حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

ابن قیم جوزیة : ابن تیمیة علم غیب دارد و از لوح محفوظ و باطن افراد با خبر است !

 

بسیاری از مخالفین شیعه در بحث علم غیب، شیعیان را اهل غلو و شرک می خوانند و تلاش می کنند تا به هر نحوی علم غیب را مختص خداوند دانسته و آن را در مورد غیر خداوند منتفی بدانند.جدای از بحث های قرآنی و روایی که این ادعای مخالفین را باطل می سازد، فردی همچون " ابن قیم جوزیة " که شاخص ترین شاگرد ابن تیمیة بوده ، بر این اعتقاد بوده که ابن تیمیة علم غیب دارد و از لوح محفوظ با خبر است !

وَلَقَدْ شَاهَدْتُ مِنْ فِرَاسَةِ شَیْخِ الْإِسْلَامِ ابْنِ تَیْمِیَّةَ - رَحِمَهُ اللَّهُ - أُمُورًا عَجِیبَةً. وَمَا لَمْ أُشَاهِدْهُ مِنْهَا أَعْظَمُ وَأَعْظَمُ. وَوَقَائِعُ فِرَاسَتِهِ تَسْتَدْعِی سِفْرًا ضَخْمًا. أَخْبَرَ أَصْحَابَهُ بِدُخُولِ التَّتَارِ الشَّامَ سَنَةَ تِسْعٍ وَتِسْعِینَ وَسِتِّمِائَةٍ، وَأَنَّ جُیُوشَ الْمُسْلِمِینَ تُکْسَرُ، وَأَنَّ دِمَشْقَ لَا یَکُونُ بِهَا قَتْلٌ عَامٌّ وَلَا سَبْیٌ عَامٌّ، وَأَنَّ کَلَبَ الْجَیْشِ وَحِدَّتَهُ فِی الْأَمْوَالِ. وَهَذَا قَبْلَ أَنْ یَهُمَّ التَّتَارُ بِالْحَرَکَةِ. ثُمَّ أَخْبَرَ النَّاسَ وَالْأُمَرَاءَ سَنَةَ اثْنَتَیْنِ وَسَبْعِمِائَةٍ لَمَّا تَحَرَّکَ التَّتَارُ وَقَصَدُوا الشَّامَ: أَنَّ الدَّائِرَةَ وَالْهَزِیمَةَ عَلَیْهِمْ. وَأَنَّ الظَّفَرَ وَالنَّصْرَ لِلْمُسْلِمِینَ. وَأَقْسَمَ عَلَى ذَلِکَ أَکْثَرَ مِنْ سَبْعِینَ یَمِینًا. فَیُقَالُ لَهُ: قُلْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. فَیَقُولُ: إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَحْقِیقًا لَا تَعْلِیقًا. وَسَمِعْتُهُ یَقُولُ ذَلِکَ. قَالَ: فَلَمَّا أَکْثَرُوا عَلَیَّ. قُلْتُ: لَا تُکْثِرُوا. کَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى فِی اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ. أَنَّهُمْ مَهْزُومُونَ فِی هَذِهِ الْکَرَّةِ. وَأَنَّ النَّصْرَ لِجُیُوشِ الْإِسْلَامِ.


مدارج السالکین بین منازل إیاک نعبد وإیاک نستعین،ج2،ص458 ط دار الکتاب العربی


{ ابن قیم جوزیه می گوید } و از فراست و زیرکی شیخ الاسلام ابن تیمیة امور عجیبی دیدم و آن چه که از فراستش ندیده ام بسیار بزرگ تر است و وقایع مربوط به فراستش نیازمند کتابی حجیم و ضخیم است. او (ابن تیمیة) به اصحابش خبر داد که در سال 699 هجری سپاه تاتار وارد شام می شود و سپاهیان مسلمین شکست می خورند و دمشق در آن قتل عام و اسارت عمومی صورت نمی گیرد و از اصرار و شدت و حدت سپاهیان بر اموال خبر داد و این قبل از آن بود که سپاه تاتار شروع به حرکت کند.سپس به مردم و فرماندهان در سال 702 هجری که سپاه تاتار به قصد شام حرکت کرد، خبر داد که آن ها (سپاه تاتار) محاصره شده اند و نهایتا شکست می خورند و پیروزی از آن مسلمین است و هفتاد مرتبه برای این قسم خورد و به او (ابن تیمیه) گفته می شد که بگو " ان شاء الله " و او می گفت " ان شاء الله تحقیقی و نه تعلیقی " (یعنی ان شاء الله اما یقینا اتفاق می افتد) و من {ابن قیم جوزیه} شنیدم که ابن تیمیه می گفت زمانی که زیاد اصرار کردند گفتم زیاد اصرار نکنید.خداوند این را در لوح محفوظ نوشته است که آنان (سپاه تاتار) این مرتبه شکست می خورند و پیروزی از آن سپاه اسلام است.

ابن قیم جوزیه در ادامه می نویسد :

وَکَانَتْ فِرَاسَتُهُ الْجُزْئِیَّةُ فِی خِلَالِ هَاتَیْنِ الْوَاقِعَتَیْنِ مِثْلَ الْمَطَرِ.


مدارج السالکین بین منازل إیاک نعبد وإیاک نستعین،ج2،ص458 ط دار الکتاب العربی

و فراست و زیرکی جزئی ابن تیمیه در خلال این دو واقعیت مانند قطرات باران بود. (یعنی چنین مواردی به کثرت و به صورت مداوم از ابن تیمیه صادر شده است)

در ادامه می نویسد :

وَلَمَّا طُلِبَ إِلَى الدِّیَارِ الْمِصْرِیَّةِ، وَأُرِیدَ قَتْلُهُ - بَعْدَمَا أُنْضِجَتْ لَهُ الْقُدُورُ، وَقُلِّبَتْ لَهُ الْأُمُورُ - اجْتَمَعَ أَصْحَابُهُ لِوَدَاعِهِ. وَقَالُوا: قَدْ تَوَاتَرَتِ الْکُتُبُ بِأَنَّ الْقَوْمَ عَامِلُونَ عَلَى قَتْلِکَ. فَقَالَ: وَاللَّهِ لَا یَصِلُونَ إِلَى ذَلِکَ أَبَدًا. قَالُوا: أَفَتُحْبَسُ؟ قَالَ: نَعَمْ، وَیَطُولُ حَبْسِی. ثُمَّ أَخْرُجُ وَأَتَکَلَّمُ بِالسُّنَّةِ عَلَى رُءُوسِ النَّاسِ. سَمِعْتُهُ یَقُولُ ذَلِکَ.

مدارج السالکین بین منازل إیاک نعبد وإیاک نستعین،ج2،ص458 ط دار الکتاب العربی

هنگامی که ابن تیمیه به سرزمین مصر فراخوانده شد و خواستند که او را بکشند بعد از آن که تقدیرات و امور برای او مقدر شد، اصحابش برای وداع با او جمع شدند و گفتند : نامه ها به تواتر خبر می دهند که که می خواهند تو را بکشند.ابن تیمیه گفت : به خدا سوگند هرگز این کار را انجام نمی دهند.اصحابش گفتند : آیا زندانی می شوی ؟ گفت : بلی،و حبسم به طول می انجامد.سپس از زندان خارج می شوم و در حضور مردم از سنت سخن می گویم. { ابن قیم جوزیه می گوید } شنیدم که ابن تیمیه آن را می گفت.

در ادامه می نویسد :

وَقَالَ مَرَّةً: یَدْخُلُ عَلَیَّ أَصْحَابِی وَغَیْرُهُمْ. فَأَرَى فِی وُجُوهِهِمْ وَأَعْیُنِهِمْ أُمُورًا لَا أَذْکُرُهَا لَهُمْ. فَقُلْتُ لَهُ - أَوَ غَیْرِی - لَوْ أَخْبَرْتَهُمْ؟ فَقَالَ: أَتُرِیدُونَ أَنْ أَکُونَ مُعَرِّفًا کَمُعَرَّفِ الْوُلَاةِ ؟ وَقُلْتُ لَهُ یَوْمًا: لَوْ عَامَلْتَنَا بِذَلِکَ لَکَانَ أَدْعَى إِلَى الِاسْتِقَامَةِ وَالصَّلَاحِ. فَقَالَ: لَا تَصْبِرُونَ مَعِی عَلَى ذَلِکَ جُمُعَةً، أَوْ قَالَ: شَهْرًا.

مدارج السالکین بین منازل إیاک نعبد وإیاک نستعین،ج2،ص458و459 ط دار الکتاب العربی

و یک مرتبه این تیمیه گفت : بر اصحابم و غیر آنان وارد می شوم و در چهره ی آنان و چشمانشان اموری را می بینم که برایشان نمی گویم.پس من ( ابن قیم جوزیه) یا شخص دیگری گفت اگر به آنان بگویی چه می شود؟ ابن تیمیه گفت : آیا می خواهید مانند خبرچین و جاسوس والیان و پادشاهان باشم ؟ و من (ابن قیم جوزیه) روزی به او گفتم اگر با ما بر اساس همان چیزی که در چهره ها و چشمانمان می بینی تعامل داشته باشی باعث استقامت و اصلاح ما می شود.پس ابن تیمیه گفت : اینگونه تا یک جمعه یا یک ماه با من صبر نمی کنید.

در ادامه می نویسد :

وَأَخْبَرَنِی غَیْرَ مَرَّةٍ بِأُمُورٍ بَاطِنَةٍ تَخْتَصُّ بِی مِمَّا عَزَمْتُ عَلَیْهِ، وَلَمْ یَنْطِقْ بِهِ لِسَانِی. وَأَخْبَرَنِی بِبَعْضِ حَوَادِثَ کِبَارٍ تَجْرِی فِی الْمُسْتَقْبَلِ. وَلَمْ یُعَیِّنْ أَوْقَاتَهَا. وَقَدْ رَأَیْتُ بَعْضَهَا وَأَنَا أَنْتَظِرُ بَقِیَّتَهَا.


مدارج السالکین بین منازل إیاک نعبد وإیاک نستعین،ج2،ص459 ط دار الکتاب العربی

{ ابن قیم جوزیه می گوید } ابن تیمیه بارها از امور باطنی مخصوص خودم که بر آن تصمیم گرفته ام به من خبر داده است در حالی که هرگز چیزی در مورد آن نگفته ام و از بعضی از حوادث بزرگی که در آینده اتفاق خواهد افتاد به من خبر داده است و وقت آن را تعیین نکرده است در حالی که بعضی از آن ها را دیده ام و منتظر بقیه ی آن هستم.

سبحان الله ! طبق ادعای ابن قیم جوزیه :

1. ابن تیمیه در موارد متعدد و بسیار زیاد به اخبار و امور غیبی خبر داده و کیفیت آن را نیز تعیین کرده است مانند حمله ی سپاه تاتار و شکست و پیروزی آن ها.

2. ابن تیمیه از لوح محفوظ خبر داشته است مانند یقینش به پیروزی مسلمانان در مواجهه با سپاه تاتار.

3. خبر دادن ابن تیمیه به امور غیبی ،بسیار زیاد و غیر قابل شمارش است و در مورد آن می توان کتاب قطور و ضخیم تالیف کرد. (وَوَقَائِعُ فِرَاسَتِهِ تَسْتَدْعِی سِفْرًا ضَخْمًا | وَکَانَتْ فِرَاسَتُهُ الْجُزْئِیَّةُ فِی خِلَالِ هَاتَیْنِ الْوَاقِعَتَیْنِ مِثْلَ الْمَطَرِ)

4. ابن تیمیه از امور باطنی و درونی افراد و تصمیماتی که می گرفته اند با خبر بوده است. ( سبحان الله ! )

5. از حوادث بزرگی که در آینده اتفاق می افتند خبر داده است.

با وجود چنین ادعاهایی از سوی ابن قیم جوزیه در مورد این تیمیه، آیا مخالفین این ها را غلو نمی دانند ؟ آیا علم غیب و خبر داشتن از لوح محفوظ برای این تیمیه غلو نیست و فقط برای اهل بیت غلو است ؟ آیا ابن قیم جوزیه غالی و فاسد العقیده و مشرک نیست ؟ چگونه علم غیب و آگاهی از امور باطنی افراد و آگاهی از لوح محفوظ را برای ابن تیمیه جایز می دانید و آن را برای اهل بیت غلو و شرک می خوانید ؟ " ما لکم کیف تحکمون ؟ "

مطلب مرتبط :

http://al-shia.blog.ir/post/305

 

 



















نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter