حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

پروفسور کریستین بارتلمه (خاورشناس مشهور آلمانی) : زن در ایران باستان و دوره ی ساسانیان حکم «کالا» را داشت و اصلا شخصیت حقوقی نداشت !

یکی از مواردی که همواره از سوی معاندان و مخالفان اسلام مورد هجمه قرار می گیرد ، جایگاه زن در اسلام می باشد.

یکی از اصلی ترین گروه های مخالف و معاند نیز باستان ستایان و باستان گرایان افراطی و زرتشتی ها می باشند.حال آن که بر اساس کتب معتبر و تاریخ و نظرات کارشناسان ، این زن در دوره های مختلف ایران باستان و به خصوص دوره ی ساسانی (دینی ترین و زرتشتی ترین حکومت تاریخ ایرانِ عزیز و بزرگ) می باشد که در بدترین جایگاه قرار داشته است.

پروفسور کریستین بارتلمه - خاور شناس مشهور آلمانی - در خطابه ی معروف خودش می گوید :

در امپراتوری ساسانی ، بنا بر قوانین متداول از قدیم ، زن شخصیت حقوقی نداشت.یعنی زن شخص فرض نمی شد ، بلکه شیء پنداشته می گردید.به عبارت دیگر وی شخصی که صاحب حقی باشد به شمار نمی رفت ، بلکه چیزی که می توانست از آنِ کسی ، حق کسی شناخته شود ، به شمار می رفت.به طور خلاصه زن دارای حقوقی نبود.

بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 40، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.

شایان ملاحظه است که در مبحث ازدواج ، با وجود تجدد در فکر ، در حقوق ساسانی همچنان اندیشه ی دیرین «زن شیء است  نه شخص» کاملا از میان نرفته و خودنمایی می کند.

بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 50، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.

نکته ی مهم (1) : نکته ی مهمی که لازم است به آن اشاره کنیم آن است که پروفسور کریستین بارتلمه اساسا از مدافعان غالب اقدامات دوره ی ساسانیان می باشد و حتی معتقد است در دوره ی ساسانی بسیاری از قوانین مترقی وضع شد و وضع زن روز به روز بهتر می شد و با وجود چنین اعتقادی باز تصریح می کند که زن کماکان این جایگاه را داشته است ! یعنی اساسا پروفسور کریستین بارتلمه نه از دیدگاه یک منتقد بلکه در غالب موارد از دیدگاه یک مدافع این مطالب را نگاشته است و این مطلب مهم بر هرکسی که تنها یک بار این کتاب را از ابتدا تا انتها بخواند واضح و مبرهن است.

نکته ی مهم (2) : پروفسور کریستین بارتلمه صراحتا می گوید که عدم وجود شخصیت حقوقی برای زن مبتنی بر قوانین قدیم بوده و این بدان معناست که قبل از ساسانیان نیز زنان ایرانی فاقد شخصیت حقوقی بوده اند و شیء و کالا به حساب می آمده اند ! (این را بگذارید کنار ادعاهای افسانه ای باستان ستایان و باستان گرایان افراطی و زرتشتیان که غالبا یا از خیالبافی خود مطالبی را مکتوب می کنند و یا این که به منابعی استناد می کنند که نویسندگان آن ها غالبا افرادی متعصب بوده و در اغلب موارد نیز مواردی را بدون منبع و پشتوانه ی تاریخی ذکر می کنند !)

اهمیت و اعتبار کتاب

در باب اعتبار و اهمیت کتاب فوق به ذکر بخشی از عبارات مترجم کتاب یعنی دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی (پژوهشگر و استاد و متخصص روان شناسی) اشاره می کنیم :

تحقیقات بارتلمه درباره ی حقوق ساسانی ، هنوز پس از نیم قرن ، تقریبا تنها مدرک و مطمئن ترین مرجع مستند درباره ی حیات حقوقی عصر ساسانی به شمار می رود.


ما قسمت اعظم از اطلاعات کنونی خود را درباره ی زندگانی حقوقی نیاکان خویش در عصر ساسانی ، بدون شک ، مدیون زحمات جان فرسا ، اندیشه ی خالی از غرض ، زبان شناسی و ایران شناسی عمیق و حوصله ی اعجاب انگیز این خاورشناس ارجمند و فقید هستیم.
.
.
.
کریستین سن در اثر گرانبهای خود به نام «ایران در زمان ساسانیان» تصریح می کند که توصیفی را که وی از حیات حقوقی زنان در عصر ساسانیان می کند ، همه را مدیون تحقیقات بارتلمه است.
خطابه ی بارتلمه درباره ی حقوق زن در امپراتوری ساسانی که اینک ترجمه ی آن را در اختیار دارید ، در حقیقت نتیجه ی یک عمر تحقیقات و عصاره ی مطالعات وی بر روی متون حقوقی پهلوی و سریانی است ، که او خود به پاره ای از آن ها در آغاز خطابه اشاره می کند.

بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 7 و 8، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۴
فرشید ایرانی | Farshid Irani

انجمن جوانان زرتشتی

انجمن زرتشتیان تهران

انجمن زرتشتیان کرمان

انجمن زرتشتیان یزد

انجمن زردشتیان تهران

انجمن زردشتیان کرمان

انجمن زردشتیان یزد

انجمن زنان زرتشتی

اهانت به زن در اسلام

اهانت به زن در ایران باستان

بهرام مشیری زن در اسلام

توهین به زن در اسلام

جایگاه زن آیین زرتشت

جایگاه زن در اسلام

جایگاه زن در ایران

جایگاه زن در ایران باستان

جایگاه زن در دوره ساسانیان

جایگاه زن در دوره هخامنشیان

جایگاه زن در دوره ی ساسانیان

جایگاه زن زرتشتی گری

حقوق زن در آیین زرتشت

حقوق زن در اسلام

حقوق زن در ایران باستان

دانلود کتاب بارتلمه

دانلود کتاب زن در حقوق ساسانی

دروغ های بهرام مشیری

دین بهی

زرتشتی گری

زرتشتیان ایران

زردشتیان ایران

زن در آیین زرتشت

زن در ایران باستان

زن در حقوق ساسانی بارتلمه

زن در دوره ی ساسانیان

زن ستیزی در اسلام

زن ستیزی در ایران باستان

سایت امرداد

سایت برساد

سایت خردگان

سایت خردگان زن در ایران

سایت راه راستی

سایت همازور

سایت همازور زن در ایران باستان

سایت پارسیان دژ

سایت پارسیان دژ زن در ایران

شبهات اسلام ستیزان

شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

شبهات ایران باستان

شبهات ایران ستیزان

شبهات باستان ستایان

شبهات باستان گرایان

شبهات بهرام مشیری

شبهات در مورد جایگاه زن در اسلام

شبهات زرتشتی گری

شبهات زن در اسلام

شخصیت حقوقی زن در ایران باستان

شخصیت حقوقی زن در دوره ساسانیان

شیء بودن زن در ایران باستان

شیء بودن زن در دوره ساسانیان

فرشید ایرانی

فرشید شرفی

فرشید شرفی شبکه ولایت

مقام زن در اسلام

مقام زن در ایران باستان

مقام زن در دوره ساسانیان

موبد اردشیر خورشیدیان

موبد شهزادی

موبد مهران غیبی

پاسخ به باستان گرایان

پاسخ به بهرام مشیری

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

پاسخ به شبهات باستان ستایان

پاسخ به شبهات باستان گرایان

پاسخ به شبهات بهرام مشیری

پاسخ به شبهات در مورد زن در اسلام

پاسخ به شبهات زردشتیان

پاسخ به شبهات زن در اسلام

پایگاه خردگان

پایگاه خردگان زن در ایران

کالا بودن زن در ایران باستان

کالا بودن زن در دوره ساسانیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter