که اهم آیات نازل شده در باب تحدی به جز آیه ی 23 سوره ی بقرة، مکی هستند.یعنی خداوند در مورد آوردن حتی یک سوره مانند سوره هایی که در مکه نازل شده اند در همان زمان تحدی کرده است.

داستان وقتی جالب می شود که بدانید بسیاری از سوره های کوتاه قرآن کریم مانند «ناس» ، «فلق» ، «اخلاص» (توحید) ، «مسد» ، «کافرون» ، «کوثر» ، «ماعون» ، «قریش» ، «فیل» ، «همزه» ، «عصر» ، «تکاثر» و بسیاری از سوره های کوتاه دیگر مکی هستند ! ملاحظه می فرمایید که حتی دو سوره ای که شیخ محمد آصف محسنی به آن ها مثال زده یعنی «کوثر» و «عصر» هم مکی هستند!

نتیجه آن که با توجه به «مکی» بودن اکثر آیات تحدی و همچنین «مکی» بودن بسیاری از سوره های کوتاه قرآن کریم ، تحدی قرآن در باب آوردن حتی یک سوره ی کوتاه مانند «کوثر» یا «عصر» هم مطرح شده است!

به راستی چگونه کسی که ادعای تنقیه ی میراث روایی را مطرح می کند و بسیاری از روایات یا مسائل مورد قبول جمهور شیعه را با ادعاهای ناصواب و غیر علمی همچون خرافه بودن یا مستند نبودن مردود می داند از چنین مساله ی ساده و ابتدائی که در مباحث مقدماتی علوم قرآنی مطرح می شود بی خبر است ؟!

در بخش پایانی این مطلب کلامی مهم و مرتبط با بحث را از تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه ی 23 سوره ی بقره نقل می کنیم.

والمراد من السورة فی هذه الآیة هو الجنس، ولیس السورة التی تقع فیها هذه الآیة.بناء على ذلک، فإن کل آیات التحدی، کالآیة مورد البحث، تفید إعجاز أصغر سور القرآن مثل «الکوثر» و«العصر» أیضا.إذن، فلیس المراد من التحدی هنا هو أن یأتی المعارضون بسورة من قبیل سورة البقرة، بل المراد هو أن یأتوا بسورة تشبه أی سورة فی القرآن الکریم، وإن کانت تماثل أقصر سور القرآن؛ فإن المراد من قوله عز اسمه فی سورة هود «فأتوا بعشر سور مثله» ، أو قوله فی سورة یونس : «فأتوا بسورة مثله» هو جنس السورة؛ إذ لا ینبغی الإقتراح على من یساوره الشک والریب فی سورة صغیرة أن یأتی بسورة کالبقرة؛ فالتحدی فی مقابل من یرتاب فی سور القرآن القصار، إنما یکون فی أن یطلب الله منه الإتیان بسورة مشابهة لإحدى سور القرآن، طالت أم قصرت.

الجوادی الطبری الآملی، عبد الله، تسنیم فی تفسیر القرآن،ج2، ص 506 و 507، التحقیق : محمد عبد المنعم الخاقانی، الناشر : دار الإسراء، الطبعة : الثانیة، 1432 هـ - 2011 م.

مقصود از «سوره» در این آیه ، جنسِ سوره است و منظور از آن سوره ای نیست که این آیه در آن قرار دارد.بنا بر این، تمامی آیات تحدی مانند آیه ی مورد بحث ناظر به اعجاز کوتاه ترین سوره های قرآن مانند «کوثر» و «عصر» هم می باشد.بنا بر این منظور از تحدی در اینجا این نیست که افراد معارض سوره ای مانند سوره ی بقره را بیاورند بلکه منظور آن است که سوره ای را بیاورند که شبیه به  هر سوره ای از سوره های قرآن باشد حتی اگر کوتاه ترین سوره های قرآن باشد.پس منظور از این کلام خداوند در سوره ی هود که «ده سوره مانند سوره های قرآن بیاورید» یا این کلام خداوند در سوره ی یونس که «سوره ای مانند سوره های قرآن بیاورید» جنسِ سوره است چرا که درست نیست که فردی که در مورد سوره ای کوچک شک می کند به او پیشنهاد داده شود که سوره ای مانند بقره بیاورد.پس تحدی برای کسی که در سوره های کوتاه قرآن شک می کند آن است که خداوند از او می خواهد تا سوره ای مانند یکی از سوره های قرآن بیاورد چه کوتاه چه طولانی.

نظرات  (۶)

۲۴ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۱۵ ابراهیم بن شیبة الحجازی
شما هم سارق علمی هستی !
چون استناد کردی به سور مکی بدون اینکه بگویی از کجا آوردی!
بعد مقطعی از کلام شخصی را آوردی بدون اینکه قبل و بعد کلام را دقت کنی این را میگن مثل نومن ببعض و نکفر ببعض
بهتر بود علم را یاد بگیری کامل بعد وارد گود بشی
پاسخ:
الان دقیقا این ادعای عجیب شما چه ربطی به سرقت علمی داشت ؟!؟!؟! هرکس که علوم قرآنی رو دنبال کرده باشه هم آیات تحدی رو میدونه و هم مبحث مکی و مدنی رو ! بنده هم از این استدلال استفاده کردم در نقد ادعای شیخ آصف محسنی ! مثل کمال حیدری نرفتم از کتاب دیگران کپی پیست کنم و به اسم خودم نشر بدم ! در آخر هم کلام آیت الله جوادی آملی رو آوردم که منبع رو کامل اشاره کردم.

اینطوری میخواید از دروغ ها و سرقت های علمی کمال حیدری دفاع کنید ؟!
۲۵ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۳۹ ابراهیم بن شیبة الحجازی
دفاع از کسی نیست از لحن غیر علمی شما گفتم و اینکه خودتون رو انگار علامه میدونید!!! زهی خیال باطل
باز هم از عقل و علوم عقلی چیزی ندارید و الا جواب داشتید؛ بهتره برید  درس بخونید بجای این اباطیل و لاطائلات که راه انداختید
شماها کسانی هستید که بواسطه اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین برای خودتون نوندونی راه انداختید
لاتاکلوا بنا

پاسخ:
بفرمایید این که سرقت های علمی کمال حیدری و دروغ بستنش بر علماء رو ثابت کردیم کجاش غیر علمیه ؟! ما با ارائه ی دلیل این ها رو ثابت کردیم شما بفرمایید دفاع کنید از کمال حیدری.

مصداق لا تاکلوا بنا هم کسی هست که لباس دین به تن میکنه اما بر علماء دروغ میبنده و از دیگران هم سرقت علمی میکنه و به اسم خودش نشر میده !

اگر دفاعیه ای از کمال حیدری دارید بسم الله ! چرا نمی تونید در مورد دروغ های این شخص و سرقت های علمیش یک خط دفاعیه ی علمی ارائه بدید؟

حقیقت امر اینه که هر مرتبه که کامنت هایی مانند کامنت شما رو می بینم بیشتر به قوت نقدها و اشکالات بر کمال حیدری مطمئن می شوم.بعد از گذشت این همه زمان هنوز کسی نبوده از طر فداران کمال حیدری که در مورد دروغ های این شخص و سرقت های علمیش پاسخی بده! صرفا یا تهمت و اهانت و یا کلی گویی و الا ما هیچ وقت نه ادعایی داشته ایم و نه ادعایی داریم.فردی عادی هستیم علاقه مند به تحقیق و مطالعه.
سلام

جناب شرفی به نظرم نیازی نیست این کامنت ها رو که هیچ بحث علمی یا سوال علمی ندارن منتشر کنید.به نظرم این ها از روی تعصب و کینه دارن مینویسن و پرداختن بهشون فقط اتلاف وقته.به کارتون ادامه بدید و فقط کامنت های علمی و مهم رو بهش مشغول بشید.

البته نظر من هست.

ممنون از مطالب خوبتون.یا علی.
پاسخ:
وعلیکم السلام / با تشکر از نظرتون

اتفاقا بنده عمدا این کامنت ها رو منتشر میکنم تا بیش از پیش ثابت بشه که مدافعان کمال حیدری هیچ دلیلی برای دفاع از سرقت های علمی و دروغ های کمال حیدری ندارن.

موفق باشید.
۲۵ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۴۸ ابراهیم بن شیبة الحجازی

وَ قَالَ ع‏ خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِن‏

  گفتم در بیان جواب نیستم اگه ی جو عقل داشتید اون بنده خدا هم شاید طبق این فرمایش امام معصوم کلمات را برداشت کرده
طبق گفته شما معصوم داره مومن را سارق معرفی می کنه
بهتره اول سواد و علمتون بالا بره بعد زبانتون رو حرکت بدهید
طبق فرمایش معصوم

ٍ إِنَّ مِنْ حَقِیقَةِ الْإِیمَانِ أَنْ لَا یَجُوزَ مَنْطِقُکَ‏ عِلْمَک‏

و چون زبان شما جلوتر از علمتون خلجان یافته پس از منافقانید

پاسخ:
با اینگونه نوشتن که به ما تهمت نفاق هم می زنید امیدوارم در قیامت پاسخی داشته باشید در دادگاه عدل الهی !

با این تهمت های شما نه دروغ های کمال حیدری پاسخ داده میشه و نه سرقت های علمی این فرد حل مبشه ! شما ظاهرا هنوز تعریف سرقت علمی رو هم اطلاع ندارید و فقط دارید ادعاهایی رو مطرح میکنید که حقیقتا باعث تعحب و خنده هست ! کپی پیست از کتاب دیگران و نسبت دادن به خود مصداق واضح سرقت علمی هست.

هرچه قدر بیشتر می نویسید و حقد و کینه و عصبانیتتون رو با اتهاماتی همچون نفاق به ما نسبت میدید بیشتر ثابت میشه که مدافعان کمال حیدری پاسخی برای ارائه ندارند.

الحمدلله.

سلام خسته نباشید 

در برخی گروه های شیعه مرحوم آصف محسنی را بخاطر این جمله تکفیر می کنند . به نظرتان آیا این مبنای تکفیر بخاطر رد تحدی به یک سوره صحیح است ؟

سوال دوم اینکه آیا امثال محدث نوری که قائل به نقص قرآن بودند هم کافر می شوند چرا که با ظاهر آیه حفظ مخالفت کرده اند ؟

ممنون از سایت خوبتون 

پاسخ:
وعلیکم السلام

الف) خیر، تکفیر در چنین موردی صد در صد غلط است.

ب) میرزای نوری بعدا از این کتابشان پشیمان شدند و مرحوم آغا بزرگ طهرانی هم به این مطلب اشاره کرده اند. به هر جهت تکفیر در این مورد هم غلط است چون این نهایتا یک اجتهاد نادرست و خطاست.

موفق باشید.
۱۱ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۱۲ غلام رسول ولایتـی

گمان می کنم شما یک غالی هستی که از آیت اللہ محسنی ناراضید، کسی توان علمی نداشتن مثل آیت اللہ محسنی کار کنند، اینها دم از فقاهت می زنند ولی نمی دانند کدام روایت صحیح السند هست کدام روایت خلاف قرآن، بعد از صاحب منتقی الجمان، و مجلسی کسی نیامده بود و نمی توانستند که این همه جعل پردازی های غالیان ومفوضه رو تشخیص بدهن، این محسنی بود که پاکسازی کرد.

در مذاهب اسلامی چند مکاتب غالی و جاهل اند، مالکی، شافعی، شیعہ و حنفی، ولی اهل حدیث هسند که تو روایات خیلی کار می کنند، در هر کتقب می نویسند که این روایت صحیحه و این روایت ضعیف، و چندین صاحبان حدیث آمدند و این کار کردن مثلا البانی، و شاکری، 

ولی وقتی کتاب های شیعه رو می بینیم نمی نویسند که این روایت صحیحه این روایت ضعیفه، چرا که اینها مکتبی رو درست کردن که از ائمۀ معصومین نبود، دست پروردۀ مفوضه و غلاة بود، و اینها هم تولید شده غلاة اند.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter