حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندي موضوعي
آخرين مطالب
پربيننده ترين مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرين نظرات
  • ۲۴ مهر ۹۷، ۱۲:۳۹ - نگار جهانشاهی
    عالیه

پروفسور کریستین بارتلمه (خاورشناس مشهور آلمانی) : زن در ایران باستان و دوره ی ساسانیان حکم «کالا» را داشت و اصلا شخصیت حقوقی نداشت !

یکی از مواردی که همواره از سوی معاندان و مخالفان اسلام مورد هجمه قرار می گیرد ، جایگاه زن در اسلام می باشد.

یکی از اصلی ترین گروه های مخالف و معاند نیز باستان ستایان و باستان گرایان افراطی و زرتشتی ها می باشند.حال آن که بر اساس کتب معتبر و تاریخ و نظرات کارشناسان ، این زن در دوره های مختلف ایران باستان و به خصوص دوره ی ساسانی (دینی ترین و زرتشتی ترین حکومت تاریخ ایرانِ عزیز و بزرگ) می باشد که در بدترین جایگاه قرار داشته است.

پروفسور کریستین بارتلمه - خاور شناس مشهور آلمانی - در خطابه ی معروف خودش می گوید :

در امپراتوری ساسانی ، بنا بر قوانین متداول از قدیم ، زن شخصیت حقوقی نداشت.یعنی زن شخص فرض نمی شد ، بلکه شیء پنداشته می گردید.به عبارت دیگر وی شخصی که صاحب حقی باشد به شمار نمی رفت ، بلکه چیزی که می توانست از آنِ کسی ، حق کسی شناخته شود ، به شمار می رفت.به طور خلاصه زن دارای حقوقی نبود.

بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 40، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.

شایان ملاحظه است که در مبحث ازدواج ، با وجود تجدد در فکر ، در حقوق ساسانی همچنان اندیشه ی دیرین «زن شیء است  نه شخص» کاملا از میان نرفته و خودنمایی می کند.

بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 50، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.

نکته ی مهم (1) : نکته ی مهمی که لازم است به آن اشاره کنیم آن است که پروفسور کریستین بارتلمه اساسا از مدافعان غالب اقدامات دوره ی ساسانیان می باشد و حتی معتقد است در دوره ی ساسانی بسیاری از قوانین مترقی وضع شد و وضع زن روز به روز بهتر می شد و با وجود چنین اعتقادی باز تصریح می کند که زن کماکان این جایگاه را داشته است ! یعنی اساسا پروفسور کریستین بارتلمه نه از دیدگاه یک منتقد بلکه در غالب موارد از دیدگاه یک مدافع این مطالب را نگاشته است و این مطلب مهم بر هرکسی که تنها یک بار این کتاب را از ابتدا تا انتها بخواند واضح و مبرهن است.

نکته ی مهم (2) : پروفسور کریستین بارتلمه صراحتا می گوید که عدم وجود شخصیت حقوقی برای زن مبتنی بر قوانین قدیم بوده و این بدان معناست که قبل از ساسانیان نیز زنان ایرانی فاقد شخصیت حقوقی بوده اند و شیء و کالا به حساب می آمده اند ! (این را بگذارید کنار ادعاهای افسانه ای باستان ستایان و باستان گرایان افراطی و زرتشتیان که غالبا یا از خیالبافی خود مطالبی را مکتوب می کنند و یا این که به منابعی استناد می کنند که نویسندگان آن ها غالبا افرادی متعصب بوده و در اغلب موارد نیز مواردی را بدون منبع و پشتوانه ی تاریخی ذکر می کنند !)

اهمیت و اعتبار کتاب

در باب اعتبار و اهمیت کتاب فوق به ذکر بخشی از عبارات مترجم کتاب یعنی دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی (پژوهشگر و استاد و متخصص روان شناسی) اشاره می کنیم :

تحقیقات بارتلمه درباره ی حقوق ساسانی ، هنوز پس از نیم قرن ، تقریبا تنها مدرک و مطمئن ترین مرجع مستند درباره ی حیات حقوقی عصر ساسانی به شمار می رود.


ما قسمت اعظم از اطلاعات کنونی خود را درباره ی زندگانی حقوقی نیاکان خویش در عصر ساسانی ، بدون شک ، مدیون زحمات جان فرسا ، اندیشه ی خالی از غرض ، زبان شناسی و ایران شناسی عمیق و حوصله ی اعجاب انگیز این خاورشناس ارجمند و فقید هستیم.
.
.
.
کریستین سن در اثر گرانبهای خود به نام «ایران در زمان ساسانیان» تصریح می کند که توصیفی را که وی از حیات حقوقی زنان در عصر ساسانیان می کند ، همه را مدیون تحقیقات بارتلمه است.
خطابه ی بارتلمه درباره ی حقوق زن در امپراتوری ساسانی که اینک ترجمه ی آن را در اختیار دارید ، در حقیقت نتیجه ی یک عمر تحقیقات و عصاره ی مطالعات وی بر روی متون حقوقی پهلوی و سریانی است ، که او خود به پاره ای از آن ها در آغاز خطابه اشاره می کند.

بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 7 و 8، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.

موافقين ۱ مخالفين ۰ ۹۶/۰۹/۰۴
فرشید ایرانی | Farshid Irani

انجمن جوانان زرتشتی

انجمن زرتشتیان تهران

انجمن زرتشتیان کرمان

انجمن زرتشتیان یزد

انجمن زردشتیان تهران

انجمن زردشتیان کرمان

انجمن زردشتیان یزد

انجمن زنان زرتشتی

اهانت به زن در اسلام

اهانت به زن در ایران باستان

بهرام مشیری زن در اسلام

توهین به زن در اسلام

جایگاه زن آیین زرتشت

جایگاه زن در اسلام

جایگاه زن در ایران

جایگاه زن در ایران باستان

جایگاه زن در دوره ساسانیان

جایگاه زن در دوره هخامنشیان

جایگاه زن در دوره ی ساسانیان

جایگاه زن زرتشتی گری

حقوق زن در آیین زرتشت

حقوق زن در اسلام

حقوق زن در ایران باستان

دانلود کتاب بارتلمه

دانلود کتاب زن در حقوق ساسانی

دروغ های بهرام مشیری

دین بهی

زرتشتی گری

زرتشتیان ایران

زردشتیان ایران

زن در آیین زرتشت

زن در ایران باستان

زن در حقوق ساسانی بارتلمه

زن در دوره ی ساسانیان

زن ستیزی در اسلام

زن ستیزی در ایران باستان

سایت امرداد

سایت برساد

سایت خردگان

سایت خردگان زن در ایران

سایت راه راستی

سایت همازور

سایت همازور زن در ایران باستان

سایت پارسیان دژ

سایت پارسیان دژ زن در ایران

شبهات اسلام ستیزان

شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

شبهات ایران باستان

شبهات ایران ستیزان

شبهات باستان ستایان

شبهات باستان گرایان

شبهات بهرام مشیری

شبهات در مورد جایگاه زن در اسلام

شبهات زرتشتی گری

شبهات زن در اسلام

شخصیت حقوقی زن در ایران باستان

شخصیت حقوقی زن در دوره ساسانیان

شیء بودن زن در ایران باستان

شیء بودن زن در دوره ساسانیان

فرشید ایرانی

فرشید شرفی

فرشید شرفی شبکه ولایت

مقام زن در اسلام

مقام زن در ایران باستان

مقام زن در دوره ساسانیان

موبد اردشیر خورشیدیان

موبد شهزادی

موبد مهران غیبی

پاسخ به باستان گرایان

پاسخ به بهرام مشیری

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

پاسخ به شبهات باستان ستایان

پاسخ به شبهات باستان گرایان

پاسخ به شبهات بهرام مشیری

پاسخ به شبهات در مورد زن در اسلام

پاسخ به شبهات زردشتیان

پاسخ به شبهات زن در اسلام

پایگاه خردگان

پایگاه خردگان زن در ایران

کالا بودن زن در ایران باستان

کالا بودن زن در دوره ساسانیان

نظرات (۳)

بله بله...فقط ما نمیدونستیم این کالا در باستان میتونه به حکومت برسه و اذرمیدخت بشه در حالی که پیامبر اسلام گفته پیروان فرماندار زن جاهل هستند.حالا یه زن مسلمونم که به فرمانداری میرسه میشه عایشه و هزاران نفر رو به کشتن میده.اینکه شیعه قبولش نداره چیزی رو عوض نمی کنه اون بالاخره تربیت شده اسلام بود و سوالات فقهی و..رو جواب میداد و در مقام فتوا بود.
پاسخ:
هنوز شما از ابتدائیات تاریخ ظاهرا خبر ندارید ! این وضعیت عمومی زنان بوده ! زنان درباری طبیعی هست که وضعشون نسبت به سایرین بهتر باشه ! دقیقا مثل عربستان سعودی که زنان درباری در زمانی که رانندگی ممنوع بود گواهینامه داشتن ! این یعنی وضعیت زن اونجا خیلی خوبه ؟! چرا شما پاسخ علمی برای این مطالب ندارید ؟!

این خیلی جالب و مهم هست که با وجود این که همیشه تاریخ در مورد سلاطین و افراد شناخته شده هست اما با این وجود در مورد زن نتونستن این موارد رو در مورد عموم زنان ننویسند و یا منکرش بشن!

در مورد عائشة هم خیلی جالب هست ! خودتون میدونید اصلا مورد قبول ما نیست و به عملش استناد میکنید ! مثل این میمونه که من در برابر شما به اسکندر مقدونی استناد کنم ! یا مثلا به قاجارها استناد کنم و بگم اون ها هم پادشاهان ایرانی بودن !
ای بابا
یه جوری دوستان ازرمیدخت رو عَلَم کردند که انگار بیست سال حکومت کرد و کلی دستاورد علمی داشت دولتش....نه دادا چند ماه بیشتر نبود و بعد هم توسط رستم فرخزاد کور شد و به قتل رسید.از همه بدتر اینکه برخی منابع گفتند قتل بخاطر این بود که در خواست ازدواج رستم رو رد کرد.تازه شاهزاده هم بود.
اما در مورد عایشه با تمام فتنه و جنایاتش،،حضرت امیرالمومنین علیه السلام نه گذاشتن بی احترامی بشه نه به کنیزی بره،و جوری رفتار کردند که الان اهل سنت شبهه می کنند اصلا اختلافی نبود وگرنه مولاناعلی برخورد می کردند.کجای باستان چنین رفتاری با شورشی داشتند؟
اون برخورد جامعه اریایی با یه  شاهزاده که گناهیم هم نداشته و این برخورد اسلامی با یه زن شورشی.
آزرمیدخت بله کشته شد.کسی منکر نیست.اما بالاخره حکومت کرد یانه؟حالا ولو چند ماه...تو اسلام در این حد دخالت در سیاست داره؟

اگر علی بعد از کشتار جمل فرمانده اونو بخشید هیچ ویژگی خاصی نیست کوروش رو چرا بعد از فتح بابل و سایر فتوحات نمی بینید؟
البته یه بحث هم در حاشیه پیش میاد که جمل اولین جنگ داخلی اسلام هست.و نشون میده اصلا علی مرد سیاست نبود.اما شما نماز و جنگاوری شو بزرگ کردید و بی هیچ دلیلی سیاستمدار هم معرفیش کردید.!!!
پاسخ:
اولا : باز هم پاسخ ندادید به استدلالات ما و صرفا احساسی می نویسید ! چرا استدلال علمی نمیارید ؟! ما گفتیم و باز هم میگیم که وضع عمومی زن اون چیزی هست که ما برخی از مستنداتش رو آوردیم.خیلی عادی هست که یک زن درباری وضعش نسبت به وضع عمومی زنان خیلی خیلی بالاتر باشه ! مثال هم زدم براتون که خوب متوجه بشید : عربستان سعودی! در شرایطی که رانندگی در عربستان برای زنان ممنوع بود و سفر به خارج از عربستان برای زنان به تنهایی ممنتوع، برخی از زنان درباری هر دو کار رو انجام داده بودند و می دادند و گواهینامه ی رسمی هم داشتند ! آیا کسی میتونه به چنین موردی استدلال کنه و بگه پس وضع عمومی زن در عربستان خوبه ؟!

ثانیا : چرا هیچ ویژگی خاصی نیست ؟! دلیل بیارید ! کسی در اوج قدرت بزرگ ترین مخالف سیاسی خودش رو که حق قصاصش رو داره امان بده چیز خاصی نیست ؟! همین یک مورد در کل تاریخ باستان می بود گوش عالم رو کر می کردید !

ثالثا : از کی تا حالا بروز جنگ داخلی با توطئه ی یک طرف شده دلیل بر عدم کفایت ؟! اگر اینطوره که تاریخ شاهنشاهی ایران تمامش باید بی کفایتی سیاسی باشه به دلیل بروز درگیری های داخلی و شورش های مقطعی و غیر مقطعی !

بله سیاستمدار کسی است که خودش وضعیتش با پایین ترین مردم جامعه یکسان باشه و کسی در حیطه ی حکومتش سر گرسنه بر بالین نذاره.نه کسی که احادیث امام صادق رو به دروغ بهش نسبت بدن !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter