حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

اعتقاد ابو اسحاق سبیعی (از بزرگان اهل سنت و راوی کتب ستة) به تحریف قرآن !



یکی از تهمت هایی که مخالفین شیعه همواره علیه شیعیان مطرح می کنند، مساله ی تحریف قرآن است.این تهمت در حالی علیه شیعیان مطرح می شود که مصادیق و نمونه های آن به وفور در روایات و اقوال برخی از علمای مخالفین شیعه یافت می شود.


در این مطلب به بیان اعتقاد ابو اسحاق سبیعی به تحریف قرآن کریم می پردازیم.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ رَاهَوَیْهِ، ثنا أَبِی، ثنا عِیسَى بْنُ یُونُسَ، حَدَّثَنِی أَبِی، عَنْ جَدِّی، قَالَ: أَمَّنَا أُمَیَّةُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ خَالِدِ بْنِ أُسَیْدٍ بِخُرَاسَانَ فَقَرَأَ بِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ إِنَّا نَسْتَعِینُکَ وَنَسْتَغْفِرُکَ.

المعجم الکبیر للطبرانی،ج1،ص292و293،ح860 ط مکتبة ابن تیمیة


الإتقان فی علوم القرآن،ج1،ص185 ط وزارة الأوقاف – المملکة العربیة السعودیة  [ تعلیق السیوطی : بسند صحیح ]


مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ت درویش،ج7،ص326 ط دار الفکر  [ تعلیق الهیثمی : رجاله رجال الصحیح ]

ابو اسحاق سبیعی می گوید امیة بن عبد الله بن خالد بن اسید در خراسان امام جماعت ما شد و این دو سوره را قرائت کرد : انا نستعینک ونستغفرک.

سند روایت صحیح است و سیوطی و نور الدین هیثمی نیز آن را تصحیح کرده اند.

طبق این روایت، ابو اسحاق سبیعی دو سوره را جزو قرآن می دانسته که در قرآن های امروزی اصلا وجود خارجی ندارد ! ظاهرا بایستی ابو اسحاق سبیعی را نیز به جمع آن دسته از علمای مخالفین شیعه که قائل به تحریف قرآن بوده اند اضافه کنیم ! (نکته ی مهم آن است که بنا بر تصریح ابو اسحاق سبیعی این عبارات " سوره " بوده است و نه دعاء و ذکر و حداقل مطلب آن است که ابو اسحاق سبیعی آن ها را جزو سوره های قرآن می دانسته!)


آیا مخالفین شیعه ابو اسحاق سبیعی را نیز تکفیر خواهند کرد ؟!

جایگاه ابو اسحاق سبیعی در نزد مخالفین شیعه :

أَبُو إِسْحَاقَ السَّبِیْعِیُّ عَمْرُو بنُ عَبْدِ اللهِ : ابْنِ ذِی یُحْمِدَ. وَقِیْلَ: عَمْرُو بنُ عَبْدِ اللهِ بنِ عَلِیٍّ الهَمْدَانِیُّ، الکُوْفِیُّ، الحَافِظُ، شَیْخُ الکُوْفَةِ، وَعَالِمُهَا، وَمُحَدِّثُهَا، لَمْ أَظفَرْ لَهُ بِنَسَبٍ. مُتَّصِلٍ إِلَى السَّبِیْعِ، وَهُوَ مِنْ ذُرِّیَّةِ سَبِیْعِ بنِ صَعْبِ بنِ مُعَاوِیَةَ بنِ کَثِیْرِ بنِ مَالِکِ بنِ جُشَمِ بنِ حَاشِدِ بنِ جُشَمِ بنِ خَیْرَانَ بنِ نَوْفِ بنِ هَمْدَانَ. وَکَانَ -رَحِمَهُ اللهُ- مِنَ العُلَمَاءِ العَامِلِیْنَ، وَمِنْ جِلَّةِ التَّابِعِیْنَ.

سیر اعلام النبلاء،ج5،ص392و393 ط موسسة الرسالة

أبو إسحاق السبیعی : أبو إسحاق عمرو بن عبد الله بن علی بن أحمد بن ذی یحمد بن السبیع السبیعی الهمدانی الکوفی من أعیان التابعین .....

وفیات الأعیان،ج3،ص459 ط دار صادر

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۵)

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۲۷ دوستدار ولایت
ضعف روایت رو ثابت کنید :
13 - أبی رحمه الله عن سعد بن عبد الله رفعه عن أبی عبد الله علیه السلام قال: الشیخ والشیخة إذا زنیا فارجموهما البتة لانهما قد قضیا شهوتهما. وعلى المحصن والمحصنة الرجم.
14 - حدثنا محمد بن الحسن عن الحسن بن الحسن بن أبان عن اسماعیل بن خالد قال: قلت لابی عبد الله علیه السلام: فی القرآن الرجم؟ قال: نعم، قال الشیخ: والشیخ إذا زنیا فارجموهما البتة فانهما قد قضیا الشهوة.
علل الشرائع


پاسخ:
أبی رحمه الله عن سعد بن عبد الله رفعه عن أبی عبد الله ...

روایت مرفوع هست و در نتیجه ضعیف.
۲۷ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۴۶ دوستدار ولایت
روایت 14 چطور؟؟
پاسخ:
اون روایت هم از نظر سندی معتبر نیست اما به طور کلی صحت این روایات برای ما مهم نیست چرا که قرآن قطعی الصدور هست و برای اثبات نسخ آیه ی قرآن نیاز به تواتر هست و این روایات فارغ از کیفیت سند ، خبر واحد هستند و خبر واحد نه چیزی رو در مورد آیات قرآن ثابت میکنه و نه رد میکنه.
۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۰۹ دوستدار ولایت
منظور از این روایت چیه که وهابیون میگن :
http://lib.eshia.ir/27875/5/107
الحدیث الثالث والثمانون : صحیح.

پاسخ:
روایت هیچ اشکالی نداره و بیان جایگاه والای امامت هست.
۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۹ دوستدار ولایت
و همچنین درمورد این روایت هم توضیح بفرمایید که چرا وهابیون بهش استناد میکنن :
روایت 89 کافی
http://lib.eshia.ir/11005/1/431
الحدیث التاسع والثمانون : حسن أو موثق.

اقای کلینی میاد ولایت علی بن اب طالب رو به ایه اضافه میکنه
قَوْلِ اللهِ جَلَّ وعَزَّ : ( وَأَوْفُوا بِعَهْدِی ) قَالَ : « بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام » ، ( أُوفِ بِعَهْدِکُمْ ) : « أُوفِ لَکُمْ بِالْجَنَّةِ

پاسخ:
لعنت خدا بر مدلسین و کذابان ! این عبارت رو امام صادق (ع) در تفسیر آیه می فرمایند که منظور از عهد همون ولایت امیر المومنین هست.
۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۴۹ دوستدار ولایت
١٠٨٨ / ١. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا ، عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ ، عَنْ سَالِمٍ الْحَنَّاطِ [٧] ، قَالَ : قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه‌السلام : أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللهِ تَبَارَکَ وتَعَالى : ( نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلى قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنْذِرِینَ بِلِسانٍ عَرَبِیٍّ مُبِینٍ ) [١] قَالَ : « هِیَ الْوَلَایَةُ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام [٢] ». [٣]

http://lib.eshia.ir/27311/2/362

وهابی ها میگن کلینی آیه قرآن رو تحریف کرده
پاسخ:
تحریفی در کار نیست.لطفا خودتون هم قبل از طرح این مسائل یه بررسی مختصر بکنید چون این موارد اصلا در حد شبهه و سوال نیست که بخواد حتی طرح بشه !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter