حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آلوسی سَلَفی : فقط جاهل و حسود در ابوحنیفه طعن وارد می کند + پاسخ جالب محقق سَلَفی به آلوسی

ابوحنیفه (امام مذهب حنفی) و از علمای مخالفین شیعه از سوی بسیاری از بزرگان مخالفین، کافر و فاسق و گمراه و ... خوانده شده است.


آلوسی سَلَفی با دیدن این طعونات قصد دفاع از ابوحنیفه را داشته است و کلامی از وی صادر شده که محقق سَلفی - وهابی پاسخ او را به شکلی جالب در پاورقی کتاب ارائه کرده است!


آلوسی در کتاب «تجرید السنان فی الذب عن أبی حنیفة النعمان» می نویسد :

وأما إنکار أهل الحدیث علیه فلم ینکر علیه إلا حاسد، أو متعنت جاهل بمعانی الأحادیث ،لیس له قدم فی باب الدرایة، وإن کان عد فی عداد أهل الروایة، ولقد طعن الحساد فی حقه کثیرا، حتى صنفوا فی طعنه کتبا ورسائل قصدا لإخفاء إسمه، ومحو رسمه، لما رأوا من انکباب الناس على مذهبه، وإختیارهم لمشربه .....


الألوسی، محمود شکری (المتوفى 1342 هـ)، تجرید السنان فی الذب عن أبی حنیفة النعمان،ص 152 و 153، محقق : ایاد بن عبد اللطیف بن ابراهیم القیسی، الناشر : دار النوادر، الطبعة : الأولى، 1438 هـ - 2017 م.


اما در مورد ایراد و اشکال گرفتن اهل حدیث بر او (ابوحنیفه) [می گویم که] جز فرد حسود یا معاند جاهل به معانی احادیث که سابقه ای در باب فهم احادیث ندارد بر او اشکال نمی گیرد حتی اگر در شمار اهل روایت و حدیث باشد و افراد حسود بسیار در حق ابوحنیفه طعن وارد کرده اند تا جایی که زمانی که روی آوردن مردم به مذهب ابوحنیفه و انتخاب راه و روش او را دیند، در باب وارد ساختن طعن در او کتاب ها و رسائلی را با هدف مخفی ساختن و محو اسم و رسم ابوحنیفه تالیف کرده اند .....

محقق کتاب - ایاد بن عبد اللطیف بن ابراهیم القیسی - در مورد کلام آلوسی می نویسد :

والشافعی له روایة أکثر من أبی حنیفة، وهو متفق على عدالته، ولیس ذلک للإمام أبی حنیفة .....
هذا الکلام فیه مبالغة مقابلة للذم الذی مارسه الشافعیة لهذا الإمام؛ فقد تکلم جمهرة من أهل العلم، منهم: الإمام سفیان الثوری، ویحیى بن سعید القطان، والبخاری: والنسائی، وابن عدی. أفیکون هؤلاء کلهم حسّادًا لأبی حنیفة؟!


الألوسی، محمود شکری (المتوفى 1342 هـ)، تجرید السنان فی الذب عن أبی حنیفة النعمان،ص 152 و 153، محقق : ایاد بن عبد اللطیف بن ابراهیم القیسی، الناشر : دار النوادر، الطبعة : الأولى، 1438 هـ - 2017 م.


شافعی بیشتر از ابوحنیفه روایت دارد و عدالت او محل اتفاق است اما ابوحنیفه اینطور نیست .....
این کلام (کلام آلوسی در حسود و جاهل خواندن مخالفین ابوحنیفه) دارای زیاده روی در مورد سرزنش و ذم شافعی مذهبان نسبت به ابوحنیفه است چرا که جمهور اهل علم بر ضد ابوحنیفه صحبت کرده اند.از جمله ی آن ها : سفیان ثوری،یحیی بن سعید القطان،بخاری،نسائی،ابن عدی.آیا همه ی ای« ها نسبت به ابوحنیفه حسادت ورزیده اند ؟!

ملاحظه می فرمایید که چگونه این محقق سلفی جایی برای دفاع از ابوحنیفه باقی نمی گذارد و کلام آلوسی سَلَفی در دفاعاز ابوحنیفه را رد کرده و به سرزنش و ذم ابوحنیفه از سوی شافعی مذهب ها و همچنین بزرگان اهل سنت اشاره می کند.

نظرات  (۲)

ممنون از مطالب خوبتون در مورد این جاهل مطالب زیادی بزارید .. در مورد دیگر ائمه اهل خلاف هم مطلبی اگر در ذمشان باشه قرار بدید ممنون
پاسخ:
خواهش می کنم. ان شاء الله.
سلام و خسته نباشید
استاد لطفا درباره صحابه یه منبع قوی که فارسی هم ترجمه شده باشه معرفی کنید.ملی گراها و باستانگراهای افراطی چندی هست به حضرت سلمان سلام الله حمله کردند.ممنون میشم درباره ایشون هم منبعی معرفی کنید.در اینترنت چند مقاله خوندم اما کافی نبود.
ممنون از لطف شما
پاسخ:
وعلیکم السلام / ممنون

تاکنون کتاب خوبی که با محوریت پاسخ به شبهات اسلام ستیزان در مورد شخصیت سلمان فارسی رحمه الله باشه ندیده ام و ان شاء الله قصد داریم تا در این وبلاگ به اون شبهات هم پاسخ بدیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter