حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابن حزم آندلسی : گروهی از صحابه بدون عذر شرعی بیعت با علی را عقب انداختند !



مشروعیت خلافت و امامت امیر المومنین (ع) و واجب الاتباع بودن ایشان به عنوان خلیفه ی مسلمین امری است ثابت و مخالفین شیعه نیز خلاقت امر المومنین (ع) را به عنوان خلیفه ی چهارم از ثوابت و قطعیات دانسته و ایشان را خلیفه ی چهارم مسلمین می دانند که بر خلافتشان اجماع شد و تبعیت از ایشان واجب بوده است.
ابن حزم آندلسی به مطلبی اشاره می کند که صلاحیت برخی از صحابه را در این امر ساقط می کند :

وتأخر عن بیعته قومٌ من الصحابة بغیر عذر شرعی .....

رسائل ابن حزم الأندلسی،ج2،ص138 ط المؤسسة العربیة للدراسات والنشر

و گروهی از صحابه بدون عذر شرعی بیعت با علی بن ابی طالب را عقب انداختند .....

محقق کتاب در حاشیه می نویسد :

فی هامش النسخة: عذرهم أمر الفتنة واختلاف الناس وعدم استقرار الأمر لعلی وعدم الوصیة أو الشورى، والله أعلم، قال أبو عبد الله رحمه الله تعالى بدهلی سنة 1355 .

رسائل ابن حزم الأندلسی،ج2،ص138 ط المؤسسة العربیة للدراسات والنشر

در حاشیه ی نسخه : عذر آن ها فتنه و اختلاف مردم و عدم استقرار امر برای علی و عدم وصیت یا شوری بوده است والله اعلم.این را ابو عبد الله در دهلی در سال 1355 گفته است.

اکنون به کلام ابن حزم بر می گردیم و نتیجه آن است که بهانه ی جنگ و فتنه و عدم استقرار امر، فقط یک بهانه ی غیر شرعی است و کار خلاف آن گروه از صحابه را توجیه نمی کند. (گذشته از این بر خلافت امیر المومنین (ع) اجماعی شد که بر خلافت هیچ کدام از خلفاء قبلی صورت نگرفت)


سوال ما آن است که حکم این دسته از صحابه که بدون امام و خلیفه بودند چه می شود ؟ حکم برخی از آنان که با امیر المومنین (ع) بیعت نکردند اما با یزید بن معاویة – لعنة الله علیهما – بیعت کردند چیست ؟

مطلب مرتبط :

عبد الله بن عمر بن الخطاب،بیعت با یزید آری بیعت با علی هرگز !!!

http://al-shia.blog.ir/post/74

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۰
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter