حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

اصرار سید کمال حیدری بر دروغ بستن بر آیت الله حکیم و تدلیس در نقل از ایشان (1)

قبلا در مورد چرایی نقد «سید کمال حیدری» و ضرورت آن نوشته ایم که توصیه می کنیم تا قبل از مطالعه ی مطالب ما در نقد این شخص، حتما مطلب زیر را مطالعه بفرمایید :

http://al-shia.blog.ir/post/663

همانطور که قبلا هم گفته ایم ، یکی از ویژگی های «سید کمال حیدری» آن است که در نقل اقوال علماء و یا خواندن برخی از روایات به گونه ای تدلیس می کند تا آن ها را همسو با افکار خویش جلوه دهد !

در مطلب قبلی وبلاگ در نقد آراء و افکار «سید کمال حیدری» ثابت کردیم که وی در نقل از «آیت الله حکیم» مرتکب تدلیسی زشت شده و کلامی که ایشان در مقام نقل به منظور نقد و رد آن است را عقیده ی خود ایشان جلوه می دهد ! این مطلب را حتما از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید :

دروغ بستن سید کمال حیدری بر آیت الله حکیم به سبک وهابیت در موضوع ورود اسرائیلیات به میراث روایی !


نکته ای که در لینک بالا بدان اشاره کردیم و قول طرح آن در وبلاگ را دادیم آن بود که «سید کمال حیدری» فقط یک بار به این تدلیس و دروغ زشت و آشکار اکتفا نکرده و آن را حداقل دو مرتبه ی دیگر نیز تکرار کرده است که در این مطلب به یکی از آن دور مورد اشاره می کنیم.

وی در درس خارج فقه خود تحت عنوان «بحوث فی طهارة الانسان» جلسه ی «6» در تاریخ 23 محرم 1438 هـ از دقیقه ی 6 و ثانیه ی 45 تا دقیقه ی 13 و ثانیه ی 10 می گوید :

انا اشیر الى علمین من الاعلام:

الأول وهو ما ذکره السید محمد سعید الحکیم الی هو فی النجف من احد الاعلام المعاصرین فی کتابه المحکم فی اصول الفقه فی المجلد الثالث فی صفحة 213 یقول وما رواه الکشی بسنده الصحیح عن محمد بن عیسى بن عبید اذن الروایة عند محمد سعید الحکیم روایة معتبرة سنداً عن یونس بن عبد الرحمن ان بعض اصحابنا سأله انا حاضر انظروا ماذا یقول، إلتفتوا جیدا.أعزائی إلتفتوا.أنا أرید تحفظون هذا المطلب هذا الیوم.جیدا تحفظوه عزیزی.طبعاً السید الحکیم لیس من اولئک الذین ینهجون منهج السید الخوئی یعنی اوسع درجة فی قبول الروایات لیس انه جیداً انه یعمل بمبانی السید الخوئی فی الرجال یقول وهذه الروایات هی المهمة فی المقام ای روایات؟ هذه الروایات التی دلت على انه یوجد دس وکذب وکثیر من روایاتنا مدسوس ونحو ذلک وهذه الروایات هی مهمة فی المقام لانها مع کثرتها، لیس روایة وروایتین حتى تقول دخل الکذب والدس والتزویر فی موروثنا الروائی فی المصادر القدیمة لانها مع کثرتها وتشابه مضامینها ظاهرة فی ان عدم حجیة الأخبار لیس لبطلانها یقول هذه الروایات تشیر الى ان الاخبار حجة او لیست بحجة؟ لیست بحجة ولکن لماذا لیست بحجة؟ ما هو الدلیل لعدم حجیة الاخبار الموجودة فی کتبنا؟ لیس لبطلانها کی یختص باخبار المخالفة بل لاحتمال کذبها من جهة احتمال الدس فی هذه الروایات الان ماذا یرید ان یقول ابین بعد ذلک.

سؤال: سیدنا هذه الروایات التی تکلمت على انه یوجد دس فی موروثنا الروائی قلیلة، کثیرة او الاغلب والاکثر ای منهما؟ بینی وبین الله السید الحیدری قال کثیر الان انظروا الى السید الحکیم وهو احد اعلام المعاصرین وهذا کتابه یقول بل لاحتمال کذبها من جهة احتمال الدس وهو موجود فی اغلب الاخبار التی بأیدینا، اغلب الاخبار التی بایدینا یوجد فیها احتمال الدس، سؤال: اذن کیف نعرف أنها مدسوسة او غیر مدسوسة من الطریق لذلک؟ البعض حل المشکلة من خلال السند ولکن هذه یحل المشکلة او لا یحل المشکلة؟ لان الذی وضع بینی وبین الله کما هو خبیر بالمتن خبیر بالسند ثم اذا تتذکرون بالامس قرأنا الروایة انه کانوا یأخذون الکتب یبدلون الاسانید او المضامین؟ السند باقی على حاله والکتاب معتبر والاصل من اصول المعتبرة وفقط یبدل ویدخل فیه الکذب والزندقة والکفر والغلو واللعن ونحو ذلک.

قال وهو موجود فی اغلب الاخبار التی موجود بأیدینا فظاهر هذه النصوص توقف العمل بها على اعتضادها بالقرائن القطعیة من الکتاب والسنة اذن بعد متى نستطیع ان نعمل بروایة من الروایات؟ اذا اعتضدت بقرائن قرآنیة او من السنة یحصل لنا لا اقل اطمئنان بصدورها من المعصوم علیه افضل الصلاة والسلام والا بعد لا یکفی ان تقول لی والروایة معتبرة لابد ماذا؟ وهذه هی نظریة جمع القرائن التی نحن نسیر علیها منهجنا لیس صحة السند منهجنا جمع القرائن ان هذه الروایة صادرة من المعصوم النبی او احد الائمة علیهم افضل الصلاة والسلام.

یقول: فظاهر هذه النصوص توقف العمل بها على اقترانها بالقرائن القطعیة من الکتاب والسنة المعلومة وعدم کفایة روایة الثقات لها بعد ما یکفی ان تقول والراوی ثقة او عدل هذا لا یکفی فما بالک اذا الراوی کان مجهولاً فما بالک اذا کان الراوی ضعیفاً فما بالک اذا کان الراوی وضاعاً کذاباً معروفاً بالتدلیس ونحو ذلک روایة الثقة لا تکفی فما بالک بغیر ذلک هذا السید محمد سعید الحکیم فی المحکم المجلد الثالث صفحة 213-214 هذا مورد.

مشاهده ی جلسه ی درسی فوق به صورت تصویری :

http://alhaydari.com/ar/2016/10/58528

مطالعه ی متن پیاده شده از جلسه ی درسی فوق :

http://alhaydari.com/ar/2016/10/58527

من به دو شخصیت بزرگ از علماء اشاره می کنم.


مورد اول آن چه که سید محمد سعید حکیم که در نجف است و یکی از بزرگان معاصر است ، در کتابش «المحکم فی اصول الفقه» ، جلد سوم در صفحه ی 213 می گوید : و آن چه که کشی با سند صحیحش از محمد بن عیسی بن عبید نقل کرده است ... (سید کمال حیدری می گوید) بنا بر این روایت در نزد محمد سعید حکیم معتبر است ... آن چه که کشی با سند صحیحش از یونس بن عبد الرحمن نقل کرده است که برخی از اصحاب ما از او سوال کردند در حالی که من آن جا بودم ... (سید کمال حیدری می گوید) ببینید چه می گوید.خوب دقت کنید.من می خواهم این مطلب را امروز خوب به خاطر بسپارید.طبیعتا سید حکیم مانند آن هایی نیست که در رجال روش آیت الله خوئی را دارند.یعنی در قبول روایات تشدد کمتری دارد.نه به این معنا که خوب است او به مبانی آیت الله خوئی در رجال عمل کند.او می گوید این روایات در این موضوع حائز اهمیت هستند.کدام روایات ؟ همین روایاتی که دال بر این هستند که در اخبار و روایت ، دروغ و دس و توطئه و نیرنگ وجود دارد و بسیاری از روایات ما مدسوس است (دستکاری شده و جعلی).وی می گوید این روایات در این موضوع حائز اهمیت هستند چرا که با وجود فراوانیشان ... (سید کمال حیدری می گوید) یعنی یک روایت و دو روایت نیست که بگویی تحریف و دروغ تنها در مصادر روائی قدیمی وارد شده است ... (ایت الله حکیم می گوید) چرا که با وجود فراوانیشان و تشابه مضامین این روایات ، ظهور در این دارند که عدم حجیت این اخبار (اخبار آحاد) به دلیل بطلانشان نیست ... (سید کمال حیدری می گوید) : [آیت الله حکیم] می گوید این روایات به این مساله اشاره می کنند که روایات حجت هستند یا نه ؟ حجت نیستند.اما چرا حجت نیستند ؟ دلیل عدم حجیت روایات موجود در کتاب های ما چیست ؟ به دلیل بطلانش نیست تا این که بگوییم این مختص به اخبار مخالف و معارض است بلکه به دلیل احتمال دروغ بودنش از جهت وجود تحریف و دسّ و نیرنگ در این روایات می باشد.(سید کمال حیدری می گوید) الان دیگر چه چیزی واضح تر از این می خواهد بگوید ؟

سوال : سیدنا ، این روایاتی که گفت در میراث روائی ما تحریف و دروغ و نیرنگ وجود دارد کم است یا زیاد ؟ بسیاری از روایات اینگونه است یا بیشتر روایات ؟ بینی و بین الله سید کمال حیدری گفت بسیاری از روایات اما الان ببینید سید حکیم که یکی از بزرگان معاصر است و این کتابش است چه می گوید ؟ ی بلکه به دلیل احتمال دروغ بودن روایات و اخبار از جهت احتمال وجود تحریف و دسّ و دروغ که در اکثر روایاتی که در دست ماست موجود می باشد.(سید کمال حیدری می گوید) [آیت الله حکیم می گوید] اکثر روایاتی که در دست ماست احتمال وجود تحرف تزویر در آن وجود دارد.سوال : پس چگونه می فهمیم که این روایات تحریف شده یا نه ؟ راه حل چیست ؟ برخی این مشکل را از طریق سند حل کرده اند اما آیا این مشکل را حل می کند یا نه ؟ چون کسی که متن روایت را جعل کرده و در این زمینه وارد است بینی و بین الله در زمینه ی جعل سند هم وارد است.شما به یاد دارید که ما دیروز آن روایت را خواندیم که کتاب ها را می گرفتند و سپس سند ها را تغییر می دادند یا متن را ؟ سند به حال خودش باقی بود و کتاب ، کتاب معتبری بود و اصلی از اصول معتبره ای بود که در دست ماست و آن ها فقط مطالب دروغین و کفر آمیز و غلو آمیز و لعن و مانند آن را وارد می کردند.

سید حکیم گفته است که در اکثر روایاتی که در دست ماست احتمال تحریف و دروغ وجود دارد.بنا بر این ظاهر این نصوص آن است که بایستی در عمل به اخبار آحاد توقف کرد تا این که قرائن قطعی از قرآن و سنت وجود داشته باشد.(سید کمال حیدری می گوید) پس دیگر کِی می توانیم حتی به یک روایات از روایات عمل کنیم ؟ زمانی که این اخبار با قرائن قرآنی یا شواهدی از سنت تقویت شوند به شکلی که حداقل برای ما اطمینان به صدورش از معصوم علیه افضل الصلاة و السلام را ایجاد کند.در غیر این صورت این کافی نیست که بگویی این روایت معتبر است.باید حتما چگونه باشد ؟ [همراه قرائن باشد] این همان نظریه ی جمع قرائن است که ما طبق آن عمل می کنیم و روش ما صحت سند نیست.روش ما جمع قرائن است تا ثابت شود که این روایت از پیامبر یا یکی از ائمه علیهم افضل الصلاة و السلام صادر شده است.

سید حکیم می گوید پس ظاهر این نصوص آن است که باید در عمل به اخبارآحاد توقف کرد تا این که قرائن قطعی از قرآن و سنت داشته باشند و صِرف روایت افراد ثقه کفایت نمی کند.(سید کمال حیدری می گوید) دیگر این کافی نیست که بگویی این راوی ثقه و عادل است.این کافی نیست چه برسد به این که راوی مجهول باشد ! چه برسد به این که راوی ضعیف باشد ! چه برسد به این که راوی اهل جعل حدیث و دروغگو و معروف به تدلیس و موارد مانند آن باشد.روایت فرد ثقه و مورد اعتماد کفایت نمی کند.چه برسد به افراد دیگر.این کلام سید محمد سعید حکیم در کتاب «المحکم فی اصول الفقه» ، جلد سوم ، صفحه ی 213 و 214 می باشد.

ملاحظه فرمودید که «سید کمال حیدری» با دروغ و تدلیس و فریب مخاطبان برای مرتبه ی حداقل دوم مدعی می شود که «آیت الله سید محمد سعید حکیم» احتمال وجود دروغ و جعل و تحریف و تزویر در اکثر روایات را داده است و به همین دلیل معتقد است که خبر واحد بایستی حتما از قرآن یا سنت شواهد قطعی داشته باشد تا مورد قبول واقع شود !

این در حالی است که «آیت الله سید محمد سعید حکیم» این مطلب را به عنوان شبهه ی مخالفان حجیت خبر واحد مطرح کرده و همانطور که در مطلب قبلی (کلیک کنید) گفتیم در صفحات 216 و 217 آن را نقد و رد می کند !

به راستی علت این همه اصرار «سید کمال حیدری» بر دروغگویی و تدلیس در نقل روایات و اقوال علماء چیست ؟!

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۴
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

آیت الله سید کمال حیدری

اسلام تکس

اسلام تکس اهل سنت

اسلام هاوس

اسلام هاوس اهل سنت

انحرافات سید کمال حیدری

برنامه های کمال حیدری

حقانیت شیعه و رد شبهات

دانلود کتاب های کمال حیدری

درس خارج سید کمال حیدری

دروغ بستن سید کمال حیدری بر آیت الله حکیم

دروغ بستن سید کمال حیدری بر سید حکیم

دروغ های سید کمال حیدری

سایت سید کمال حیدری

سید کمال حیدری آیت الله تبریزی

سید کمال حیدری آیت الله خوئی

سید کمال حیدری اسرائیلیات

سید کمال حیدری امام زمان

سید کمال حیدری بحار الانوار

سید کمال حیدری جایگاه زن در احادیث

سید کمال حیدری جایگاه زن در اسلام

سید کمال حیدری حضرت زهرا

سید کمال حیدری درس خارج فقه

سید کمال حیدری دیدار امام زمان

سید کمال حیدری روایات شیعه

سید کمال حیدری سید بحر العلوم

سید کمال حیدری شبکه الکوثر

سید کمال حیدری شرح فصوص الحکم

سید کمال حیدری شهادت حضرت زهرا

سید کمال حیدری شیعه

سید کمال حیدری شیعه و تکفیر

سید کمال حیدری عرفان

سید کمال حیدری علامه طباطبائی

سید کمال حیدری علامه مجلسی

سید کمال حیدری فقه المراة

سید کمال حیدری فلسفه

سید کمال حیدری محاضرات طهران

سید کمال حیدری مراجع تقلید

سید کمال حیدری مطارحات فی العقیده

سید کمال حیدری مهدویت

سید کمال حیدری وحدت اسلامی

سید کمال حیدری وهابیت

سید کمال حیدری کتاب کافی

سید کمال حیدری کیست

سید کمال حیدری یهود

شبهات اهل سنت

شبهات سید کمال حیدری

شبهات وهابیت

شبکه الکوثر سید کمال حیدری

شبکه توحید کمال حیدری

شبکه نور سید کمال حیدری

شبکه وصال حق

شبکه وصال حق کمال حیدری

شبکه کلمه کمال حیدری

فرشید ایرانی

فرشید شرفی

مارتین لوتر شیعه

مارتین لوتر شیعه کمال حیدری

ندای سنت

ندای شیعه

نظر سید کمال حیدری در مورد مراجع

نظر مراجع در مورد سید کمال حیدری

نقد سید کمال حیدری

وبلاگ الشیعة

وبلاگ الشیعه

وبلاگ حقانیت شیعه

وبلاگ فرشید شرفی

پاسخ به شبهات اهل سنت

پاسخ به شبهات وهابیت

کتاب های سید کمال حیدری

کمال حیدری شبکه کوثر

نظرات  (۶)

درود
زادروز  مهربانو فاطمه زهرا بر شما مبارک...مطالبتون از ایشون کم هست در وبلاگ...
اما یه سوال درباره ایشون داشتم اینکه هنگام هجوم ددمنشانه ایا ایشون نام حضرت مهدی رو گفتن؟
اگر بله...لطف کنید روایتش رو بنویسید.سپاس
پاسخ:
درود

بر شما هم مبارک.

ان شاء الله سعی می کنیم تا مطالب بیشتری در مورد اهل بیت علیهم السلام و به خصوص حضرت زهراء سلام الله علیها قرار بدیم.

در مورد سوالتون هم باید عرض کنم که از علماء اقوالی موجود هست اما در این زمینه تا الان بنده روایتی ندیده ام و ممکنه وجود داشته باشه.
ببخشید این سوال رو می پرسم شاید عجیب باشه اما نمیدونم واقعا....
بهترین جشنی که میشه امروز و فردا گرفت که موجب شادی حضرت ولی عصر بشه به چه صورت هست؟ ضمن اینکه محیط ما مذهبی نیست.
شنیدم اهانت هایی به ایشون شده خیلی ناراحت شدم.اما نمیدونم شیعیان در این هنگام چکار می کنند؟
پاسخ:
خواهش میکنم.عجیب نیست.

بهترین کارها احترام و نیکی به پدر و مادر هست و به خصوص مادر در این مناسبت.صدقه دادن و کمک به فقراء و هر کاری که باعث باز شدن گره ای از امور دیگران بشه.
در خلوت خودتون هم میتونید به دعا و عبادت بپردازید و همچنین نماز حضرت زهراء سلام الله علیها رو بخونید.
سپاس و تشکر
اما برخورد شما با وهابی هایی که اهانت میکنند به چه صورت هست؟

پاسخ:
خواهش میکنم

کسانی که از عقلی برخوردار نیستند و فقط اهانت بلدند حقیرتر از آن هستند که به آن ها اهمیت بدهیم.
متاسفانه جایی که ماهستیم بهایی زیاده...در ضیافت های نوزده روزه بهاییت خیلی تخریب و توهین علیه حضرت ولی عصر عج میشه...متاسفانه راه مقابله رو نمیدونم.چون با ظاهری مظلوم به شدت هتاک و بی ادب هستن چیزی بگیم بدتر می کنند.
اما سپاس بابت پاسخگویی
پاسخ:
برای آشنایی با بهائیت و نقد این فرقه ی ضاله برای شروع میتونید کتاب «آواز دهل» رو مطالعه بفرمایید.
اشنا که کم و بیش هستم....چون دایم در حال تبلیغ هستن.تخریب شخصیت حضرت ولی عصر رو هم من اولین بار از اینا دیدم.با اینکه انشعاب شیعه هست اما به شدت دشمن شما هستن.نمیدونم چرا یه عده اینا رو مظلوم میدونن؟ عین همون وهابیتی هستن که شما باهاشون مقابله می کنید.
پاسخ:
کتابی که معرفی کردم برای بحث با بهائیت هم مناسب هست گرچه بهائی ها اگر بدونن طرف مقابلشون اهل بحث و اهل علم هست از گفت و گو فرار میکنن.

می خواهد این عبارت را از ایت الله حکیم بگیرد که احتمال جعلیات وجود دارد خودش اشاره می کند که بررسی حدیث راهی بوده برای حل مسئله اما کافی نیست.این جا برای سید کمال مهم بوده که اعتراف به احتمال جعل در اکثر روایات را بگوید والا معلوم است با رویه فقهی ایت الله حکیم خود ایشان با همان شیوه سنتی به همین روایات رجوع می کنند.

پاسخ:
باز هم بایستی بگویم این ادعای شما چه ارتباطی به دروغ بستن کمال حیدری بر آیت الله حکیم دارد؟! اینقدر این دروغ سید کمال حیدری واضح بود که حتی دفتر آیت الله حکیم هم موضع گرفتند!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter