حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات







ابوبکر تقاش (از علمای اهل سنت) : اکثر اهل تفسیر بر این اجماع دارند که آیه ی تطهیر در شان اهل کساء نازل شده است :


مطلب مهم و قابل توجهی که قصد داریم در این نوشتار برایتان بیان کنیم،این است که یکی از علمای اهل سنت می گوید اکثر مفسرین در این که آیه ی تطهیر در شان علی بن ابی طالب و فاطمة و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است،اجماع دارند.

قال ابو بکر النقاش فی تفسیره : أجمع اکثر اهل التفسیر أنها نزلت فی علی و فاطمة و الحسن و الحسین انتهی.

جواهر العقدین للسمهودی،القسم الثانی من المجلد الأول،ص16 ط مطبعة المانی بغداد


ابوبکر نقاش در تفسیرش گفته است که اکثر مفسرین بر این مطلب اجماع دارند که آیه ی تطهیر در شان علی و فاطمه و حسن و حسین نازل شده است انتهای کلام.

آری! ابو بکر نقاش صراحتا می گوید که آیه طبق اجماع اکثر مفسرین در شان اهل کساء است و نه کسی دیگر و سخنی هم از همسران پیامبر نیست.

البته نکته ای که باید در نظر داشت این که خود ابو بکر نقاش از این اجماع خارج است چرا که معتقد است که آیه در شان همسران پیامبر نازل شده است (طبق نقل سمهودی در جواهر العقدین) اما خوشبختانه انصاف به خارج داده و به این اجماع در مورد شان نزول آیه اشاره کرده است.نکته ی جالب این که خود ابو بکر نقاش خودش را ملتزم کرده که در تفسیرش کلامی از متقدمین نقل نکند و با این حساب خروجش از اجماع مفسرین هم عجیب نیست! :

محمد بن علی بن عبد الواحد الدکالی ثم المصری، أبو أمامة، ویقال له ابن النقاش: واعظ، مفسر، فقیه. له (شرح العمدة) ثمانی مجلدات، و (تخریج أحادیث الرافعی) وکتاب فی (الفروق) وتفسیر مطول سماه (السابق واللاحق) التزم فیه أن لا ینقل حرفا من تفسیر أحد ممن تقدمه.

الاعلام للزرکلی،ج6،ص286 ط دار العلم للملایین

محمد بن علی بن عبد الواحد الدکالی ،مصری،ابو امامة و به او ابن النقاش گفته می شود : واعظ،مفسر،فقیه.صاحب کتاب " شرح العمدة " هشت جلدی،" تخریج احادیث رافعی "، و کتاب در " فروق " و تفسیری طولانی که آن را " السابق و اللاحق " نامگذاری کرده و خود را در آن ملتزم کرده است که حرفی از تفسیر احدی از متدمین و علمای قبل از خودش نقل نکند.












نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter