حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تحریف و دستبرد در کتاب " تذکرة الحفاظ " ذهبی

سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱ ب.ظ

 

 

تحریف و دستبرد در کتاب " تذکرة الحفاظ " ذهبی

 

یکی از مطالبی که هنگام بررسی کتب مخالفین شیعه با آن برخورد می کنیم، تحریفات و تغییرات گسترده و غیر قابل توجیه در کتب آنان می باشد که این امر اعتماد به اصل کتاب را نیز دشوار می سازد.در این مطلب به بیان یکی از این نمونه ها از کتاب " تذکرة الحفاظ " ذهبی می پردازیم.

شمس الدین ذهبی در سال 748 هجری قمری وفات یافته و این امری است ثابت.

الذَّهَبی
( 673 – 748 هـــ = 1274 – 1348 م )

محمد بن أحمد بن عثمان بن قایماز الذهبی، شمس الدین، أبو عبد الله .....


الاعلام للزرکلی،ج5،ص326 ط دار العلم للملایین

مَوْلِدُهُ فِی شَهْرِ رَبِیعٍ الآخِرِ سنة ثلاث وسبعین وست مئة. وَتُوُفِّیَ فِی لَیْلَةِ الاثْنَیْنِ ثَالِثِ ذِی الْقَعْدَةِ سنة ثمانٍ وأربعین وسبع مئة بِدِمَشْقَ، وَصُلِّیَ عَلَیْهِ عُقَیْبَ الظُّهْرِ مِنْ یَوْمِ الاثْنَیْنِ بِجَامِعِ دِمَشْقَ، وَدُفِنَ بِمَقَابِرِ بَابِ الصَّغِیرِ رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى وَإِیَّانَا.

معجم الشیوخ للسبکی،ص354 ط دار الغرب الاسلامی


ولد سنة ثلاث وسبعین وستمائة بدمشق واضر فی سنة احدى وأربعین وسبعمائة وتوفی فی لیلة ثالث ذی القعدة سنة ثمان وأربعین وسبعمائة بدمشق وقد أخذ عنه خلق من الحفاظ والأعیان.

ذیل التقیید فی رواة السنن والأسانید،ج1،ص54 ط دار الکتب العلمیة، بیروت، لبنان


اما شمس الدین ذهبی با وجود این که در سال 748 هجری قمری از دنیا رفته ، تاریخ وفات کسانیکه پس از وی از دنیا رفته اند را در کتابش ذکر می کند !

1. شهاب الدین أبی العباس أحمد بن مظفر بن النابلسی سبط الحافظ زین الدین خالد

وسمعت الکثیر مع الشیخ المحدث العالم المفید شهاب الدین أبی العباس أحمد بن مظفر بن النابلسی سبط الحافظ زین الدین خالد، مولده سنة خمس وسبعین، وسمع من زینب بنت مکی والفخر البعلی وابن بلبان وابن الواسطی والتاج عبد الخالق فمن بعدهم، وأفادنی أشیاء، وکتبت عنه وشیوخه فوق السبعمائة شیخ، وله حظ من زعارة ونفور من الناس والله یسامحه فعلیه مأخذ لذلک لکنه متثبت متقن، مات فی دمشق فی ربیع الأول سنة ثمان وخمسین وسبعمائة, رحمه الله تعالى.

تذکرة الحفاظ للذهبی،ج4،ص1503 ط دار الکتب العلمیة


احمد بن مظفر در سال 758 هجری قمری (یعنی 10 سال پس از ذهبی) از دنیا رفته اما ذهبی تاریخ وفات وی را ذکر کرده است.

نکته جالب این که وقتی به نسخه های قدیمی این کتاب مراجعه می کنیم، در یکی از این نسخه ها (چاپ 1334 هجری قمری)، سال وفات " احمد بن مظفر " را 705 هجری قمری ذکر کرده اند !!! این در حالی است که طبق اقوال صحیح و قطعی این فرد در سال 758 هجری قمری از دنیا رفته است و اینگونه خواسته اند تا با تلاعب در نصوص، از افتضاح پیش آمده کمی بکاهند ! وقتی به یکی از نسخه های قدیمی دیگر مراجعه می کنیم، مشاهده می کنیم که سال وفات این شخص را 750 هجری قمری ذکر کرده اند !

2. تقی الدین علی بن عبد الکافی السبکی الشافعی

وسمعت من العلامة ذی الفنون فخر الحفاظ قاضی القضاة تقی الدین علی بن عبد الکافی السبکی الشافعی صاحب التصانیف، ولد سنة ثلاث وثمانین وستمائة وسمع من ابن الصواف والدمیاطی وبدمشق من أبی جعفر بن الموازینی والطبقة "وکان جمَّ الفضائل حسن الدیانة صادق اللهجة قوی الذکاء من أوعیة العلم، مات سنة ست وخمسین وسبعمائة ".

تذکرة الحفاظ للذهبی،ج4،ص1507 ط دار الکتب العلمیة

تقی الدین سبکی شافعی در سال 756 هجری قمری (8 سال پس از وفات ذهبی) از دنیا رفته اما ذهبی تاریخ وفات وی را در کتابش ذکر کرده است !

محقق کتاب در چاپ " دار الکتب العلمیة " با تدلیس و تلبیس بخش مربوط به ذکر تاریخ وفات را در داخل پرانتز قرار داده تا به گونه ای القا کند که این تاریخ جدای از متن اصلی کتاب است و در حاشیه ی کتاب می نویسد این از کلام ذهبی نیست ! این نکته در حالیست که این تاریخ هم در چاپ ها و نسخه های قدیمی موجود است ( و جزء متن اصلی کتاب است) و هم این که در پاسخ به محقق ( که گویی کشف جدیدی کرده که این از کلام ذهبی نیست) می گوییم چگونه می توان با وجود چنین زیاداتی ( و از نر عقلی احتمالا حذف و تغییرات دیگر و همچنین نمونه های مشابه) به این کتاب اعتماد کرد ؟ چه کسی یا چه کسانی چنین تغییراتی را در کتاب به وجود آورده اند ؟

3. صلاح الدین أبی سعید خلیل بن کیکلدی العلائی

وسمعت من الإمام المفتی المحدث صلاح الدین أبی سعید خلیل بن کیکلدی العلائی, سمع من القاضی تقی الدین سلیمان وطبقته فأکثر وحصل وخرج وصنف. مولده سنة أربع وتسعین وستمائة وتوفی سنة إحدى وستین وسبعمائة, وهو عالم بیت المقدس الیوم.


تذکرة الحفاظ للذهبی،ج4،ص1507و1508 ط دار الکتب العلمیة

صلاح الدین علائی در سال 761 هجری قمری (یعنی 13 سال پس از وفات ذهبی) از دنیا رفته اما ذهبی تاریخ وفات وی را در کتابش ذکر کرده است !

نکته ی جالب و مشابه مورد اول این که با مراجعه به دو چاپ قدیمی متعلق به این کتاب ( که یکی از آن ها در سال 1334 هجری قمری به چاپ رسیده است) دریافتیم که در این مورد هم مشابه نمونه ی اول ، متون از دستبرد چاپ کنندگان کتاب ( و یا شاید تلاعب و دستکاری در نسخه های خطی) در امان نمانده اند ! در نسخه ی قدیمی چاپ سال 1334 هجری قمری، لفظ " ستین " (به معنای 60) را از عبارت " احدی وستین وسبعمائة " (به معنای 761) حذف کرده اند ( و شاید هم نسخه های خطی در زمان قبل دستکاری شده) تا سال وفات این فرد، سال 701 هجری قمری به نظر بیاید !!! نکته ی مهم آن که در این چاپ بین لفظ " احدی " (به معنی یک) و لفظ " سبعمائة " (به معنی 700) فاصله ای وجود دارد که گویی کلمه ای سقط شده است.در چاپ دیگری از چاپ های قدیمی، همن فاصله را هم برداشته اند تا دقیقا سال 701 هجری قمری به عنوان سال وفات این شخص تثبیت شود ! (طبق نصوص و اقوال صحیح و قطعی این فرد در سال 761 هجری قمری وفات یافته است)

آیا با وجود چنین مواردی، اعتماد به اصل کتاب و معتبر پنداشتن آن، کار آسانی خواهد بود ؟!

 

 









































































































موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۶
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۱)

سلام
 اقا این اتفاق تو کتاب های خطی رایجه اونم به دلیل نسخه برداری هست مثلا ناسخ حوادث سال خودش رو به نسخه کتاب اضافه کرده تو خیلی از  کتاب ها وجود داره بعضی ناسخ ها اسمشون رو می نویسن بعضیا هم نمی نویسن این شما هستی که فکر می کنی کشف جدیدی کردی!!
پاسخ:
کثرت این موارد اعتبار کتاب رو ساقط میکنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter