حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

بن عثیمین : برخی از علمای اهل سنت استعمال دخانیات را واجب و مستحب دانسته اند !

با مطالعه و بررسی کتب فقهی و فتاوای فقهی مخالفین شیعه، به آراء و نظرات عجیبی برخورد می کنیم که استحباب یا وجوب استعمال دخانیات یکی از آن هاست !
بن عثیمین – عالم مشهور سلفی – در این باره می نویسد :

وأما مسألة الدخان، فالدخان أهون من هذه المسألة؛ لأن الدخان قد اختلف فیه العلماء من قدیم الزمان وحدیثه، فمنهم من قال: إنه مباح، ومنهم من قال: إنه مکروه، ومنهم من قال: إنه حرام، ومنهم من قال: إنه مستحب، ومنهم من قال: إنه واجب، نعم أول ما خرج على الناس اختلفوا فیه کعادة الأشیاء الجدیدة، الذین قالوا إنه واجب کیف یصیر واجباً؟ قال: نعم. لو فرضنا بعد ما أذن المؤذن والإنسان یشرب الدخان وله ساعة، أو ساعتین ما شرب وهو دایخ الآن ما یمکن یروح یصلی إلا إذا شرب سیجارة، قالوا: فلابد أن یشرب من أجل أن یصلی بطمأنینة، فقالوا: هذا یجب «لا صلاة بحضرة طعام ولا وهو یدافع الأخبثان». لکنا نقول: هذا لنبین للناس أن مسألة الدخان تحریمه لیس إجماعیاً، بل هو مختلف فیه.

اللقاءات الشهریة (اللقاءات من 61 إلى 77)،ج4،ص355 ط مؤسسة الشیخ محمد بن صالح العثیمین الخیریة

اما در مورد مساله ی دخانیات، مساله ی دخانیات آسان تر از این مساله [دادن اختیار طلاق به زن] می باشد.چرا که علماء در زمان قدیم و در زمان اخیر در مورد مساله ی دخانیات اختلاف کرده اند.بعضی از علماء گفته اند : مباح است (!!!)، و بعضی از علماء گفته اند مکروه است و برخی از علماء گفته اند حرام است و برخی از آنان گفته اند مستحب است (!!!) و برخی از علماء گفته اند واجب است (!!!). بله اولین بار که مردم با این پدیده (دخانیات) رو به رو شدند همچون طبیعت پدیده های جدید در مورد آن اختلاف کردند.کسانی که گفتند استفاده از دخانیات واجب است چگونه واجب می شود ؟ گفت : بله.اگر فرض کنیم بعد از این که موذن اذان گفت و انسان در حال استفاده از دخانیات است و یک یا دو ساعتی است که از دخانیات استفاده نکرده و الان خُمار است و امکان ندارد که او بتواند برود و نماز بخواند مگر این که یک سیگار بکشد در چنین حالتی گفته اند باید از دخانیات استفاده کند تا بتواند با آرامش نماز بخواند و گفته اند واجب است. [همانطور که در حدیث است] به هنگام آماده بودن غذا یا به وقت غلبه ی ادرار و مدفوع بر انسان خواندن نماز صحیح نیست.اما ما این مطالب را می گوییم تا برای مردم تبیین کنیم که حرام دانستن استفاده از دخانیات یک مساله ی اجماعی نیست بلکه در تحریم آن اختلاف شده است.

لینک مطالعه ی مطلب فوق از وبسایت رسمی بن عثیمین :

http://binothaimeen.net/content/1652

لینک کلیپ مربوط به مطلب فوق (صوت بن عثیمین) :

http://www.aparat.com/v/N6Ag8

https://www.youtube.com/watch?v=_sRDSRNmO1o

بر اساس این مطلب :

الف) مخالفین شیعه در تحریم استعال دخانیات اختلاف دارند.


ب) برخی از فقهاء مخالفین استعمال دخانیات را «واجب» و برخی «مستحب» و برخی هم «مباح» می دانند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter