حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

انور شاه کشمیری (از علمای اهل سنت و شارح صحیح بخاری) : محمد بن عبد الوهاب شخصی احمق و کم علم بود !

 

محمد بن عبد الوهاب را می توان پایه گذار رسمی وهابیت در عربستان سعودی دانست که با خونریزی و توحش و کشتار اهل سنت در نجد، به عقیده ی ضاله ی وهابیت قدرت بخشید.در این مطلب ،نظر انور شاه کشمیری (از علمای اهل سنت) را در مورد محمد بن عبد الوهاب می خوانیم :

أما محمد بن عبد الوهاب النَّجْدِی فإنه کان رجلًا بلیدًا قلیلَ العلمِ، فکان یتسارع إلى الحکم بالکفر ولا ینبغی أن یقتحم فی هذا الوادی إلا من یکون متیقِّظًا متقِنًا عارفًا بوجوه الکفر وأسبابِهِ.


فیض الباری علی صحیح البخاری،ج1،ص252 ط دار الکتب العلمیة


اما محمد بن عبد الوهاب نجدی شخصی احمق و کم علم بود که در حکم به کفر عجله می کرد و شایسته نیست به جز فرد آگاه و متقن و دانا به وجوه کفر و اسبابش در آن وارد شود.

مطابق کلام انور شاه کشمیری،محمد بن عبد الوهاب فردی احمق و کم علم بوده که به سرعت حکم به کفر اشخاص می کرده است و صلاحیت ورود به این مباحث را نیز نداشته است.

 

جایگاه انور شاه کشمیری در نزد اهل سنت :

مولانا أنور شاه الکشمیری : الشیخ الفاضل العلامة أنور شاه بن معظم شاه الحسینی الحنفی الکشمیری أحد کبار الفقهاء الحنفیة وعلماء الحدیث الأجلاء .....

نزهة الخواطر وبهجة المسامع والنواظر،ج8،ص1198 ط دار ابن حزم

ومن بینهم الشیخ العلامة محمد أنور شاء الکشمیری إمام عصره فی الحدیث .....

دعایات مکثفة ضد الشیخ محمد بن عبد الوهاب،ص7 ط مکتبة الفرقان

کان الشیخ رحمه الله إمامًا فی علوم القرآن والحدیث، وحافظًا واعیًا لمذاهب الأئمة مع إدراک الاختلاف بینهم .....

http://articles.islamweb.net/media/index.php?page=article&lang=A&id=84031

کینه و هجوم وهابیون از انور شاه کشمیری به دلیل گفتن حقیقت در مورد محمد بن عبد الوهاب :

علمای وهابی هنگامی که چنین کلام محکم و سنگینی از انور شاه کشمیری در رد بر محمد بن عبد الوهاب را دیده اند، بسیار آشفته و درمانده شده اند و سعی کرده اند تا با روش های مختلف به مقابله با آن بپردازند.در این بین برخی مستقیما خود انورشاه کشمیری را متهم کرده اند و برخی ناراحتی و اندوه شدید خود را ابراز کرده و برخی حاضر شده اند تا صحت کتاب فیض الباری را محل شک بدانند (یعنی اعتبار کتاب فیض الباری را که از شروح مهم اهل سنت بر صحیح بخاری است) ساقط کنند تا از فرد کودن و کم علمی چون محمد بن عبد الوهاب دفاع کنند !!! با یکدیگر برخی از این اقوال را می خوانیم :

 وقال خرافی آخر وهو الشاه محمد أنور الکشمیری (1352هـ) أحد کبار أئمة الدیوبندیة : (أما محمد بن عبد الوهاب النجدی - فإنه کان رجلًا بلیدًا، قلیل العلم، فکان یتسارع إلى الحکم بالکفر، ولا ینبغی أن یقتحم فی هذا الوادی إلا من یکون متیقظًا متقنًا عارفًا بوجوه الکفر وأسبابه).

جهود علماء الحنفیة فی إبطال عقائد القبوریة،ج1،ص521 ط دار الصمیعی

و خرافاتی دیگری که انور شاه کشمیری و از علمای بزرگ دیوبندیه است گفته است : (اما محمد بن عبد الوهاب نجدی شخصی احمق و کم علم بود که در حکم به کفر عجله می کرد و شایسته نیست به جز فرد آگاه و متقن و دانا به وجوه کفر و اسبابش در آن وارد شود ).

ومن مفضوح أکاذبیه وأوضح مغالطاته قوله عن الإمام المصلح، والداعیة المجدد الشیخ محمد عبد الوهاب رحمه الله تعالى: أما محمد بن عبد الوهاب النجدی فإنه کان رجلاً بلیداً قلیل العلم فکان یتسارع إلى الحکم بالکفر، ولا ینبغی أن یقتحم فی هذا الوادی إلا من یکون متیقظاً متقناً عارفاً بوجوه الکفر وأسبابه.
قلت: ولا یقول هذا من یدری ما یقول، بل لا یقوله إلا حانق حاقد مریض القلب بالهوى.

 

زیادة الإیمان ونقصانه وحکم الاستثناء فیه،ص414 ط مکتة دار القلم والکتاب

و از دروغ های زشت و واضح ترین مغالطات انوراشاه کشمیری در مورد امام اصلاح گر و دعوت کننده ی مجدد محمد بن عبد الوهاب این است که او گفته : " اما محمد بن عبد الوهاب نجدی شخصی احمق و کم علم بود که در حکم به کفر عجله می کرد و شایسته نیست به جز فرد آگاه و متقن و دانا به وجوه کفر و اسبابش در آن وارد شود. "

من { عبد الرزاق بن عبد المحسن البدر } می گویم : این کلام را کسی که بداند چه می گوید به زبان نمی آورد بلکه به جز فرد شدید البغض و کینه توز و مریض القلب و اهل هوا چنین سخنی نمی گوید.

وهناک عبارة فی "فیض الباری" (مجموعة محاضرات الشیخ العلامة محمد أنور شاه الکشمیری فی درس "صحیح البخاری") تنمى إلى العلامة الکشمیری، وفیها وصف للشیخ محمد بن عبد الوهاب بما لا یتفق والواقع، کما لا یتفق مع شأن أستاذنا الإمام الکشمیری ومکانه، ومع رزانته العلمیة، وأسلوبه الممتاز بالجدیة والوقار، فی البحث والتحقیق، والتعرض للأشخاص والأفراد.

دعایات مکثفة ضد الشیخ محمد بن عبد الوهاب،ص136 ط مکتبة الفرقان

و در کتاب فیض الباری عبارتی وجود دارد که به علامه کشمیری نسبت داده می شود و در آن وصف محمد بن عبد الوهاب است که با واقع تطابق ندارد همانطور که چنین کلامی با شان استاد ما امام کشمیری و جایگاه او و وقار علمی اش و اسلوب ممتازش در بحث و تحقیق و تعرض نسبت به افراد همخوانی ندارد.

این وهابی نهایتا وقتی راهی برای رد انتساب این کلام به انور شاه کشمیری پیدا نمی کند و از طرفی از طرفداران انور شاه کشمیری نیز هست ، تصمیم می گیرد تا اعتبار کتاب " فیض الباری " را ساقط کند :

ولکنه على کل حال لیس من تألیف الکشمیری نفسه.

دعایات مکثفة ضد الشیخ محمد بن عبد الوهاب،ص137 ط مکتبة الفرقان

اما به هر حال کتاب فیض الباری تالیف خود انور شاه کشمیری نیست.  (!!!)

منظور این مولف وهابی آن است که این کتاب را چون اطرافیان و شاگردان انور شاه کشمیری جمع آوری کرده اند،پس این کلام از خود انورشاه کشمیری نیست.در نتیجه ی چنن کلامی بایستی اصل و اساس کتاب "فیض الباری" را ساقط کنیم در حالی که علمای مخالفین آن را از شروح مهم و ارزشمند بر صحیح بخاری می دانند و به آن استدلال و استناد می کنند !

وقد تألمنا ألما عظیما حینما رأینا بعض العلماء المعروفین فی بلادنا یحملون أراء عجیبة وغریبة حتى فی هذا العصر، فقول عالم مثل الشیخ أنور شاه الکشمیری (م سنة 1352هـ / 1933م فی الشیخ: " أما محمد بن عبد الوهاب النجدی فإنه کان رجلا بلیدا قلیل العلم، فکان یتسارع إلى الحکم بالکفر. " مؤلم ومؤسف إلى أقصى الحد، وإنی لأتحیر کیف تجرأ الشیخ أنور شاه أن یقول لمؤلف کتاب التوحید بأنه "بلید وقلیل العلم " ؟


محمد بن عبد الوهاب مصلح مظلوم ومفترى علیه،ص182 ط إدارة الثقافة والنشر بالجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة

بسیار دردمند شدیم هنگامی که دیدیم برخی از علماء معروف در سرزمین ما عقاید عجیب و غریبی را حتی در این عصر دارند و قول عالمی مثل شیخ انور شاه کشمیری در مورد محمد بن عبد الوهاب که " اما محمد بن عبد الوهاب نجدی شخصی احمق و کم علم بود که در حکم به کفر عجله می کرد و شایسته نیست به جز فرد آگاه و متقن و دانا به وجوه کفر و اسبابش در آن وارد شود. " بسیار درد آور و تاسف بار است و من تعجب می کنم که چه طور شیخ انور شاه جرات کرده تا در مورد مولف کتاب " التوحید " بگوید که او " احمق و کم علم " است ؟

وممن تأثر وصدق هذه الدعاوى، الشیخ أنور شاه کشمیری، فزعم - عفا الله عنه - أن الشیخ محمد بن عبد الوهاب -رحمه الله- یتسارع إلى الحکم بالتکفیر.

دعاوی المناوئین لدعوة الشیخ محمد بن عبد الوهاب،ص160 ط دار الوطن

و از کسانی که تحت تاثیر این ادعاها قرار گرفته و آن را باور کرده است، شیخ انور شاه کشمیری است که گمان کرده است - که خدا او را مورد عفو قرار دهد – که شیخ محمد بن عبد الوهاب در تکفیر عجله می کرده است.

 

 













موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter