حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



توهین بیضاوی (عالم و مفسر اهل سنت) به حضرت مریم و جبرئیل



یکی از مطالبی که با دقت در کتب تفسیری مخالفین شیعه به آن پی می بریم، وجود اقوال و تفاسیر برخاسته از اسرائیلیات است که در برخی موارد به تفسیر مسلم برخی از علمای مخالفین نیز تبدیل می شود.در این مطلب قصد داریم تا قول یکی از علمای اهل سنت در تفسیر یکی از آیات قرآن را برای شما بیان کنیم که این قول توهینی زشت نسبت به حضرت مریم و جبرئیل را در بر دارد.
ابتدا به این دو آیه از سوره ی مریم دقت کنید :

فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا (17) قَالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَن مِنکَ إِن کُنتَ تَقِیًّا (18)

سوره ی مریم،آیه ی 17و18

و در برابر آنان پرده‏اى بر خود گرفت پس روح خود را به سوى او فرستادیم تا به [شکل] بشرى خوش‏اندام بر او نمایان شد (17) [مریم] گفت اگر پرهیزگارى من از تو به خداى رحمان پناه مى‏برم (18)

بیضاوی ذیل این آیه می نویسد :


فبینما هی فی مغتسلها أتاها جبریل علیه السلام متمثلاً بصورة شاب أمرد سوی الخلق لتستأنس بکلامه، ولعله لتهییج شهوتها به فتنحدر نطفتها إلى رحمها.

أنوار التنزیل وأسرار التأویل (تفسیر البیضاوی)،ج4،ص7 ط دار احیاء التراث العربی

در حالی که حضرت مریم در محل غسل بود جبرئیل به صورت شاب امرد (جوان بدون ریش) به سوی مریم آمد تا میم با کلام اونس بگیرد و شاید به این دلیل بوده که جبرئیل شهوت حضرت مریم را تحریک کند تا نطفه اش به رحمش منتقل شود.

العیاذ بالله ! بیضاوی چگونه به خود جرات داده تا چنین احتمال سخیفی بدهد ؟! به راستی این به تفسیر قرآن شبیه است یا داستان های اسرائیلیاتی ؟! برخی از علمای اهل سنت نیز این کلام بیضاوی را در کتاب خود نقل کرده اند.


قال البیضاوی: ولعله لتهیج شهوتها فتنحدر نطفتها إلى رحمها .....

السراج المنیر فی الاعانة علی معرفة بعض معانی کلام ربنا الحکیم الخبیر،ج2،ص418 ط مطبعة بولاق

بیضاوی گفته است این که جبرئیل به صورت شاب امرد (جوان بدون ریش) به سوی حضرت مریم آمده است شاید به این خاطر بوده تا نطفه اش به رحمش منتقل شود .....

وقال البیضاوی: ولعله أی التمثل لیهیج شهوتها فتنحدر نطفتها إلى رحمها .....

فتح البیان فی مقاصد القرآن،ج8،ص147 ط المکتبة العصریة

 بیضاوی گفته است این که جبرئیل به صورت شاب اکرد (جوان بدون ریش) به سوی حضرت مریم آمده است شاید به این خاطر بوده تا نطفه اش به رحمش منتقل شود .....

وقول البیضاوی: لعل جبریل تمثل لها بشرا سویا، خلقه شابا أمرد تستأنس بکلامه، لتهیج شهوتها، فتنحدر نطفتها إلى رحمها.

شرح الزرقانی علی المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة،ج5،ص20 ط دار الکتب العلمیة

بیضاوی گفته است این که جبرئیل به صورت شاب اکرد (جوان بدون ریش) به سوی حضرت مریم آمده است شاید به این خاطر بوده تا نطفه اش به رحمش منتقل شود .....

جایگاه بیضاوی در نزد علمای مخالفین :

الْبَیْضَاوِیّ عبد الله بن عمر الشَّیْخ الإِمَام الْعَالم الْعَلامَة الْمُحَقق المدفق نَاصِر الدّین الشِّیرَازِیّ الْبَیْضَاوِیّ صَاحب التصانیف البدیعة الْمَشْهُورَة .....

الوافی بالوفیات،ج17،ص206 ط دار احیاء التراث

کَانَ إِمَامًا مبرزا نظارا صَالحا متعبدا زاهدا.

طبقات الشافعیة الکبرى،ج8،ص157 ط هجر

کان إماما علامة، عارفا بالفقه والتفسیر والأصلین والعربیة والمنطق، نظّارا صالحا متعبّدا زاهدا شافعیا.

طبقات المفسرین للداوودی،ج1،ص248 ط دار الکتب العلمیة

عبد الله بن عمر بن محمد بن علی الشیرازی، أبو سعید، أو أبو الخیر، ناصر الدین البیضاوی: قاض، مفسر، علامة.

الاعلام للزرکلی،ج4،ص110 ط دار العلم للملایین

اعتراض برخی از علمای مخالفین به کلام بیضاوی :

این کلام به قدری شنیع و سخیف و اهانت آمیز بوده که حتی برخی از علمای مخالفین نیز به مخالفت با آن پرداخته اند.


وأما ما قیل من أن ذلک لتهییج شهوتِها فتنحدر نطفتُها إلى رحمها فمع مخالفته لمقام بیانِ آثارِ القدرة الخارقةِ للعادة یکذبه قوله تعالى (قَالَتْ إِنّى أَعُوذُ بالرحمن منک) .....

تفسیر ابی السعود (إرشاد العقل السلیم إلى مزایا الکتاب الکریم)،ج5،ص260 ط دار احیاء التراث العربی

و اما آن چه که گفته شده است که این برای تحریک شهوت حضرت مریم بوده تانطفه اش به رحمش منتقل شود با وجود مخالفتش با آثار فوق قدرت عادی این قول خداوند که (قَالَتْ إِنّى أَعُوذُ بالرحمن منک) آن را تکذیب می کند .....

وأما ما قیل من أنَّ ذلک لتَهیج شهوتُها، فتنحدر نطفتها إلى رحمها، فغلط فاحش، ینحو إلى مذهب الفلاسفة، ولعلها نزعة مسروقة من مطالعة کتبهم، یُکذبه قوله تعالى: قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا.

البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید،ج3،ص325 ط دار الکتب العلمیة

و اما آن چه که گفته شده این برای تحریک شهوت حضرت مریم بوده است تا نطفه اش به رحمش منتقل شود غلطی آشکار است و مانند مذهب و اعتقاد فلاسفه است و شاید قول برگرفته از مطالعه ی کتب آن هاست و این قول خداوند که (قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا) آن را تکذیب می کند.

وما قیل من أن ذلک لتهیج شهوتها فتنحدر نطفتها إلى رحمها فمع ما فیه من الهجنة التی ینبغی أن تنزه مریم عنها یکذبه قوله تعالى قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ.


روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی،ج8،ص394 ط دار الکتب العلمیة

و آن چه که گفته شده است که این برای تحریک شهوت حضرت مریم بوده تا نطفه اش به رحمش منتقل شود با وجود پستی و زشتی ای که در این کلام است شایسته است که مریم از آن منزه شود و این قول خداوند که (قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ) آن را تکذیب می کند.

واعلم أنه وقع هنا للبیضاوی ما لا یلیق حیث قال: «أتاها جبریل علیه السلام بصورة شاب أمرد سوی الخلق لتستأنس بکلامه ولعله لیهیج شهوتها فتنحدر نطفتها إلى رحمها» فقوله لیهیج إلخ عبارة غیر لائقة بمریم .....

اعراب القرآن وبیانه،ج6،ص79 ط دار الإرشاد للشئون الجامعیة

و بدان که بیضاوی این جا بیضاوی به چیزی که لایق و شایسته نیست دچار شده جایی که گفته " جبرئیل به صورت شاب امرد (جوان بدون ریش) به نزد مریم آمد تا مریم با ملام او انس بگیرد و شاید برای این بوده که جبرئیل شهوت مریم را تحریک کند تا نطفه اش به رحمش منتقل شود " پس این قول او که " او را تحریک کند " تا آخرش شایسته ی مریم نیست .....

ملاحظه نمودید که این کلام به قدری زشت و ناپسند و مخالف قرآن کریم بوده که برخی از علمای مخالفین نیز آن را رد کرده اند اما سوال اساسی این است که حکم بیضاوی با چنین قول زشت و ناپسند و اهانت آمیزی در حق جبرئیل و حضرت مریم (س) چیست ؟ سال هاست که برخی از مخالفین شیعه به دروغ می گویند شیعیان جبرئیل را کافر و خائن می دانند (العیاذ بالله) و با این بهانه و تهمت دروغ شیعیان را تکفیر می کنند اما سخنی از عالم خود که جبرئیل را وسیله ای برای تحریک جنسی حضرت مریم (س) دانسته است (العیاذ بالله) به میان نمی آورند ! به راستی حکم کسی که هم چنین اهانتی را به جبرئیل می کند و هم تقوا و عفاف حضرت مریم (س) را یا این قول سخیف خدشه دار می کند چیست ؟! آیا تکفیری ها فقط برای تکفیر شیعه با بهانه های دروغین آماده اند و علمای خود را رها کرده اند ؟ حکم بیضاوی شافعی چیست ؟




































موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter