حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابن تیمیة : بسیاری از کُرد ها و شافعی ها و حنفی ها اهل تشبیه و تجسیم هستند !

از مسائل بسیار واضحی که اثبات آن نیز کار سختی نمی باشد، منتهی شدن تفکر توحیدی سلفی ها و اهل الحدیث به تجسیم و تشبیه است اما داستان وقتی جالب می شود که ابن تیمیة تصریح می کند که بسیاری از شافعی ها و حنفی ها نیز قائل به تشبیه و تجسیم هستند !

فقلت: المشبهة والمجسمة فی غیر أصحاب الإمام أحمد أکثر منهم فیهم، هؤلاء أصناف: الأکراد کلهم شافعیة وفیهم من التشبیه والتجسیم ما لا یوجد فی صنف آخر وأهل جیلان فیهم شافعیة وحنبلیة، قلت: وأما الحنبلیة المحضة فلیس فیهم من ذلک ما فی غیرهم، وکان من تمام الجواب أن الکرامیة المجسمة کلهم حنفیة.



ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى728 هـ)، مجموع الفتاوى، ج3، ص 185، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الناشر: مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف - المدینة النبویة، المملکة العربیة السعودیة، عام النشر: 1416هـ/1995م.


ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى728 هـ)، مجموع الفتاوى، ج3، ص 197، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الناشر: مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف - المدینة النبویة، المملکة العربیة السعودیة، عام النشر: 1416هـ/1995م.


پس من (ابن تیمیة) می گویم : اهل تشبیه و تجسیم در غیر اصحاب احمد بن حنبل بیشتر از اصحاب احمد بن حنبل هستند و و این ها چند گروه هستند : کرد ها که همه ی آن ها شافعی هستند و به قدری تشبیه و تجسیم در بین آنان وجود دارد که در گروه دیگری یافت نمی شود و اهل گیلان شافعی و حنبلی هستند. من (آلوسی) می گویم : اما در بین حنبلی های خالص چیزی از آن چه در غیرشان وجود دارد یافت نمی شود و جواب کامل و تام آن که کرامیه [1] مجسمه تمامشان حنفی هستند.

بر مبنای کلام ابن تیمیة :

الف) در بین حنبلی ها عده ی قلیلی اهل تشبیه و تجسیم هستند.


ب) بسیاری از شافعی ها و کرد هایی که شافعی هستند اهل تشبیه و تجسیم هستند تا جایی که در سایر اصناف این مقدار تشبیه و تجسیم وجود ندارد.


ج) تمام کرامیه که اهل تجسیم هستند، حنفی مذهب می باشند.

[1] الکرامیة: وهم أتباع أبو عبد الله محمد بن کرام الذی اختار من المذاهب أردأها، ومن الأحادیث أضعفها، ومال إلى التشبه. وأجاز حلول الحوادث فی ذات الباری سبحانه وتعالى. وقال إن الله لا یقدر على إعادة الأجسام والجواهر، إنما یقدر على ابتدائها. وبالغوا فی الإثبات إلى حدّ التشبیه والتجسیم (فلم یمتنعوا من تسمیة صفات الله أعراضاً، کما لم یمتنعوا من تسمیته جسماً).


معجم البدع،ص471 ط دار العاصمة


کرامیة : پیروان ابو عبد الله محمد بن کرام هستند. کسی که از بین مذاهب بدترین آن و از بین احادیث ضعیف ترینشان را انتخاب کرد و به تشبیه گرایش پیدا کرد و حلول حوادث در ذات خداوند را جایز دانست و گفت که خداوند قادر بر اعاده ی اجسام و جوهر اشیاء نیست و فقط قادر بر خلق ابتدائی آن ها می باشد و کرامیة در اثبات صفات خداوند تا حد تشبیه و تجسیم زیاده روی کردند  و از نامگذاری صفات خدا به «اعراض» خودداری نکردند همانطور که از دادن صفت «جسم» به خداوند خودداری نکردند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter