حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

اعتقاد علمای اهل سنت به عصمت صحابه از فسق و ضلال !

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۰۴ ب.ظ

اعتقاد علمای اهل سنت به عصمت صحابه از فسق و ضلال !



بسیاری از مواقع از مخالفین شیعه و حتی محققین و علمای آنان می شنویم که می گویند ما اعتقادی به عصمت صحابه نداریم و با این ادعا به توجیه بسیاری از اعمال شنیع و گناهان کبیره و جرائم برخی از صحابه می پردازند ! جدای از این که چنین ادعایی دلیلی قابل قبول برای توجیه جرائم برخی از صحابه نمی باشد، اصل این ادعا نیز باطل و بی اساس است و تنها برای توجیه اعمال ناشایست برخی از صحابه به آن پناه می برند و حقیقت آن است که علمای اهل سنت قائل به عصمت صحابه هستند و تنها میزان عصمتی که برای آنان در نظر گرفته اند متفاوت است.


تفتازانی – از علمای بزرگ و مشهور اهل سنت – به تبیین اعتقاد علمای اهل سنت به عصمت صحابه از هر آن چه موجب فسق و ضلال شود می پردازد.



وذهبوا إلى أنهم محفوظون عما یوجب التضلیل والتفسیق صونا لعقائد المسلمین عن الزیغ والضلالة فی حق کبار الصحابة سیما المهاجرین منهم والأنصار والمبشرین بالثواب فی دار القرار.

شرح المقاصد فی علم الکلام،ج5،ص311 ط عالم الکتب

و علماء بر این اعتقادند که صحابه از آن چه که موجب گمراهی و فسق می گردد به دلیل صیانت عقائد مسلمین از انحراف و ضلالت ، محفوظ هستند به خصوص کبار صحابه و به خصوص مهاجرین و انصار و بشارت داده شدگان به اجر و پاداش در آخرت.



این کلام عین اقرار به عصمت صحابه است و قطعا درجه ای قابل توجه از عصمت است.چرا که عصمت از فسق و ضلال مستوجب آن است که شخص از گناهان و بسیاری از خطاها مصون و معصوم باشد و علمای اهل سنت بنا به تصریح تفتازانی چنین عقیده ای در مورد صحابه دارند.

مطالب مرتبط :

ابن ابی حاتم (از علمای بزرگ اهل سنت) و عصمت صحابه !

http://al-shia.blog.ir/post/302

تفتازانی (از علمای بزرگ اهل سنت) : ابوبکر و عمر و عثمان معصوم هستند !

http://al-shia.blog.ir/post/299

ذهبی (از کبار علمای اهل سنت) : علاوه بر انبیاء، صدیقین و حاکمان عادل هم معصوم هستند !

http://al-shia.blog.ir/post/294

بشر حافی (امام،علامه و شیخ الاسلام اهل سنت) : ابوبکر و عمر معصوم هستند !

http://al-shia.blog.ir/post/265

شمس الدین قرطبی و عصمت صحابه !

http://al-shia.blog.ir/post/262

ابن ابی جمرة (از علمای بزرگ اهل سنت) : صحابه ی اهل بدر معصوم هستند و مرتکب گناه نمی شوند !

http://al-shia.blog.ir/post/208

اعتقاد اهل شام به عصمت ابوبکر و عمر و عثمان !

http://al-shia.blog.ir/post/209




رونوشت :


ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۸
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۳)

۲۸ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۵۴ دوستدار ولایت
سلام . اعتبار کتاب تفسیر قمی رو نزد علما بی ارزش و قابل استناد نیست..
ببخشید میشه یه روایت یا سند از علما بیارید که گفته باشه استناد به این کتاب مورد قبول نیست..
پاسخ:
وعلیکم السلام

به عنوان نمونه آیت الله سبحانی (حفظه الله) :

إن التفسیر المتداول المطبوع کراراً لیس لعلی بن إبراهیم وحده، وإنما هو ملفّق مما أملاه علی بن إبراهیم على تلمیذه أبی الفضل العباس، وما رواه التلمیذ بسنده الخاصّ عن أبی الجارود من الإمام الباقر - علیه السلام - .

.
.
.

وبهذا تبین ان التفسیر ملفق من تفسیر علی بن إبراهیم وتفسیر ابی الجارود، ولکل من التفسیرین سند خاص، یعرفه کل من راجع هذا التفسیر، ثم انه بعد هذا ینقل عن علی بن إبراهیم کما ینقل عن مشایخه الأُخر إلى آخر التفسیر.

وبعد هذا التلفیق، کیف یمکن الاعتماد على ما ذکر فی دیباجة الکتاب لو ثبت کون الدیباجة لعلی بن إبراهیم نفسه.

.
.
.

وقد ذهب بعض اهل التحقیق إلى ان النسخة المطبوعة تختلف عما نقل عن ذلک التفسیر فی بعض الکتب، وعند ذلک لایبقى اعتماد على هذا التوثیق الضمنی ایضاً، فلا یبقى اعتماد لا على السند ولا على المتن.


http://imamsadeq.com/ar/index/book?bookID=133&page=11

۲۸ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۲۵ دوستدار ولایت
شبهه : در کتب شیعه عدالت کل صحابه
وعن علیّ بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن ابن أبی نجران ، عن عاصم بن حمید ، عن منصور بن حازم ، عن أبی عبدالله ( علیه السلام ) ـ فی حدیث ـ قال : قلت : أخبرنی عن أصحاب محمد صدقوا على محمد ( صلى الله علیه وآله ) ، أم کذبوا ؟ قال : بل صدقوا ، قلت : فما بالهم اختلفوا ؟ قال : إن الرجل کان یأتی رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) ، فیسأله المسألة ، فیجیبه فیها بالجواب ، ثم یجیئه بعد ذلک ما ینسخ ذلک الجواب ، فنسخت الاحادیث بعضها بعضا .
http://lib.eshia.ir/11025/27/208

 مجلسی این روایت رو تصحیح کرد
الحدیث الثالث : حسن.

پاسخ:
این مطلب اصلا شبهه نیست و بلکه عقیده ی راسخ شیعه هم همین هست که اصحاب پیامبر (ص) تماما انسان های جلیل القدر و بزرگوار و عادل هستند اما جهل و حماقت طرح کنندگان این مطلب در این هست که میخوان تعریف خودشون از صحابه رو بر حدیث شیعه تطبیق بدن در حالی که تعریف شیعه از صحابه یک چیز هست و تعریف اهل سنت چیز دیگه ! در تعریف اهل سنت هرکس پیامبر رو ببینه و اسلام بیاره میشه صحابی ولو شراب خوار و زنا کار و قاتل و ناصبی و ... باشه اما تعریف شیعه از صحابی و اصحاب پیامبر اصلا چنین افرادی رو داخل در صحابه نمیدونه

تعریف و جایگاه صحابه در نزد شیعه :

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه‏ ع قَالَ: کَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ ص اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفاً ثَمَانِیَةُ آلَافٍ مِنَ الْمَدِینَةِ وَ أَلْفَانِ مِنْ مَکَّةَ وَ أَلْفَانِ مِنَ الطُّلَقَاءِ وَ لَمْ یُرَ فِیهِمْ قَدَرِیٌّ وَ لَا مُرْجِئٌ وَ لَا حَرُورِیٌّ وَ لَا مُعْتَزِلِیٌّ وَ لَا صَاحِبُ رَأْیٍ کَانُوا یَبْکُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ وَ یَقُولُونَ اقْبِضْ أَرْوَاحَنَا مِنْ قَبْلِ أَنْ نَأْکُلَ خُبْزَ الْخَمِیر.


الخصال،ج2،ص640

2- حَدَّثَنِی الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى الْخَشَّابُ عَنْ غِیَاثِ بْنِ کَلُّوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: مَا وَجَدْتُمْ فِی کِتَابِ اللَّهِ فَالْعَمَلُ بِهِ لَازِمٌ لَا عُذْرَ لَکُمْ فِی تَرْکِهِ وَ مَا لَمْ یَکُنْ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ کَانَتْ فِیهِ سُنَّةٌ مِنِّی فَلَا عُذْرَ لَکُمْ فِی تَرْکِ سُنَّتِی وَ مَا لَمْ یَکُنْ فِیهِ سُنَّةٌ مِنِّی فَمَا قَالَ أَصْحَابِی فَخُذُوهُ فَإِنَّمَا مَثَلُ أَصْحَابِی فِیکُمْ کَمَثَلِ النُّجُومِ فَبِأَیِّهَا أُخِذَ اهْتُدِیَ وَ بِأَیِّ أَقَاوِیلِ أَصْحَابِی أَخَذْتُمْ اهْتَدَیْتُمْ وَ اخْتِلَافُ أَصْحَابِی لَکُمْ رَحْمَةٌ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَنْ أَصْحَابُکَ قَالَ أَهْلُ بَیْتِی‏.

بصائر الدرجات،ج1،ص11


 اللَّهُمَّ وَ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً الَّذِینَ أَحْسَنُوا الصَّحَابَةَ وَ الَّذِینَ أَبْلَوُا الْبَلَاءَ الْحَسَنَ فِی نَصْرِهِ، وَ کَانَفُوهُ، وَ أَسْرَعُوا إِلَى وِفَادَتِهِ، وَ سَابَقُوا إِلَى دَعْوَتِهِ، وَ اسْتَجَابُوا لَهُ حَیْثُ أَسْمَعَهُمْ حُجَّةَ رِسَالاتِهِ.
وَ فَارَقُوا الْأَزْوَاجَ وَ الْأَوْلَادَ فِی إِظْهَارِ کَلِمَتِهِ، وَ قَاتَلُوا الْآبَاءَ وَ الْأَبْنَاءَ فِی تَثْبِیتِ نُبُوَّتِهِ، وَ انْتَصَرُوا بِهِ. وَ مَنْ کَانُوا مُنْطَوِینَ عَلَى مَحَبَّتِهِ یَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ فِی مَوَدَّتِهِ. وَ الَّذِینَ هَجَرَتْهُمْ الْعَشَائِرُ إِذْ تَعَلَّقُوا بِعُرْوَتِهِ
، وَ انْتَفَتْ مِنْهُمُ الْقَرَابَاتُ إِذْ سَکَنُوا فِی ظِلِّ قَرَابَتِهِ.فَلَا تَنْسَ لَهُمُ اللَّهُمَّ مَا تَرَکُوا لَکَ وَ فِیکَ، وَ أَرْضِهِمْ مِنْ رِضْوَانِکَ، وَ بِمَا حَاشُوا الْخَلْقَ عَلَیْکَ، وَ کَانُوا مَعَ رَسُولِکَ دُعَاةً لَکَ إِلَیْکَ. وَ اشْکُرْهُمْ عَلَى هَجْرِهِمْ فِیکَ دِیَارَ قَوْمِهِمْ، وَ خُرُوجِهِمْ مِنْ سَعَةِ الْمَعَاشِ إِلَى ضِیقِهِ، وَ مَنْ کَثَّرْتَ فِی إِعْزَازِ دِینِکَ مِنْ مَظْلُومِهِمْ. اللَّهُمَّ وَ أَوْصِلْ إِلَى التَّابِعِینَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ، الَّذِینَ یَقُولُونَ: رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونا بِالْإِیمانِ خَیْرَ جَزَائِکَ. الَّذِینَ قَصَدُوا سَمْتَهُمْ، وَ تَحَرَّوْا وِجْهَتَهُمْ، وَ مَضَوْا عَلَى شَاکِلَتِهِمْ. لَمْ یَثْنِهِمْ رَیْبٌ فِی بَصِیرَتِهِمْ، وَ لَمْ یَخْتَلِجْهُمْ شَکٌّ فِی قَفْوِ آثَارِهِمْ، وَ الِائْتِمَامِ بِهِدَایَةِ مَنَارِهِمْ. مُکَانِفِینَ وَ مُوَازِرِینَ لَهُمْ، یَدِینُونَ بِدِینِهِمْ، وَ یَهْتَدُونَ بِهَدْیِهِمْ، یَتَّفِقُونَ عَلَیْهِمْ، وَ لَا یَتَّهِمُونَهُمْ فِیمَا أَدَّوْا إِلَیْهِم‏.


الصحیفة السجادیة،ص42

 الصحابیّ: من لقى النبیّ صلّى اللّه علیه و آله مؤمنا به و مات على الإیمان و الإسلام، و فیه أقوال اخرى یطلب من مظانها. و التابعی: من لقى الصحابیّ مؤمنا بالنبى صلّى اللّه علیه و آله و مات على الإیمان و الإسلام‏.

بحار الانوار،ج2،ص157  (حاشیه ی کتاب)

هرکسی که تعاریف بالا بر اون صدق کنه قطعا داخل در صحابه هست و عادل و جلیل القدر هست و امید به شفاعت او داریم و قطعا راستگو هست و با این تعاریف در مکتب اهل بیت اصلا و ابدا ناصبی و خارجی و شراب خوار و زناکار و دزد و قاتل و غاصب خلافت و امثال معاویة و مغیرة و خالد بن الولید صحابی به حساب نمیان بلکه منافق به حساب می آیند. (چون ظاهر اسلام دارند و در باطن کافرند)
۲۸ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۶ دوستدار ولایت
خیلی ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter