حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



ابن حزم (از علمای بزرگ اهل سنت) : گروهی از صحابه (دست کم ده نفر) و برخی از تابعین نکاح متعه را حلال دانسته اند



یکی از مسائل اختلافی بین شیعه و اهل تسنن ،مساله ی نکاح متعه است که با کمی جست و جو در متون روایی اهل سنت در می یابیم که افراد بسیاری (از صحابه و تابعین) قائل به حلیت آن بوده اند.در این مطلب به ذکر اسامی برخی از این افراد از لسان ابن حزم آندلسی می پردازیم.
ابن حزم آندلسی پس از آن که نکاح متعه را از دید خودش حرام و منسوخ می داند ،بر این مطلب تصریح می کند که گروهی از صحابه و تابعین آن را پس از وفات رسول خدا (ص) نیز حلال دانسته اند.

وَقَدْ ثَبَتَ عَلَى تَحْلِیلِهَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - جَمَاعَةٌ مِنْ السَّلَفِ - رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ - مِنْهُمْ مِنْ الصَّحَابَةِ - رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ - أَسْمَاءُ بِنْتُ أَبِی بَکْرٍ الصِّدِّیقِ، وَجَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، وَابْنُ مَسْعُودٍ. وَابْنُ عَبَّاسٍ، وَمُعَاوِیَةُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ، وَعَمْرُو بْنُ حُرَیْثٍ، وَأَبُو سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ، وَسَلَمَةُ، وَمَعْبَدٌ ابْنَا أُمَیَّةَ بْنِ خَلَفٍ وَرَوَاهُ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ جَمِیعِ الصَّحَابَةِ مُدَّةَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - وَمُدَّةَ أَبِی بَکْرٍ، وَعُمَرَ إلَى قُرْبِ آخَرِ خِلَافَةِ عُمَرَ.

المحلی لابن حزم،ج9،ص519 ط ادارة الطباعة المنیریة

حلال دانسته شدن نکاح متعه پس از رسول خدا (ص) از سوی گروهی از سلف که از جمله ی آنان صحابه هستند مانند اسماء بنت ابی بکر و جابر بن عبد الله و ابن مسعود و ابن عباس و معاویة بن ابی سفیان و عمرو بن حریث و ابو سعید خدری و سلمة و معبد فرزندان امیة بن خلف ثابت شده است و جابر بن عبد الله حلال بودن آن را از تمام صحابه در دوره ی رسول اله (ص) و خلافت ابوبکر و تا نزدیکی پایان دوره ی خلافت عمر روایت کرده است.

وَمِنْ التَّابِعِینَ: طَاوُسٌ، وَعَطَاءٌ، وَسَعِیدُ بْنُ جُبَیْرٍ، وَسَائِرُ فُقَهَاءِ مَکَّةَ أَعَزَّهَا اللَّهُ.

المحلی لابن حزم،ج9،ص520 ط ادارة الطباعة المنیریة

و از تابعین طاوس و عطاء و سعید بن جبیر و سایر فقهاء مکه آن را حلال دانسته اند.

با این حساب، اکثریت صحابه و بسیاری از تابعین نکاح متعه را حلال می دانسته اند.اکنون سوالی که مطرح می شود آن است که آیا بسیاری از صحابه و تابعین و فقهاء مکه زنا را ترویج کرده اند و فتوا به حلیت زنا داده اند ؟! با وجود فتوای بسیاری از صحابه و تابعین مبنی بر حلیت نکاح متعه مخالفین شیعه به چه حقی به شیعیان اعتراض می کنند ؟!
















موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۳
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter