حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابن حزم آندلسی : برخی از اهل سنت و صحابه و تابعین و فقهاء علی بن ابی طالب را افضل امت پس از پیامبر دانسته اند


یکی از مسائل مسلم تاریخی که بسیاری از مخالفین شیعه نهایت تلاش خود را برای مخفی نگاه داشتن آن به کار بسته اند، افضلیت امیر المومنین علی بن ابی طالب – علیه السلام – بر تمامی امت (پس از پیامبر) می باشد و بسیاری از صحابه و تابعین و علمای اهل سنت نیز به برتری امیر المومنین (ع) بر تمامی امت پس از پیامبر اعتقاد داشته اند.


ابن حزم آندلسی عالم متعصب اهل سنت می نویسد :

اخْتلف الْمُسلمُونَ فِیمَن هُوَ أفضل النَّاس بعد الْأَنْبِیَاء عَلَیْهِم السَّلَام فَذهب بعض أهل السّنة وَبَعض أهل الْمُعْتَزلَة وَبَعض المرجئة وَجَمِیع الشِّیعَة إِلَى أَن أفضل الْأمة بعد رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم عَلیّ بن أبی طَالب وَقد روینَا هَذَا القَوْل نصا عَن بعض الصَّحَابَة رَضِی الله عَنْهُم وَعَن جمَاعَة من التَّابِعین وَالْفُقَهَاء.

الفصل فی الملل والأهواء والنحل،ج4،ص181 ط دار الجیل

مسلمانان در مورد این که بعد از انبیاء – علیهم السلام – چه کسی افضل است اختلاف کرده اند و برخی از اهل سنت و برخی از معتزله و برخی از مرجئه و همه ی شیعیان بر این اعتقادند که افضل امت پس از رسول خدا (ص) علی بن ابی طالب است و این قول در قالب ن از بعضی از صحابه و گروهی از تابعین و فقهاء نقل شده است.

ابن حزم در ادامه می نویسد :

وروینا عَن نَحْو عشْرین من الصَّحَابَة أَن أکْرم النَّاس على رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم عَلیّ بن أبی طَالب وَالزُّبَیْر بن الْعَوام.

الفصل فی الملل والأهواء والنحل،ج4،ص181 ط دار الجیل

و از حدود بیست نفر از صحابه نقل شده است که اکرم الناس (بزرگوارترین مردم) در نزد رسول خدا (ص) علی بن ابی طالب و زبیر بن العوام هستند.

ملاحظه می کنید در مورد افضل امت پس از رسول خدا (ص) در بین اهل سنتاختلاف شده و جمع قابل توجهی از اهل سنت و همچنین برخی از صحابه و تابعین و فقهاء مخالفین علی بن ابی طالب را افضل امت پس از رسول خدا (ص) دانسته اند و البته این امر در مکتب تشیع ثابت و مسلم است.


در مورد بزرگوارترین مردم در نزد پیامبر (ص) نیز در حد تواتر (حدود بیست نفر از صحابه) علی بن ابی طالب (ع) و زبیر بن العوام را بزرگوارترین مردم در نزد پیامبر (ص) معرفی کرده اند که البته این جا لازم است در مورد زبیر بن العوام به نکته ی مهمی اشاره کنیم و آن هم این مطلب است که زبیر بن العوام با خروجش بر امیر المومنین که خلیفه ی رسمی و بر حق بوده اند، تمامی فضائل و درجاتش از درجه ی اعتبار ساقط می گردد و این مطلب بر مبنای تفکرات اهل سنت نیز قابل اثبات است.به عنوان نمونه به یکی از اقوال ابن تیمیة اشاره می کنیم :



وَلِهَذَا کَانَ الْمَشْهُورُ مِنْ مَذْهَبِ أَهْلِ السُّنَّةِ أَنَّهُمْ لَا یَرَوْنَ الْخُرُوجَ عَلَى الْأَئِمَّةِ وَقِتَالَهُمْ بِالسَّیْفِ وَإِنْ کَانَ فِیهِمْ ظُلْمٌ کَمَا دَلَّتْ عَلَى ذَلِکَ الْأَحَادِیثُ الصَّحِیحَةُ الْمُسْتَفِیضَةُ عَنِ النَّبِیِّ .....

منهاج السنة النبویة،ج3،ص391 ط جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة

بنا بر این مشهور مذهب اهل سنت آن است که خروج بر ائمه و جنگیدن مسلحانه با آنان را جائز نمی دانند هرچند که در آنان (ائمه و حاکمان) ظلم وجود داشته باشد همانطور که احادیث صحیح و مستفیض از پیامبر بر این مطلب دلالت دارد .....

و بر همگان واضح است که امیر المومنین (ع) طبق اجماع مسلمین امام مشروع و بر حق بوده ان و با ایشان بیعت شده و در نتیجه خروج بر ایشان مخالفت صد در صدی با قول مستفیض و ثابت از پیامبر است و تمامی کسانی که بر ایشان خروج کرده اند، با امر قطعی پیامبر (ص) مخالفت کرده اند.


البته موارد متعدد دیگری نیز در باب حرمت و منفور بودن خروج بر حاکم (حتی حاکم ظالم و فاسق و حتی کافر !) در مبانی اعتقادی مخالفین شیعه وجود دارد که برای جلوگیری از اطاله ی کلام از بیان آن ها خودداری می کنیم.

همچنین عمر بن الخطاب، زبیر بن العوام و اصحابش را عامل فساد و تباهی در اصحاب پیامبر (ص) می دانسته است :

http://al-shia.blog.ir/post/303

http://nedayeshia.com/umar-ibn-al-khatab-zubair-sahabah-sunnah-islam.html

http://saduq.net/?p=1646

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۱)

۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۱۸ ابراهیم بن شیبة الایرانی
همین مطلب در وبسایت ارزشی :

http://arzeshi.com/645512

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter