حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

جواز توسل به اموات از دید جمهور علمای اهل سنت (الموسوعة الفقهیة الکویتیة)



یکی از وجوه تمایز وهابیت ضاله و مسلمانان ، نفی جواز توسل و استغاثه به انبیاء و اوصیاء و اولیاء پس از وفاتشان می باشد و ابن تیمیة – لعنة الله علیه – اولین کسی است که حرمت آن را به شکل گسترده و جدی اظهار کرد و پس از او نیز عده ای متعصب و معاند کلامش را پی گرفتند.

اکنون به بیان جواز توسل به اموات از دید جمهور علمای اهل سنت بر مبنای کتاب " الموسوعة الفقهیة الکویتیة " می پردازیم.

الْقَوْل الأْوَّل: جَوَازُ التَّوَسُّل بِالأْنْبِیَاءِ وَالصَّالِحِینَ حَال حَیَاتِهِمْ وَبَعْدَ مَمَاتِهِمْ. قَال بِهِ مَالِکٌ، وَالسُّبْکِیُّ، وَالْکَرْمَانِیُّ، وَالنَّوَوِیُّ، وَالْقَسْطَلاَّنِیُّ، وَالسَّمْهُودِیُّ، وَابْنُ الْحَاجِّ، وَابْنُ الْجَزَرِیِّ.

الموسوعة الفقهیة الکویتیة،ج4،ص24 ط وزارة الأوقاف والشئون الإسلامیة – الکویت

قول اول : جواز توسل به انبیاء و صالحین در حال حیاتشان و پس از وفاتشان.مالک و سبکی و کرمانی و نووی و قسطلانی و سمهودی و ابن الحاج و ابن الجزری این نظر را داشته اند.

التَّوَسُّل بِالنَّبِیِّ بَعْدَ وَفَاتِهِ : اخْتَلَفَ الْعُلَمَاءُ فِی مَشْرُوعِیَّةِ التَّوَسُّل بِالنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَعْد وَفَاتِهِ کَقَوْل الْقَائِل: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِنَبِیِّک أَوْ بِجَاهِ نَبِیَّک أَوْ بِحَقِّ نَبِیَّک، عَلَى أَقْوَالٍ :

الْقَوْل الأْوَّل :

ذَهَبَ جُمْهُورُ الْفُقَهَاءِ (الْمَالِکِیَّةُ وَالشَّافِعِیَّةُ وَمُتَأَخِّرُو الْحَنَفِیَّةِ وَهُوَ الْمَذْهَبُ عِنْدَ الْحَنَابِلَةِ) إِلَى جَوَازِ هَذَا النَّوْعِ مِنَ التَّوَسُّل سَوَاءٌ فِی حَیَاةِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَوْ بَعْدَ وَفَاتِهِ.

الموسوعة الفقهیة الکویتیة،ج14،ص156 ط وزارة الأوقاف والشئون الإسلامیة – الکویت

توسل به پیامبر پس از وفاتش : علماء در مورد مشروعیت توسل به پیامبر بعد از وفاتشان مانند این قول که شخص بگوید " اللهم انی اسالک بنبیک او بجاه نبیک او بحق نبیک " بر چند قول اختلاف کرده اند.

قول اول :

جمهور فقهاء (مالکی مذهب ها و شافعی ها و متاخرین حنفی مذهب ها و حنبلی ها) این نوع توسل را چه در حیات پیامبر و چه پس از وفاتشان جائز دانسته اند.

آیا وهابیون ، اکثر علمای اهل سنت را اهل بدعت و مروّج بدعت و شرک خواهند خواهند ؟!

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

* به دلیل سوء استفاده ی عده ای از مطالب موجود در وبلاگ، از این پس نقل مطالب صرفا با ذکر منبع (به صورت درج لینک) مجاز بوده و در غیر این صورت شرعا حرام می باشد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۸
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۲)

۲۸ دی ۹۴ ، ۲۱:۵۹ خون بها عشق
اجرکم عند الله
پاسخ:
تشکر از شما.
مثل همیشه عالی بود
پاسخ:
خواهش میکنم. لطف دارید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter