حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

بخاری (صاحب صحیح) : ابوحنیفة مرجئی است ! (ارجاء از عقائد پست و منفور و بدعت آمیز در نزد اهل سنت می باشد)



کمتر کسی از علمای اهل سنت را می یابیم که طعنی به ابوحنیفه وارد نکرده باشد و او را گمراه و یا اهل بدعت و صاحب عقائد انحرافی نخوانده باشد.در این مطلب به بیان انحراف و مبتدع بودن ایوحنیفه از لسان بخاری ،صاحب صحیح بخاری، می پردازیم.

بخاری در کتاب " التاریخ الکبیر " خویش می نویسد :

نُعمان بْن ثابت، أَبو حَنِیفَة، الکُوفیُّ : مَولًى لِبَنِی تَیم اللهِ بْن ثَعلَبَة. رَوَى عَنه عَبّاد بْن العَوّام، وابْن المُبارک، وهُشَیم، ووَکِیع، ومُسلم بن خالد، وأبو مُعاویة، والمُقرِئُ. کَانَ مُرجِئًا، سَکَتُوا عنه، وعَنْ رَأیِهِ، وعَنْ حدیثه.

التاریخ الکبیر،ج8،ص81 ط دائرة المعارف العثمانیة

نعمان بن ثابت اوحنیفه، کوفی ، مولی بنی تیم الله بن ثعلبة. عباد بن العوام و ابن المبارک و هشیم و وکیع و مسلم بن خالد و ابو معاویة و مقرئ از او روایت نقل کرده اند. ابوحنیفه مرجئی بود و در مورد او و رایش و حدیثش سکوت کرده اند.

ملاحظه می نمایید که بخاری، ابوحنیفه را صریحا مرجئی می خواند و این یعنی ابوحنیفه در نزد بخاری اهل بدعت به حساب می آید چرا که به اتفاق مسلمین (شیعه و سنی) ارجاء از عقائد ضال و مضل و بدعت آمیز و منفور است.
چند قول از اقوال علماء مخالفین در باب ارجاء و مرجئه را برای شما ذکر می کنیم تا منفور بودن این عقیده در نزد علماء مخالفین واضح گردد :

وکذلک البدع الظاهرة المشهورة من بدعة الخوارج والروافض والقدریة والمرجئة .....

الإخنائیة،ص287 ط دار الخراز

ملاحظه می کنید که ابن تیمیة بر اهل بدعت بودن مرجئه تاکید کرده است.همچنین ابن تیمیة در جایی مرجئه را افرادی پست و سافل می خواند !

قلت لَا تعلم صِحَة هَذَا الْکَلَام عَن یحیى بن معَاذ إِذْ فِی الْإِسْنَاد من لَا نعرفه وَکَلَام یحیى بن معَاذ عِنْدهم دون کَلَام الْکِبَار من أهل التَّحْقِیق فِی الْمُعَامَلَات وَغَیرهَا فَإِنَّهُ یتَکَلَّم فِی الرَّجَاء بِکَلَام یشبه کَلَام سفلَة المرجئة لَا یُوَافق أصُول الْمَشَایِخ الْکِبَار المتمسکین بِالسنةِ ویدعى فِی التَّوْحِید مقَاما هُوَ الْغَایَة وَقد عَابَ عَلَیْهِ ابو یزِید وَغَیره وَکَلَامه یشبه کَلَام الوعاظ وَهِی طَریقَة أبی الْقَاسِم وَنَحْوه.

الاستقامة،ج1،ص186 ط جامعة الإمام محمد بن سعود

همچنین سعید بن جبیر صابئین (عقیده ای از عقاید غیر اسلامی و هم ردیف اهل کتاب) و مرجئه را مانند یکدیگر می داند !

حَدَّثَنِی أَبِی، نا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِیٍّ، نا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ السَّائِبِ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ، قَالَ: مَثَلُ الْمُرْجِئَةِ مَثَلُ الصَّابِئِینَ.

السنة لعبد الله بن احمد،ج1،ص312،ح616 ط دار ابن القیم

آیا امام اعظم اهل سنت و امام حنفی مذهب ها، اهل بدعت است ؟!



رونوشت :


ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۰
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter