حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

راغب اصفهانی (از علمای بزرگ اهل سنت) و اعتقاد به تحریف لفظی قرآن کریم

 

یکی از تهمت هایی که مخالفین شیعه همواره علیه شیعیان مطرح می کنند، مساله ی تحریف قرآن است.این تهمت در حالی علیه شیعیان مطرح می شود که مصادیق و نمونه های آن به وفور در روایات و اقوال برخی از علمای مخالفین شیعه یافت می شود.
در این مطلب به بیان اعتقاد " راغب اصفهانی " (از علمای بزرگ و مشهور اهل سنت) به تحریف لفظی قرآن کریم می پردازیم.

راغب اصفهانی در بخشی تحت عنوان " ما فی القرآن من تغییر الکتابة " (آن چه در قرآن از تغییر در کتابت و نوشتن وجود دارد) – که همین شیوه ی نامگذاری نیز دلالت بر عقیده ی راغب اصفهانی به تحریف قرآن دارد – می نویسد :

کان القوم الذین کتبوا المصحف لم یکونوا قد حذقوا الکتابة فلذلک وضعت أحرف على غیر ما یجب أن تکون علیه.

محاضرات الأدباء ومحاورات الشعراء والبلغاء،ج4،ص434 ط منشورات دار مکتبة الحیاة

گروهی که مصحف (قرآن کریم) را نوشته اند، در نوشتن حاذق و ماهر نبوده اند و به همین دلیل حرف هایی را در جاهایی که نباید باشد قرار داده اند.


ملاحظه می کنید که راغب اصفهانی اینگونه تصریح بر تحریف لفظی قرآن کریم کرده و معتقد است که برخی از حروفی که در قرآن موجود است، نتیجه ی عدم مهارت کاتبان قرآن کریم در کتابت می باشد !

اکنون آیا مخالفین شیعه و به خصوص وهابیون که با تهمت اعتقاد شیعیان به تحریف قرآن، به سرعت شیعیان را تکفیر می کنند راغب اصفهانی را هم تکفیر خواهند کرد ؟!

جایگاه بالای راغب اصفهانی در نزد مخالفین شیعه و سنی بودن او :

" صفوان عدنان الداودی " محقق کتاب " المفردات فی غریب القرآن " می نویسد :

تنازع الناس فی عقیدة الراغب، فقال قوم: هو من المعتزلة، وقال آخرون: هو من الشیعة، وقال غیرهم: هو من أهل السّنة والجماعة. والصحیح الذی لا غبار علیه- إن شاء الله تعالى- أنّه من أهل السنة والجماعة. ویؤید هذا ما ذکره السیوطی فقال: کان فی ظنی أنّه معتزلی، حتى رأیت بخط الشیخ بدر الدین الزرکشی على ظهر نسخة من «القواعد الصغرى» لابن عبد السلام ما نصه: ذکر الإمام فخر الدین الرازی فی: «تأسیس التقدیس» فی الأصول أنّ أبا القاسم الراغب کان من أئمة السّنة، وقرنه بالغزالی.

المفردات فی غریب القرآن،مقدمة،ص14 ط دار القلم

 

مردم در مورد عقیده ی راغب اختلاف کرده اند و گروهی گفته اند او از معتزله است و دیگران گفته اند او شیعه است و و غیر از آنان گفته اند او از اهل سنت وجماعت است و قول صحیحی که شکی در آن نیست – ان شاء الله – این است که او از اهل سنت وجماعت است و این را قول سیوطی تایید می کند که گفته است : گمان می کردم او معتزلی است تا این که به خط شیخ بدر الدین زرکشی بر پشت نسخه ی " القواعد الصغری " از ابن عبد السلام دیدم که نوشته " امام فخر الدین رازی در تاسیس التقدیس در اصول گفته است که ابو القاسم راغب از ائمه ی اهل سنت بوده و او را هم سطح غزالی دانسته است " .

البته در رد شبهه ی معتزلی بودن راغب اصفهانی همین بس که او در کتاب مفردات خویش بر معتزله نقد ها و ردیه هایی زده از جمله رد قول جبائی در ماده ی (ختم) و رد قول بلخی در ماده ی (خل) و همچنین او از کسانی است که قائل به رویت خداوند در قیامت می باشد و از این جهت نیز معتزلی بودن او کاملا مردود است. (قول راغب در کتاب الاعتقاد مبنی بر رویت خداوند در قیامت)

شیعه بودن او نیز بیشتر به لطیفه !!! شبیه است و قول او در باب افضل بودن ابوبکر و عمر در کتاب محاضراتش برای رد شبهه ی شیعه بودن او کافی است.

الرَّاغِبُ الحُسَیْنُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ المُفَضَّلِ الأَصْبَهَانِیُّ : العَلاَّمَةُ المَاهِرُ، المُحَقِّقُ البَاهِرُ، أَبُو القَاسِمِ الحُسَیْنُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ المُفَضَّلِ الأَصْبَهَانِیُّ، المُلَقَّبُ بِالرَّاغِبِ، صَاحِبُ التَّصَانِیْفِ. کَانَ مِنْ أَذکیَاء المتکلِّمِین .....

سیر اعلام النبلاء،ج18،ص121 ط موسسة الرسالة

الْحُسَیْن بن مُحَمَّد أَبُو الْقَاسِم الرَّاغِب الأصبهانیّ أحد أَعْلَام الْعلم ومشاهیر الْفضل مُتَحَقق بِغَیْر فنٍّ من الْعلم وَله تصانیف تدل على تَحْقِیقه وسعة دائرته فِی الْعُلُوم وتمکُّنه مِنْهَا.

 

الوافی بالوفیات،ج13،ص29 ط دار احیاء التراث

الحسین بن محمد بن المفضل، أبو القاسم، المعروف بالراغب الأصفهانی : أدیب، إمام من حکماء العلماء، اشتهر بالتفسیر واللغة. أصله من أصفهان، وعاش ببغداد. قال السیوطی: "کان فی ظنی أن الراغب معتزلی، حتى رأیت بخط الشیخ بدر الدین الزرکشی على ظهر نسخة من "القواعد الصغرى" لابن عبد السلام ما نصه "ذکر الإمام فخر الدین الراغب من أئمة السنة" وقرنه بالغزالی، قال: وهی فائدة حسنة، فإن کثیرا من الناس یظنون أنه معتزلی ".

معجم المفسرین من صدر الإسلام وحتى العصر الحاضر،ج1،ص158 ط مؤسسة نویهض الثقافیة

 

 











موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۷
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۱)

۰۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۳ کوتلاس هستم
من بیشتر از حرف ایشون جابجایی رو دریافت میکنم، مثل جابجایی آیات تا اضافه و کم شدنش! [گل]
پاسخ:
سلام علیکم

دوست بزرگوار نظر شما محترم اما متن عربی هرگز چنین چیزی رو نمیگه بلکه صریحا ایشون میگه " وضعت أحرف على غیر ما یجب أن تکون علیه " یعنی حرف هایی رو جایی که نباید باشه قرار داده اند !!! این عین تحریف قرآن هست یعنی قرآن تحریف شده !!! به علاوه عنوانی که راغب اصفهانی برای این بخش آورده هم بر این منظورش تصریح میکنه : " ما فی القرآن من تغییر الکتابة " یعنی کتاب قرآن نسبت به اون واقعیتش دچار " تغییر " شده !!! که این هم عین تحریف هست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter