حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

ابن تیمیة : نکاح متعة نه مخالف عقل است و نه مخالفت فطرت و صحابه در مورد حرام بودن آن اختلاف کرده اند

 

مخالفین شیعه همواره قصد دارند تا از عمل مشروع و قرآنی نکاح متعه برای تشنیع و طعن بر شیعیان استفاده کنند و برخی وهابیون نیز در عین حماقت و جهالت آن را زنا می خوانند ! همه ی این ها در شرایطی صورت می گیرد که شیخ الاسلام وهابیون کلام جالبی در مورد نکاح متعه دارد.ابن قیم جوزیة (از شاگردان ابن تیمیة) سخنان جالبی را از قول ابن تیمیة در مورد نکاح متعه نقل می کند.

وسمعت شیخ الإسلام یقول: نکاح المتعة خیر من نکاح التحلیل من عشرة أوجه .....

اغاثة اللهفان من مصاید الشیطان،ج1،ص490 ط دار عالم الفوائد

{ ابن قیم جوزیة می گوید } شنیدم که شیخ الاسلام { ابن تیمیة } می گفت : نکاح متعه به ده دلیل از نکاح تحلیل بهتر است .....

الثالث: أن نکاح المتعة مختلف فیه بین الصحابة، فأباحه ابن عباس، وإن قیل: إنه رجع عنه، وأباحه عبد الله بن مسعود. ففى "الصحیحین" عنه قال: کُنَّا نَغْزُو مَعَ رَسُولِ اللهِ صلى اللهُ تعالى علیه وآله وسلم، وَلَیْسَ لَنَا نِسَاءٌ، فَقُلْنَا: أَلا نَخْتَصِى؟ فَنَهانَا عَنْ ذلِکَ، ثُمَّ رَخّصَ لَنَا أَنْ نَنْکِحَ المَرْأَةَ بِالثّوْبِ إِلى أَجَلٍ. ثم قرأ عبد الله: {یَأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طیِّبَاتِ ما أَحَلَّ اللهُ لَکُمْ} [المائدة: 87] . وَفتْوَى ابن عباس بها مشهورة. قال عُروة: قام عبد الله بن الزبیر بمکة فقال: إن ناساً أعمى الله قلوبهم، کما أعمى أبصارهم، یفتون بالمتعة یُعرِّض بعبد الله بن عباس، فناداه، فقال: إنک لجِلْفُ جافٍ، فلعمرى لقد کانت المتعة تُفعل على عهد إمام المتقین، یرید رسول الله صلى الله تعالى علیه وآله وسلم، فقال له ابن الزبیر: فجرّبْ نفسک، فو الله لئن فعلتها لأرجمنَّک بأحجارک. فهذا قول ابن مسعود وابن عباس فى المتعة .....

اغاثة اللهفان من مصاید الشیطان،ج1،ص491 ط دار عالم الفوائد

سوم این که نکاح متعة در بین صحابه مختلف فیه بوده { یعنی در مورد آن اختلاف داشته اند } و ابن عباس آن را مباح دانسته است اگر چه گفته شده از آن برگشته و عبد الله بن مسعود آن را مباح دانسته است و در صحیحین آمده که ابن مسعود گفته همراه رسول الله (ص) می جنگیدیم و زنان با ما نبودند.گفتیم آیا میل جنسی خود را از بین ببریم ؟ (خود را اخته کنیم ؟) پیامبر ما را از آن کار نهی کرد و سپس اجازه داد که با { مهر } لباس تا مدت معلوم ازدواج کنیم.سپس ابن مسعود این آیه را قرائت کرد : " یَأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طیِّبَاتِ ما أَحَلَّ اللهُ لَکُمْ " و فتوا دادن ابن عباس به نکاح متعه مشهور است.عروة بن الزبیر می گوید عبد الله بن الزبیر در مکه برخاست و گفت بعضی از مردم خداوند دل هایشان را کور گردانیده همانطور که چشمانشان را کور گردانیده است و به نکاح متعه فتوا می دهند در حالی که به ابن عباس کنایه می زد.سپس ابن عباس او را صدا زد و گفت : ای بد اخلاق جلف به جان خودم سوگند متعة در زمان امام متقین (رسول الله) انجام می شد.ابن الزبیر به او گفت : خودت آن را امتحان کن که به خدا سوگند اگر آن را انجام دهی تو را سنگسار می کنم. { ابن تیمیة می گوید } پس این قول ابن مسعود و ابن عباس در مورد متعه است .....

ملاحظه می کنید که به تصریح ابن تیمیة ، ابن عباس و ابن مسعود از جمله ی صحابه ای هستند که نکاح متعه را حلال می دانسته اند (بازگشت ابن عباس از قول به حلیت نکاح متعه خبری باطل است و هیچ سند معتبری هم ندارد و خود علمای عامه هم به این امر اعتراف کرده اند و به همین دلیل ابن تیمیة آن را با صیغه ی تمریض بیان کرده است) و با این شرایط جایی برای اعتراض مخالفین شیعه باقی نمی ماند چرا که اقل احوال این است که خود صحابه نیز در مورد نکاح متعه اختلاف کرده اند و بسیاری از آنان مثل ابن مسعود و این عباس نکاح متعه را مباح دانسته اند.

ابن تیمیة در ادامه می گوید :

الرابع: أن رسول الله صلى الله تعالى علیه وآله وسلم لم یجئ عنه فى لعن المستمتع والمستمتع بها حرف واحد .....


اغاثة اللهفان من مصاید الشیطان،ج1،ص491 ط دار عالم الفوائد

چهارم : از رسول الله (ص) حتی یک حرف در باب لعن فرد متعه کننده و متعه شونده نیامده است .....

الخامس: أن المستمتع له غرض صحیح فى المرأة، ولها غرض أن تقیم معه مدة النکاح.


اغاثة اللهفان من مصاید الشیطان،ج1،ص491 ط دار عالم الفوائد


پنجم : فرد متعه کننده غرض صحیحی در مورد زن دارد و هدف و غرض زن آن است که با فرد متعه کننده مدت نکاح را معین کند.

السابع: أن المستمتع یرید المرأة لنفسه، وهذا هو سر النکاح ومقصوده .....

اغاثة اللهفان من مصاید الشیطان،ج1،ص492 ط دار عالم الفوائد

هفتم : فرد متعه کننده زن را برای خودش می خواهد و این همان سر نکاح صحیح است .....

..... ونکاح المتعة لا تنفر منه الفطر والعقول، ولو نفرت منه لم یُبَح فى أول الإسلام.


اغاثة اللهفان من مصاید الشیطان،ج1،ص492 ط دار عالم الفوائد


..... و نکاح متعة فطرت ها و عقل ها از آن تنفری ندارد و اگر تنفر می داشت در اول اسلام مباح نمی شد.

از پیروان و محبان ابن تیمیة این درخواست را داریم تا همواره این نکات شیخ الاسلامشان را در مبحث نکاح متعه در نظر داشته باشند.























رونوشت :


ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۳
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter