حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

شهاب الدین الألوسی (عالم مشهور سَلَفی) : توسل به جاه پیامبر جائز است !

یکی از وجوه تمایز وهابیت ضاله و مسلمانان ، نفی جواز توسل به انبیاء و اوصیاء و اولیاء پس از وفاتشان می باشد و ابن تیمیة – لعنة الله علیه – اولین کسی است که حرمت آن را به شکل گسترده و جدی اظهار کرد و پس از او نیز عده ای متعصب و معاند کلامش را پی گرفتند.


تا کنون اقوال مختلفی در باب جواز توسل و استغاثه از قول علمای مخالفین شیعه برای شما قرار داده ایم و در این مطلب نیز به سخنان «شهاب الدین الألوسی» - عالم سَلَفی و شیعه ستیز - می پردازیم.

وبعد هذا کله، أنا لا أرى باساً فی التوسل إلى الله تعالى بجاه النبی - صلى الله علیه وسلم - عند الله حیاً ومیتاً. ویراد من الجاه معنى یرجع إلى صفة من صفاته تعالى، مثل أن یراد به المحبة التامة المستدعیة عدم رده وقبول شفاعته. فیکون معنى قول القائل: إلهى أتوسل بجاه نبیک - صلى الله علیه وسلم -، أن تقضى لى حاجتى - إلهى أجعل محبتک له وسیلة فی قضاء حاجتى. ولا فرق بین هذا وقولک: إلهى أتوسل برحمتک أن تفعل کذا، إذ معناه أیضاً إلهى اجعل رحمتک وسیلة فی فعل کذا. بل لا أرى باساً أیضاً بالإقسام على الله بجاهه - صلى الله علیه وسلم - بهذه المعنى.


الآلوسی البغدادی الحنفی، أبو الفضل شهاب الدین السید محمود بن عبد الله (متوفاى1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج7،ص 180، المحقق: ماهر حبوش، الناشر: مؤسسة الرسالة – بیروت، الطبعة: الأولى، 1431 ه 2010 م.


و بعد از این همه، من در توسل به خداوند به وسیله ی جاه پیامبر در پیشگاه خدا چه در زمان حیات پیامبر و چه در زمان ممات ایشان مشکلی نمی بینم و مقصود از جاه آن چیزی است که به صفتی از صفات خداوند بر می گردد مانند آن که محبت تمام و کمال مقصود باشد که انتظار قبول شفاعت او و عدم رد آن می رود.پس معنای این کلام که «خداوندا به جاه نبی تو توسل می کنم که حاجتم را برآورده سازی» آن است که «خداوندا محبتت نسبت به پیامبر را وسیله ای برای برآورده ساختن حاجتم قرار می دهم» و فرقی بین این سخن و این که بگویی «خداوندا به رحمتت توسل می جویم که چنین کنی» نمی باشد چرا که معنایش آن است که خداوندا رحمتت را وسیله ای برای انجام این کار قرار می دهم.بلکه من مشکلی در قسم دادن خداوند به جاه پیامبر به این معنا نمی بینم.

مشاهده می فرمایید که شهاب الدین الألوسى سَلَفی توسل به جاه پیامبر و قسم دادن خداوند به جاه پیامبر را امری جائز می داند.

نظرات  (۲)


. «...الَّذِی تُسَمُّونَهُ الْبُومَ فَإِنَّهُ مِنْ یَوْمِ قُتِلَ الْحُسَیْنُ یَسْکُنُ نَهَاراً وَ یَنْدُبُنَا لَیْلًا»؛‌ خصیبی، حسین بن حمدان، الهدایة الکبری، ص 252، بیروت، البلاغ،  1419ق.
ابراهیم سلام....
میشه بگی این روایت صحت داره یا نه؟ درباره جغد هست.ممنون
پاسخ:
وعلیکم السلام

این روایت در کتاب الهدایة از خصیبی اومده که مولف کتاب شخص مورد اعتمادی نیست.اگر روایت از کتاب دیگری هست بفرستید.

موفق باشید.
اما خیلی سوزناک و ناراحت کننده بود.....
ابراهیم ..شیخ احمد کافی چه جایگاهی نزد شیعه داره؟چند تا صوت مهدوی داشت گوش دادم...نزد شما آدم معتبریه؟
پاسخ:
بله.موارد مشابه معتبر در کتب شیعه و سنی کم نیست.

شیخ احمد کافی یک منبری و روضه خوان و واعظِ دل سوخته ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بودند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter