حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ظافر القاسمی (استاد علوم اسلامی – اهل سنت) : علی بن ابی طالب اعلم به علم قضاوت بود و با احدی از صحابه مشورت نکرد اما با او مشورت می کردند


یکی از مطالب مسلم تاریخی، علم بی نظیر امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام می باشد تا جایی که به گواهی " ظافر القاسمی " استاد علوم اسلامی اهل سنت، ایشان در علم قضاوت اعلم و سر آمد بودند و با ایشان بسیار مشورت می شد اما با احدی از صحابه مشورت نکردند.

على هذا النحو نشأت شورى القضاء منذ فجر الإسلام ،أیام الراشدین. فلا نجد أحدا منهم یستحی من الإستشارة ،لا أبا بکر، ولا عمر، ولا عثمان. أما علی بن ابی طالب فقد کان اقضى الصحابة والظاهر انه کان یستشار ولایستشیر. ومن یدری ؟ فإن ورع الإمام ربما دعاه لأن یسأل وأن یستشیر ولکن لم ترو لنا الکتب حادثه استشار فیها علی أحد من الصحابة.

نظام الحکم فی الشریعة والتاریخ الاسلامی،ج2،ص329 ط دار النفائس

به همین نحو از فجر اسلام در دوره ی خلافت خلفای راشدین شورای قضاوت شکل گرفت. ما احدی از آنان را نمی یابیم که از مشورت گرفتن حیا کنند نه ابوبکر و نه عمر و نه عثمان. اما علی بن ابی طالب اعلم صحابه به علم قضاوت بود و ظاهر آن است که با او مشورت می کردند و او با کسی مشورت نمی کرد و چه کسی می داند ؟ ورع امام چه بسا او را به این می خوانده که سوال کند و مشورت بگیرد اما کتاب ها برای ما حادثه ای را نقل نکرده که در آن علی بن ابی طالب از احدی از صحابه مشورت نگرفته باشد.

نکات مهم :

الف) علی بن ابی طالب ،امیر المومنین، اعلم صحابه در علم قضاوت بوده اند.

ب) علی بن ابی طالب ،امیر المومنین، محل رجوع و مشورت صحابه بوده اند اما با احدی از صحابه مشورت نکرده اند و تاریخ نیز این را نقل نکرده و قطعا چنین چیزی نشان دهنده ی اعلمیت نسبت به صحابه می باشد.

ج) اگر بر فرض خبری مبنی بر مشورت امیر المومنین با سایرین یافت شود، این نشان دهنده ی ورع ایشان است و نه احتیاجشان به علم دیگران !

از همین رو برخی از علمای مخالفین به مطلبی جالب اشاره کرده اند :

وَکَانَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ قَلِیلَ الِاسْتِشَارَةِ فِیهَا فَقِیلَ لِأَنَّهُ لَمْ یَبْقَ فِی عَصْرِهِ عَدِیلٌ یُشَاوِرُهُ .....

الحاوی الکبیر،ج16،ص48 ط دار الکتب العلمیة

و علی بن ابی طالب در این موارد قلیل الاستشاره بود (کم مشورت می کرد). پس گفته شده که در زمانش کسی هم تراز وی باقی نمانده بود که با او مشورت کند .....

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیر المومنین

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

* به دلیل سوء استفاده ی عده ای از مطالب موجود در وبلاگ، از این پس نقل مطالب صرفا با ذکر منبع (به صورت درج لینک) مجاز بوده و در غیر این صورت شرعا حرام می باشد.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۵
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۲)

۱۶ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۳۲ عبدخدا حسانه
سلام
تشکر
اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد وَ آلِـ مُحَـمَّد وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم
جناب یعقوبی از علمای اهل سنت هستند؟؟ میشه شرح حالشو بیارید؟؟
پاسخ:
بنا بر قول برخی از محققین ، یعقوبی شیعی هست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter