حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

بلقینی (شیخ الاسلام، از علمای بزرگ اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر انبیاء هم ممکن است

 

یکی از اشکالاتی که همواره مخالفین شیعه آن را متوجه پیروان مکتب اهل بیت می سازند، غلو دانستن عصمت می باشد.مخالفین شیعه عقیده ی پیروان مکتب اهل بیت مبنی بر عصمت اهل بیت علیهم السلام اجمعین را مستمسک خود قرار داده و آن را غلو می خوانند غافل از آن که برخی از علمای بزرگشان وقوع عصمت از همان جنس عصمت انبیاء را برای غیر انبیاء هم ممکن داسنته اند و این جاست که این اشکال مخالفین از اساس ساقط شده و بر خودشان وارد می شود !

وقال البلقینی فی منهج الأصولیین: العصمة واجبة لصفة النبوة والملائکیة وجائزة لغیرهما، ومن وجبت له العصمة فلا یقع منه کبیرة ولا صغیرة ولذلک نعتقد عصمة الملائکة المرسلین منهم وغیر المرسلین .....

الحبائک فی أخبار الملائک،ص253و254 ط دار الکتب العلمیة

سبل الهدی والرشاد،ج11،ص495 ط دار الکتب العلمیة

بلقینی در منهج الاصلین گفته است که عمصت برای نبوت و ملک بودن (فرشته بودن) واجب است و برای غیر آنان جائز است و هرکس که عصمت برای او واجب شد از او نه گناه کبیره سر می زند و نه گناه صغیره و به همین دلیل به عصمت ملائکه ی مرسل و غیر مرسل اعتقاد داریم .....

 

جایگاه بالای بلقینی در نزد مخالفین شیعه :

العلامة الفقیه سراج الدین عمر بن رسلان الکنانی الشافعی المعروف بالبلقینی مات سنة 805 هـ‍ .

إکمال تهذیب الکمال فی أسماء الرجال،مقدمة،ص21 ط الفاروق الحدیثة للطباعة والنشر

وَمِنْهَا شَیخنَا الامام شیخ الاسلام مُجْتَهد الْعَصْر نادره الْوَقْت فَقِیه الدُّنْیَا سراج الدّین خَاتِمَة الْمُجْتَهدین أَبُو حَفْص عمر بن رسْلَان .....

الرد الوافر،ص114 ط المکتب الاسلامی

عمر بن رسْلَان بن نصیر بن صَالح بن شهَاب بن عبد الْخَالِق بن عبد الْحق الشَّیْخ الْفَقِیه الْمُحدث الْحَافِظ الْمُفَسّر الأصولی الْمُتَکَلّم النَّحْوِیّ اللّغَوِیّ المنطقی الجدلی الخلافی النظار شیخ الْإِسْلَام بَقِیَّة الْمُجْتَهدین مُنْقَطع القرین فرید الدَّهْر أعجوبة الزَّمَان سراج الدَّین أَبُو حَفْص الْکِنَانِی الْعَسْقَلَانِی .....

طبقات الشافعیة،ج4،ص36 ط دار عالم الکتب

هُوَ الإِمَام الْعَلامَة شیخ الْإِسْلَام الْحَافِظ الْفَقِیه ذُو الْفُنُون الْمُجْتَهد سراج الدّین أَبُو حَفْص عمر بن رسْلَان .....

طبقات الحفاظ،ص542 ط دار الکتب العلمیة

بنا بر این مخالفین شیعه کوچک ترین حقی مبنی بر اعتراض به عقیده ی شیعیان به عصمت اهل بیت علیهم السلام اجمعین ندارند.

موارد مرتبط :

ابن حجر عسقلانی (از کبار علمای اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر از انبیاء هم ممکن است

عبد الرحمن مبارکفوری (از علمای اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر نبی هم ممکن است

صفی الرحمن مبارکفوری (از علمای معاصر اهل تسنن) : وقوع عصمت برای غیر انبیاء هم ممکن است

 

 

























موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۴
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۴)

۰۴ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۴۷ سعیدعبدالحسین
برادر بزرگوار سلام علیکم:احسنتم.خدا خیرتون بده.
بزرگوار لینک دانلود سبل الهدی و الرشاد دار الکتب العلمیه را میتونید برای من بذارید؟ممنونم.
پاسخ:
وعلیکم السلام

سبل الهدى والرشاد فی سیرة خیر العباد – الصالحی – ط العلمیة :

http://kt-b.com/?p=7536
سلام علیکم برادرم
لطفا سند روایت الرایات السود رو بررسی کنید
حدثنا الولید ورشدین عن ابن لهیعة عن أبی قبیل عن أبی رومان
 عن علی بن أبی طالب رضى الله عنه قال إذا رأیتم الرایات السود فالزموا الأرض فلا تحرکوا ایدیکم...............
ممنون
پاسخ:
وعلیکم السلام.این روایت از نظر " سندی " معتبر نیست و در اون راوی مجهول وجود داره.(ابو رومان)
۰۴ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۱۴ محب اهل بیت علیهم السلام
سلام برادر گرامی بابت سایتی که به برادر سعید عبدالحسین معرفی کردید ممنونم عالی بود استفاده کردم..
ببخشید که زیاد سوال میکنم : این روایت از نظر سندی آیا صحیح است؟؟ ترجمه شو دارم نیازی نیست زحمت بکشید..

172 - مناقب ابن شهرآشوب : حدث إبراهیم ، عن أبی حمزة ، عن مأمون الرقی قال : کنت عند سیدی الصادق علیه السلام إذ دخل سهل بن الحسن الخراسانی فسلم علیه ثم جلس فقال له : یا ابن رسول الله لکم الرأفة والرحمة ، وأنتم أهل بیت الإمامة ما الذی یمنعک أن یکون لک حق تقعد عنه ! ؟ وأنت تجد من شیعتک مائة ألف یضربون بین یدیک بالسیف ! ؟ فقال له علیه السلام : اجلس یا خراسانی رعى الله حقک ، ثم قال : یا حنیفة أسجری التنور فسجرته حتى صار کالجمرة وابیض علوه ، ثم قال : یا خراسانی ! قم فاجلس فی التنور ، فقال الخراسانی : یا سیدی یا ابن رسول الله لا تعذبنی بالنار ، أقلنی أقالک الله قال : قد أقلتک ، فبینما نحن کذلک إذ أقبل هارون المکی ، ونعله فی سبابته فقال : السلام علیک یا ابن رسول الله فقال له الصادق علیه السلام : ألق النعل من یدک ، واجلس فی التنور ، قال : فألقى النعل من سبابته ثم جلس فی التنور ، وأقبل الإمام علیه السلام یحدث الخراسانی حدیث خراسان حتى کأنه شاهد لها ، ثم قال : ثم یا خراسانی وانظر ما فی التنور قال : فقمت إلیه فرأیته متربعا ، فخرج إلینا وسلم علینا فقال له الإمام علیه السلام : کم تجد بخراسان مثل هذا ؟ فقال : والله ولا واحدا فقال علیه السلام : لا والله ولا واحدا ، فقال : أما إنا فی زمان لا نجد فیه خمسة معاضدین لنا ، نحن أعلم بالوقت ( 1 ) . بیان : سجر التنور أحماه .


بحار الانوار، ج 47، ص 123 و 124.


پاسخ:
وعلیکم السلام | خواهش میکنم

از نظر " سندی " این روایت ضعیف هست.
۰۴ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۰۳ محب اهل بیت علیهم السلام
این روایت طبق ارزیابی نرم افزار درایة نور صحیح است ولی مجلسی در مرآة العقول چرا روایت را تضعیف کرده؟؟؟

http://lib.eshia.ir/27875/9/287

الحدیث الرابع : ضعیف.

چرا مجلسی روایت را ضعیف کرده؟؟
پاسخ:
مبانی رجالی علماء با همدیگه فرق داره و احتمالا علامه ی مجلسی به دلیل ضعف ابراهیم بن اسحاق روایت رو تضعیف کرده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter