حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابن عاشور (عالم سرشناس اهل سنت) و اعتراف به اعتقاد ابن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن [معوذتین و سوره ی خلع]


یکی از تهمت هایی که مخالفین شیعه همواره علیه شیعیان مطرح می کنند، مساله ی تحریف قرآن است.این تهمت در حالی علیه شیعیان مطرح می شود که مصادیق و نمونه های آن به وفور در روایات و اقوال برخی از علمای مخالفین شیعه یافت می شود.


در این مطلب به بیان اعتقاد اعتقاد ابن مسعود به «تحریف به زیاده» و «تحریف به نقصان» از زبان ابن عاشور (عالم سرشناس اهل سنت) می پردازیم.
ابن عاشور در کتاب تفسیرش می نویسد :

وَتَسْوِیرُ الْقُرْآنِ مِنَ السُّنَّةِ فِی زَمَنِ النَّبِیءِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَقَدْ کَانَ الْقُرْآنُ یَوْمَئِذٍ مُقَسَّمًا إِلَى مِائَةٍ وَأَرْبَعَ عَشْرَةَ سُورَةً بِأَسْمَائِهَا، وَلَمْ یُخَالِفْ فِی ذَلِکَ إِلَّا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ فَإِنَّهُ لَمْ یُثْبِتِ الْمُعَوِّذَتَیْنِ فِی سُوَرِ الْقُرْآنِ، وَکَانَ یَقُولُ: «إِنَّمَا هُمَا تَعَوُّذٌ أَمَرَ اللَّهُ رَسُولَهُ بِأَنْ یَقُولَهُ وَلَیْسَ هُوَ مِنَ الْقُرْآنِ» ، وَأَثْبَتَ الْقُنُوتَ الَّذِی یُقَالُ فِی صَلَاةِ الصُّبْحِ عَلَى أَنَّهُ سُورَةٌ مِنَ الْقُرْآنِ سَمَّاهَا سُورَةَ الْخَلْعِ وَالْخَنْعِ، وَجَعَلَ سُورَةَ الْفِیلِ وَسُورَةَ قُرَیْشٍ سُورَةً وَاحِدَةً.


ابن عاشور، محمد الطاهر (متوفای1284هـ) التحریر والتنویر،ج1،ص 85، الناشر : الدار التونسیة للنشر - تونس، سنة النشر: 1984 هـ .


سوره بندی قرآن از سنت در زمان پیامبر می باشد . قرآن در آن زمان 114 سوره همراه با اسامی سوره ها داشت و فقط عبد الله بن مسعود در این زمینه مخالفت کرد چرا که او معوذتین (سوره های ناس و فلق) را در سوره های قرآن نمی نوشت و می گفت : «این دو تعویذ هستند که خداوند به پیامبر دستور داده آن ها را بگوید و جزو قرآن نیستند»، و ابن مسعود قنوتی که در نماز صبح گفته می شود را به عنوان یک سوره ی قرآن به حساب آورده است و آن را سوره ی خلع و خنع نامیده است و وی سوره های فیل و قریش را یک سوره به حساب آورده است.

بنا بر این اگر عبد الله بن مسعود صحابی امروز زنده می بود و قرآنی که در دست ما می باشد را می دید، هم قائل به تحریف به نقصان می شد (به دلیل اعتقاد به قرآنی بودن دعای قنوت) و هم قائل به تحریف به زیاده می شد. (به دلیل اعتقاد به عدم قرآنی بودن معوذتین)

آیا مخالفین شیعه عبد الله بن مسعود صحابی را تکفیر خواهند کرد ؟!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter